No More Heroes: Heroes Paradise

No More Heroes: Heroes Paradise

Travis Touchdown har meldt flytting fra Wii til Playstation 3, og herjer Santa Destroy som aldri før...

Tre år har gått siden vi stiftet bekjentskap med nerden og katana-fantasten Travis Touchdown. Vi saumfarte Santa Destroys gater for å bli byens beste leiemorder, og så ham sløye 11 motstandere i kampen om førsteplassen. Det var en lang og underholdende reise, fylt til randen med popkulturelle referanser, fargerike personligheter og et unikt design.

I fjor kom No More Heroes 2, da vi gikk gjennom prosessen for andre gang på Wii. Siden den gang har Grasshopper Manufactures jobbet natt og dag for å gjenutgi det første spillet til Playstation 3, som hovedsakelig har blitt markedsført som en HD-port av No More Heroes.

No More Heroes: Heroes Paradise
Grafikken har fått et betydelig ansiktsløft siden sine dager på Wii. Alt fra lyseffekter til detaljene i designet spretter frem på en helt annen måte, og gir en forbedret versjon av designperlen Santa Destroy.

Men det er nødvendigvis flere forbedringer som har blitt gjort. Blant nyhetene er muligheten til å se videosekvenser flere ganger, slik at du ikke går glipp av noe om du velger å hoppe over noe før en kamp. I tillegg til Trophies får vi Move-støtte, og for en gangs skyld fungerer det svært godt. Etter å ha lansert serien til Wii er det ikke overraskende at Grasshopper Manufactures har forstått seg på hvordan man lager et spill beregnet for bevegelsesfølsomme kontrollere, og i Heroes Paradise sitter det som støpt.

I sentrum av Santa Destroy er Travis' reise til førsteplassen. Som nevnt må du eliminere 11 sjefsfiender for å manifestere deg på tronen, og det gjøres ved å infiltrere deres tilholdssteder og fiendeflokker. Det er en tidkrevende affære, og siden oppsettet på stedene og mengden fiender er det samme fra nivå til nivå blir det noe ensformig.

No More Heroes: Heroes Paradise
Tja. Jeg råder alle til å dra ned gardinene når man lader katanaen med Move-kontrolleren. For det ser nemlig... akkurat slik ut.

For å delta i rankeringskampene må man betale en registreringsavgift, som øker i verdi etter hvert slag. Disse finansieres på flere måter. Den morsomste og raskeste måten å tjene penger på er å ta drapsoppdrag i byen, som for eksempel å massakrere så mange fiender som mulig på begrenset tid. Da får man betalt en betydelig sum for hvert drap, og du kan velge selv om du vil bryte eller bruke lyssabelen.

Om det ikke frister er det også mulig å gjøre småjobber, som rangeres fra å klippe plenen til å dirigere båter. Disse fungerer som minispill, da du utfører oppgavene på tid. Flere av jobbene du får er herlig merkelige, og jeg skulle kanskje ønske vi fikk enda flere i Heroes Paradise.

Men når jeg kjører fra jobb til jobb melder irritasjonen seg. Travis kjører nemlig med en motorsykkel, som er vanskelig å få dreisen på når man bruker vanlig kontroller. Kjørefølelsen kommer ikke naturlig, da man konsentrerer seg mest om å kjøre varsomt. Om du ikke gjør det steiler sykkelen i tide og utide. Med Move var det imidlertid helt annerledes, da kjørefølelsen satt fra første sekund.

No More Heroes: Heroes Paradise
I drømmemodus får du bekjempe fiender fra No More Heroes 2. Det er fantastisk morsomt å se fiendene igjen, og det er ofte vanskeligere siden det er færre gjenstander å beskytte seg med.

Sjelen i Heroes' Paradise ligger i de vanskelige, og ikke minst kreative, sjefsfiendekampene. Leiemorderspekteret er stort, fargerikt og troverdig, mye takket være det gode stemmeskuespillet og den detaljerte gjengivelsen av figurene. Tykke australske aksenter og hissige skolepiker med akrobatiske evner står i tur og orden, og har svært forskjellige måter å angripe deg på. Mens noen har pistoler bærer andre gigantiske samuraisverd, og nøkkelen til seier ligger som regel i timing og presisjon.

Med det sagt trenger du ikke endre mye på kampstilen for å slå dem. Hovedsakelig går det ut på å finne deres svakeste punkt, for så å manøvrere seg unna skudd og sverdhugg for å få inn et stikk eller 23. Avslutningsangrepet utføres ved å tilte stikkene/Move-kontrolleren i bestemte retninger, mens bryteangrep gjøres ved å holde inne R2 og trykke firkant. Relativt enkelt å få styring på, og i lengden er det en smule ensformig. Heldigvis er ikke det synonymt med at kampene i seg selv er enkle, siden motstanderne er raskere enn Lynet og smartere enn Petter Smart.

No More Heroes: Heroes Paradise
I No More Heroes: Heroes Paradise er hver eneste sjefsfiende overraskende forseggjort, og denne frøkna befinner seg i kjelleren til Destroy Stadium. Navnet? Bad Girl.

For fans av både No More Heroes 1 og 2 vanker det morsomme tilbakeblikk. Idet du lagrer spillet, som på famøst vis gjøres på toalettet, får du nemlig tilbud om å ta deg en høneblund. I drømmesekvensene venter flere av sjefsfiendene fra No More Heroes 2, som er klare for å rive deg i fillebiter for andre gang. Et svært velkomment tilskudd fra Suda51 og gjengen, da disse duellene ofte er vanskeligere enn noen av de første sjefsfiendene. Og vet dere hva? Det er faktisk like morsomt å slå sjefsrapperen Nathan Copeland og det forhatte stereovåpenet for andre gang.

Det må også nevnes at Wii-spillene bar en visuell særegenhet som gjør seg bedre på Playstation 3. Det er ingen tvil om at det ligger mye arbeid bak konverteringen, da alle figurer, animasjoner og farger glir sylskarpt inn i hverandre. Heroes Paradise er faktisk en mye, mye bedre opplevelse på disse konsollene, nettopp fordi den grafiske stilen kommer bedre frem. Spillet kommer neppe til å vinne noen pris for å være et teknologimonster, men designmessig er det lite som når opp til det mørke universet Suda51 har levert. Det er en kategori i seg selv, og er så gjennomført at det er vanskelig å ikke bli sugd inn i den blodige verdenen.

Konklusjon
No More Heroes: Heroes Paradise står fjellstøtt på de nye maskinkreftene. Wii-versjonen nådde rett og slett ikke ut til nok mennesker, siden de fleste med krav om krystallklar HD-grafikk fnøs av Nintendos konsoll. Alle med en liten hack and slasher i magen vil nyte godt av Travis' inntog på Playstation 3, og med Santa Destroy som kulisse får vi en verden absolutt alle bør besøke.

No More Heroes: Heroes Paradise
No More Heroes: Heroes Paradise
8 / 10