Overwatch

Overwatch (Switch)

Blizzard har hørt på fansen og har nå lansert Overwatch på Nintendo Switch. John-Edvard har testet det.

Da Nintendo Switch viste seg å ikke bare være en kul konsoll for Nintendo-fans, men noe som tok av også utenfor Nintendos fanbase, var verden rask med å komme med ønsker om spill som måtte gis ut på konsollen. Ett av spillene mange mente kunne passe på konsollen, med sine fargerike og sjarmerende karakterer, var Overwatch. Blizzard var etter hvert ganske positive til å gi ut spill på Switchen, og endelig, to og et halvt år etter at konsollen ble lansert, har Overwatch endelig kommet ut. Da blir spørsmålet om det er mer enn karakter-designet som passer, eller om Overwatch til Switch burde forblitt i tankene til oss spill-fans.

Overwatch

Det første som møter deg når du starter Overwatch, er en introsekvens med Winston, en av de spillbare karakterene, som forteller deg hva som foregår i universet, og som da former karakterenes motivasjon til å kjempe. Du er nemlig en del av "Overwatch", en gruppe mennesker (og andre vesener) som er samlet av myndighetene for å bekjempe ondskap i verden (tenk Avengers, men ikke like mye superhelt-vibber). Dessverre mistet Overwatch tilliten til både folket og myndighetene, og ble dermed oppløst. Nå har verden falt inn i kaos, og Winston ønsker å samle Overwatch igjen for å få orden på ting. Etter denne forklaringen blir du sendt igjennom noen korte og enkle opplæringer, og så er du i gang med å spille Overwatch.

Dessverre er ikke resten av spillet i nærheten av like historiedrevet som introsekvensen hinter til. Etter første sekvens er det faktisk ikke mer historie å finne uten å lete på det store Internett. Der finnes det flere kortfilmer fra Overwatch-universet, men det er litt trist at disse ikke blir flettet inn i spillet på en eller annen måte. Men greit, nå har vi hørt nok om alt rundt. Hva ER dette spillet egentlig?

Overwatch

Overwatch er en lag-basert helteskyter, som betyr at du ikke har anonyme karakterer uten personlighet, men definerte karakterer med tydelige personligheter og veldig varierte krefter. Karakteren fra introsekvensen, Winston, er en gorilla som bruker et energibasert våpen som ikke er så avhengig av nøyaktig sikting. Du har karakterer som skyter, slår, flyr, hopper, beskytter og mye annet rart, og du har til og med en hamster med på laget. Du velger en av karakterene, som er delt opp i forskjellige typer, og blir sendt inn i forskjellige kamper sammen med andre spillere fra rundt om i verden. Overwatch er nemlig et spill man kun kan spille online, som betyr at dine medspillere utenfor øvelses-modusene alltid er andre mennesker.

Når du først entrer selve spill-delen av Overwatch, legger du merke til en av to ting; noen merker at spillet har fått en tydelig visuell nedgradering, med teksturer i lav oppløsning, og også har gått ned fra 60 til 30 bilder i sekundet, men det som merkes mest av alt, er at spillet har blitt overraskende godt oversatt til Nintendos konsoll. Spillet flyter godt, og jeg merket ikke at bildet stoppet opp, selv i de mest kaotiske øyeblikk. Mitt eneste problem med utseendet er at teksten flere steder i spillet er altfor liten, både i håndholdt og TV-modusene. Jeg fant heller ikke noen måte å endre dette på. Dette problemet håper jeg blir løst raskt av utvikler. Spillet er nemlig stappfullt av lignende valg som kan brukes til å skreddersy opplevelsen, så at tekststørrelsen er bestemt er litt rart, og forhåpentligvis enkelt å fikse.

Det mest positive jeg kan si om Overwatch på Switch er at det fungerer. Jeg opplevde ingen tekniske problemer, jeg kom fort inn i kamper som sjeldent ga meg tilkoblingsproblemer, selv kort tid etter lansering, og spillet tilbyr nok variasjon i moduser til at du har mye å henge fingrene i, hvis du liker å spille spillet, såklart. Problemene jeg har, er problemer jeg også har med spillet til andre konsoller. Så lenge du tåler nedgraderingene av de tekniske aspektene, er ikke Overwatch på Switch noe problem for meg å anbefale.

Overwatch
8 / 10
+