Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Napoleon: Total War

Napoleon: Total War

Creative Assembly er tilbake med nok et tillegg til Total War-serien, og Gamereactors historie-fanatiker Ole-Kristian kastet seg villig over det. Les anmeldelsen hans her...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I ti år, siden Shogun: Total War kom ut i 2000, har Creative Assembly lært oss verdenshistorie. Gjennom Total War-serien har vi fulgt dem gjennom middelalderen på flere kontinenter, romertiden, og etterhvert også kolonitiden. Nå er tiden kommet for de berømte Napoleonskrigene som raste i begynnelsen av det nittende århundret.

Som alltid er fokuset i serien rettet mot slagmarken og strategi både på storpolitisk og armeé-divisjons nivå. Målet er å erobre verden for æren til ditt utvalgte land. Mens forløperen Empire: Total War utspilte seg i koloniseringstiden i det attende århundre, og introduserte imponerende sjøslag til serien, utspiller Napoleon Total War seg i tiden nesten umiddelbart etter den franske revolusjon i 1789, idet den unge generalen Napoleon Bonaparte følger sin sjebnesvangre vei til makten i Frankrike og tar verden med storm.

Napoleon blir regnet som et av de absolutt største strategiske genier verden noengang har sett, og det var derfor ikke unaturlig at Creative Assembly skulle vende seg mot denne perioden. For ordens skyld kan vi nevne at Napoleon: Total War er en frittstående tilleggspakke til Empire: Total War. Spillet bygger altså videre på det de allerede har vist i Empire, men samtidig slipper du å kjøpe Empire: Total War for å spille det.

Har du spilt serien tidligere er du sikkert allerede en kløpper i å manøvrere artilleriet og slaglinjen i Napoleon: Total War, for slagscenene er ikke særlig annerledes enn før. Har du spilt Empire vil det nye først og fremst være at de konfronterte nasjoners soldater ikke lenger er speilvendt hverandre. For det er stort sett de samme typer soldater som blir benyttet i Napoleon som i Empire.

Dette er en annonse:

Derimot har de nå fått forskjellige egenskaper, styrker og svakheter. Dette åpner for et nytt plan til strategien når man også må ta høyde for at motstanderens linjeinfanteri kanskje har bedre treffsikkerhet enn dine egne menn, som til gjengjeld kanskje er bedre i nærkamp mann mot mann. Forøvrig synes artilleriet denne gang å interagere bedre med terrenget. Mange vil glede seg over at soldatene i en divisjon ikke lenger er identiske, men har ulike ansikter selv om de forseggjorte uniformene er, vel, uniforme. At slagene rent strategisk er mer dynamiske endrer likevel ikke det faktum at de er svært like de i Empire.

I sjøslagene, som var den store nyheten da Empire ble sluppet, er det også gjort noen viktige forbedringer. Skip har nå en egen fane svevende over seg som viser hvor skadet skipet er. Når indikatoren for seglene er tom betyr det at skipet ikke er i stand til å manøvrere, noe du også kan se på seglene som da vil være revet helt i stykker eller masten brukket. Jo mer indikatørene for skipets skrog synker, jo fortere synker skipet. For å unngå at skipene i løpet av lange slag skal bukke under for småskader, kan du nå trekke skipet ut av kampens hete og beordre mannskapet til å gjøre vedlikehold på skroget.

Dermed vil de selv ved ganske alvorlige skader gjøre skipet fullstendig kampdyktig igjen. Til gjengjeld er skip sp, repareres ekstra sårbare, ettersom alle mann forlater kanonene og skipet blir liggende helt stille i sjøen. Jeg føler at sjøslagene er det helt klart mest interessante aspektet ved Napoleon: Total War. Dette er kanskje fordi sjøslagene har en sånn enorm betydning. Handelslokasjonene som gir deg tilgang til varer fra andre kontinenter er veldig verdifulle og gjør gjør Horatio Nelsons herjinger på sjøen til et særdeles viktig aspekt av strategien, akkurat slik de var på Napoleons tid.

Sjøslagene var den delen jeg satte høyest i Empire: Total War, og er fremdeles favoritten.Vanlige slag blir nesten kjedelige i forhold. Dette kan ha noe med at små detaljer og strategiske feilskjær kan få store konsekvenser.

