Pac 'n Roll

Pac’N Roll

Vår rullende gule altspisende venn er tilbake på nye eventyr og denne gangen skjer det hele på min DS og ikke en røykfyllt kafe hvor mine sparepenger blir slukt av en arcademaskin. Les mer om mine opplevelser på DS'en!

Det er utrolig mange år siden jeg møtte denne lille, gule og runde krabaten inne på en røykfylt kafeteria. Brukte femkroning på femkroning av mine hardt oppsparte ukepenger. Hekta, jeg nei!? Min kompis hadde highscoren og jeg skulle på død og liv slå den. Ville Pac-Man redde æren min eller måtte jeg bare innse at kompisen min var uslåelig? Så, en sen lørdagskveld var jeg og arcademaskinen alene i en usedvanlig tom kafeteria. Nå hadde jeg sjansen, ingen kunne forstyrre meg. Nå skulle jeg på toppen av listen om jeg så måtte bruke opp alle ukepengene mine. Etter å ha puttet på min siste femmer, tryglet jeg om at nå måtte jeg klare det. Konsentrasjonen var på topp. Dette var min siste mulighet og tro det eller ei, jeg klarte faktisk bragden og havnet på toppen av highscorelisten. Jeg slo rekorden med litt over 100 poeng. En hel uke lå jeg på toppen, men uka etter knuste kompisen min rekord igjen. Slik gikk hele denne sommeren, men da høsten kom og vi startet på skolen, var det mine initialer som lå på toppen av highscorelisten.

Nå, mange tiår etter og en god del år på baken, sitter jeg nok en gang og koser meg med Pac-Man. Denne gangen slipper jeg å betale for å spille. Pac’n Roll heter spillet som nå stjeler min fritid og det har blitt lansert til Nintendo DS.

Den onde rockeren Golvis har splittet verden og nå må Pac-Man nok en gang ut på nye rullende eventyr. Med ett mål i øynene; befri verden fra Golvis og redde vennene fra et undertrykt liv. På sin ferd møter Pac-Man masse hindringer og spøkelsene står i kø for å ta rotta på ham. Gjennom utallige enkle og vanskelige brett kommer du nærmere og nærmere målet. Den ene godbiten etter den andre blir spist og innimellom sluker du noen spesialbiter som gir deg uante egenskaper. Den ene gjør deg lett som en fjær, en annen gjør deg sterk som en okse, andre gir deg bedre helse og ekstra liv. Men pass på, selv med disse spesialegenskapene er du sårbar og må rulle forsiktig frem. Man vet jo aldri hva som skjuler seg bak neste hjørne. De forskjellige verdenene er oppbygd for å gi deg mange utfordringer hvor vår rullende Pac-Man beveger seg både høyt og lavt på sin ferd mot en befridd verden uten Golvis og de skumle spøkelsene.

Grafisk er spillet på høyde av hva man kan forvente på DS’en, verken konge eller knekt. Men jeg skal gjerne innrømme at denne lille krabaten sjarmerer nesten like mye i dag som den tiden Pac-Man befant seg på arcademaskin i en røykfull kafeteria.
Det lydmessige er også tidvis bra med stor variasjon av både musikkstykker og lyder. Selv om man sitter på timesvis, blir man aldri lei og gleder seg stort for hver verden som dukker opp.
Selve gameplayet scorer mye i dette spillet, hvor du på den ene skjermen styrer vår rullende gule venn. Det gjør du enten med stylus-pennen eller med fingrene. Øvre skjermen viser deg hvor du styrer og det er utrolig moro å se hvor godt dette egentlig fungerer. Men etter mange timers spilling vil du begynne å kjenne litt smerte i håndleddene og en pause er ikke å forakte.

Men til syvende og sist er dette rett og slett Super Monkey Ball opp av dage. Det er lite eller ingenting vi ikke har sett flere ganger før, men om du kan like verdens søteste apekatter, så er Pac ’n Roll et sikkert kjøp til DSen. Dessverre finner du ingen multiplayerdel som kanskje ville ha hevet holdbarheten, men bevares, spillet inneholder mange timer med god underholdning og det kan man ikke klage på. Er det ett spill jeg er blitt hekta på så må det være dette. For etter å ha gått igjennom historiedelen, ligger utfordringen i å klare brettene på best mulig tid. Med Pac’n Roll har jeg nok en gang blitt forelsket i denne rullende krabaten ... som jeg har kjent helt siden tidenes morgen.

Pac 'n RollPac 'n RollPac 'n RollPac 'n Roll
7 / 10
+