Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Pitfall: The Lost Expedition

Pitfall: The Lost Expedition

På vei for å finne skatter langt over den Peruianske jungelen utspiller det seg en klassisk scene med Harry i hovedrollen...

På vei for å finne skatter langt over den Peruianske jungelen utspiller det seg en klassisk scene med Harry i hovedrollen, med næringsvett å smaken for det motsatte kjønn lar han ikke ett minutt gå til spille når han skal sjarmere den vakre assistenten til Dr.Bitterbinder, nemlig Nicole. Etter noen virkelige saftige punchlines kommer flyet inn i ett fryktelig uvær, lynet slår ned og katastrofen er ett faktum.

Etter at flyet har tatt en total ukontrollert nødlanding midt inni urskogen våkner Harry til seg selv igjen, å til sin store forskrekkelse ser han at flyet er totalhavarert og ligger i pinneved rundt han. Dr.B og den skjønne Nicole som fikk den siste fallskjerme av Harry om bord i flyet før det gikk ned er sporløs forsvunnet. Men vår helt vet råd, jakten på vennene din er startet. For skal du slå din argeste rival St.Claire i å finne alle skattene trenger du nemelig all hjelp du kan få.

Humoren spiller flott inn i denne barnevenlige plattform tittelen. Det er mye voksenhumor imellom linjene, for ting som det totalt uhøvlede språket til de innfødte vekke de fleste lattermusklene. Humoren er noe av den mest positive delen av spillet etter min smak. Dessverre rekker ikke denne tittelen på langt nær opp grafikkmessig utfra forventningene man har i 2004. Lyd og musikk er noe bedre og at det som sagt støtter Dolby 5.1 er veldig positivt og behagelig å høre på.

Man roter seg til tide helt bort i mange av de satte kameravinklene når du ikke ser vår venn bakfra. Er ikke sikker på om det er mest fortvilende eller irriterende når man må stå nøyaktig plassert for å plukke opp ting og kamerat tvinger deg til å vri hode i en desperat og vond stilling når du å prøve å se lenger en skjermen tillater. Gameplayen er til dels enkel å plukke opp, men helt barne vennlig er den ikke. Du valser rundt med en sekk på ryggen din som bare har en helt utrolig lagringskappasitet. Men dette kommer godt med når du skal ut på eventyr. Det kan minne litt om Prince of Persia: Sand of Time når du fisker opp flasken din å fyller den med mirakelvann for å vedlikeholde helsen din, men dette er det nærmeste du kommer den tittelen.

Med en topptrimmet kropp foretar du deg såkalte dobbel hopp og kan rulle rundt i en ball for å overkomme de aller verste hinderne i spillet. Med første øyekast er det moro å hoppe fra hode til hode på krokodillene og svinge seg i lianene, men igjen kan kontrollen på grunn av kameravinkelen svikte når man skal foreta seg presisjons manøvrer. Spillet er bygget opp med backtrack som fungererer slik at du skal fram og hente gjenstander for så å gå tilbake, låse opp en funksjon for så å komme deg videre i spillet. Dette faller ikke helt i smak hos meg da man er godt vant til å cruise igjennom spill for så å se nye destinasjoner langs ruten til målet ditt.

At spillet ikke innehar detaljer som autolagring legger ikke lista høyere. Det er ganske kjedelig vist man glemmer å gå helt ut i menyen for og save manuelt får man slår av, bare fordi at man gikk ut fra at det ble lagret ved siste lasting av baner i spillet. Lastetiden kan også noen ganger være lang om du ikke har hardisk å legge spillet på. Man kan på sin vei kjøpe forskjellige ting hos den lokale Shaman, men spillet kan gjennomføres uten hjelp fra han. Selv om det kan være lurt til tider å ta imot tilbudene hans. Du betaler med såkalt idols som du opptjenter ved å eksempelvis befri noen av de oppdagelsereisende som er tatt til fange av noen uforskammede og ville buskmenn.

Alt i alt er dette bare en slett gjennomføring. Med enkel gameplay og grei lyd trekker den under middels grafikken, tullete kameravinkler og løse styring det hele desverre ned. Om du har dette i baktanke og er ute etter ett familie spill eller liker Harrys forgående titler, er dette kanskje verd pengene.

7 / 10
+
God humor, enkelt gamplay, støtter dolby 5.1