Dette er en annonse:

Jeg setter meg stort sett i en posisjon der jeg har det strategiske overtaket allerede før et slag, til lands såvel som til vanns. Dermed vinner jeg stort sett alle slag. Men i sjøslag kan et ulykksalig lykketreff fra et nesten utslått fiendtlig skip treffe magasinet på et av dine suverene skip og sprenge all amunisjon ombord. Eller du kan ved list sørge for å erobre og overta fiendens skip i stedet for å senke dem. Da vil du kunne bruke disse fiendens skip i neste sjøslag eller tjene masse penger på å sette fri skip og gisler. Dette er ting som kan få avgjørende effekt for kampanjen og som er uten paralleller på landjorden. Penger kommer alltid godt med i en trang økonomi og flere skip styrker flåten. Nettopp økonomien er også forbedret og forenklet, slik at det er mindre og raskere mikrostyring, noe som gir større frihet til å erobre.

Når det kommer til spillbarhet er det seks nye enspiller-kampanjer. Fire av disse må spilles i rekkefølge. Siden Napoleon er spillets fokus, er det ikke unaturlig at opplæringsdelen starter med å følge Napoleon som ung. Denne er nyttig også selv om man har spilt Total War-spillene, og byr som vanlig på en selvstendig historie. Etter endt opplæring kan man selv velge om man vil følge Napoleon videre gjennom hans velkjente erobringer.

Hvis du som meg, derimot er mer interessert i de andre europeiske maktene enn den franske, kan du i "Campaign of the Coalition" spille den europeiske kampanjen fra synspunktet til en av Napoleons mange fiender: England, Preussen, Russland eller Østerrike. Her spiller du med det samme kartet som i Napoleons Europa-kampanje, og målet er å motstå Napoleons mektige fremrykkninger. Mens en periode i Total War-serien har vært på to år og ett år, er én tur nå tilsvarende kun to uker. Dette for å illustrere hurtigheten i hendelsene mellom 1798 og 1815 mens Napoleon herjet Europa.

Den store nyheten i Napoleon: Total War er likevel flerspilleralternativene. Det er allerede igang en beta for dette i Empire, men for første gang får du virkelig oppleve flerspillerkampanjer. Du kan altså utfordre en eller flere til en kampanje hvor dere fastsetter hvor mye tid det skal være mellom hver tur. Du kan også la en spiller over internett droppe inn i din enspillerkampanje og styre motstanderen din på slagmarken for å gi flerspilleropplevelsen en ny dimensjon.

Grafikken i Napoleon: Total War er nok til å målbinde selv eventyrsprinsessen; med kårder som blender kameraet idet sollyset reflekteres i det blanke metallet, støvskyer som står opp bak marsjerende regimenter og tett røyk fra munningen av geværer og kanoner. Om du zoomer inn tett på en marsjerende enhet og lar kameraet følge den, samspiller lydeffekter og grafikk for å skape en stemning slik at det nesten føles som om du er en del av det marsjerende regiment og blir egget fremover i taktfast rytme.

Grafikken er det mest imponerende i spillet. Å titte ned på kampanjekartet er nesten som å titte inn i et pittoresk bilde fra 1800-tallet. Supplert med klassiske mesterverk fra de store komponistene er dette virkelig en leksjon i kunsthistorie. Stemmeskuespillet er som alltid meget bra selv om rådgiverne dine kan bli litt masete. Disse kan heldigvis justeres eller skrus helt av.

Det er mye av det gode gamle som ligger til grunn, men Napoleon: Total War ser likevel ut til å heve serien ytterligere. På godt og vondt vil det bli pinefullt å vende tilbake til Empire eller Rome: Total War med de fantastiske sjøslagene fra Napoleon: Total War i bakhodet. Likevel, det er ikke til å skyve under en stol at dette bare er en videre utvidelse og perfeksjonering av hva du allerede fikk i Empire: Total War. Har du spilt Empire, nytter det ikke å forvente det samme spranget vi er vant til når en ny periode introduseres i serien. Men som tilleggspakke gir Napoleon: Total War mye mer enn forventet.

Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
Napoleon: Total War
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Flerspillermuligheter, sjøslag, historisk korrekthet, grafikk, lyd
-
Mye det samme gameplaymessig som Empire: Total War
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • raybalong
    Etter ti år med strategispill fra creative assembly så komm napoleon total war i år som en ''tillegspakke'' til Empire Total War, men du trenger... 9/10

Relaterte tekster

Napoleon: Total WarScore

Napoleon: Total War

ANMELDELSE. Skrevet av Ole-Kristian Lima Anfinsen

Creative Assembly er tilbake med nok et tillegg til Total War-serien, og Gamereactors historie-fanatiker Ole-Kristian kastet seg villig over det.



Loading next content