Nail'd

Nail'd

Et ekstremt og actionfylt racingspill med ATV i hovedrollen. Vi setter spikeren i kista for Nail'd.

Jeg kan ikke skryte på meg å være noen spesielt stor fan av ATV-spill eller kjøretøy generelt, men kastet meg likevel over oppgaven om å anmelde Nail'd - spillet med årets mest (ufrivillig) selvkritiske tittel. En enkel redegjørelse for hva Nail'd dreier seg om kan enkelt gjøres ved å bruke ordene bajas, klippe, bajas, stup, bajas, turbo.

Så konsist og kyndig kan det gjøres.

For de av dere som har spilt eller vet hva snøbrettspillene SSX går ut på, vil Nail'd umiddelbart sende tankene i denne retning. Fysikk og kjørefølelse er stikk i strid med virkeligheten, de luftigste flyturene kan ved enkelte tilfeller virke mer som små charterferier og hastigheten er alltid så høy at omgivelsene i sidespeilet blir en uklar, forstrukket smørje. Her er det høyoktan og arkadepenslet firehjulingaction som står i fokus, med lite hensyn til den faktiske sporten.

Alt av vanlige spillmodi er selvfølgelig på plass. Nail'd strekker seg over turneringsløp, enkeltløp, delt skjerm og nettspill. Av andre tilbud er det blant annet mulig å tilpasse firehjulingene sine med forskjellige deler, men det skal være lettere sagt enn gjort. Har du fullført et løp og blitt belønnet med en ny motor eller bedre dempere, er det nemlig ingenting i menyene som forklarer deg hvilke deler du nettopp vant. Her gjelder det å huske hva du nettopp vant, hva du nettopp brukte og hva du vant tidligere.

Denne tilpasningsfunksjonen er heller ikke særlig omfattende hva nytteverdi angår. Alle kjøretøyene oppfører seg noenlunde likt i felten, uavhengig av underlag. På de høyeste hastighetene i de krappeste svingene får man nærmest inntrykk av at kulissene beveger seg - ikke firehjulingen - pluss det faktum at den generelle kjørefølelsen tenderer til kunstløp (til forskjell fra konkurrenter som Pure, hvor man fortsatt velger å gi spilleren en viss følelse av kontakt med grusen).

Med det sagt er det ikke alle aspektene ved Nail'd som tar rennafart inn i fjellveggen. Omgivelsene er flotte å se på, akkurat passe varierte og med nok av snarveier til å gi deg følelsen av at du mestrer banen. Dessverre har ikke utvikleren vært like heldig med slingringsmonnet og grensene for hvor banen strekker seg, noe som gang på gang vil ende i frustrerende kollisjoner. Ved ett tilfelle freser du kanskje strakt inn i en kampestein uten å høste en skramme, mens du i det neste straffes med totalhavari for å sneie toppen av et intetanende gresstrå. Om de usynlige veggene i Nail'd ikke hadde vært like ulogisk plassert som de er nå, ville flyten i spillet vært langt bedre.

Og hvorfor i alle dager finnes det ikke noen mulighet til å gjøre stunt i luften? Nail'd er som nevnt mer likt SSX enn ATV-konkurrenten Pure når det gjelder grad av realisme, de største svevene risikerer å dukke opp på radaren til NASA, men likevel kan man ikke gjøre annet enn å lene seg frem og tilbake. Når man først tør å risikere liv og lemmer over et heng på hundre meter, bør man også ha nok mellom bena til å lire av seg noen små saltoer i samme slengen. Skuffende.

Noen forhåpninger om flerspiller bør du heller ikke ta med deg videre inn i spillbutikken, selv om muligheten er der. Da vi inntok spillets lobbyer for å lytte til klagesangen fra angrende forbrukere - og kanskje kjøre et løp eller to mot sistnevnte - ble det nemlig klart at det ikke bare er denne anmeldelsen som har fått frem poenget. Det var som når den single, kvinnelige fribryteren Olga Velavenko dro på byen iført dobbeltspent kalveskinnsdress - svært tynt om beinet og ekstremt dårlig oppslutning.

Nail'd er med andre ord et aldeles kvapsete racingspill som er gøy i maks 10 minutter. Selv med sinnssvake baner bestående av juv, fjellvegger, imøtekommende tog og andre halsbrekkende farer, synker adrenalinet raskt ned i sokkene som en følge av dårlig spilldesign. Har du sett en trailer for spillet og latt deg bergta av hastigheten, stol på meg når jeg sier: Det stemmer ikke. Alt du vet er feil. I det minste om Nail'd.

Nail'd
Nail'd
Nail'd