Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Pokémon Sun/Moon

Pokémon Sun/Moon

I forbindelse med at Pokémon fyller 20 år hos Nintendo, kommer det som også er det som er det beste spillet i serien...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Selv etter 20 år er Pokémon fortsatt et av de sterkeste merkevarene innen vidoespill, og det ser ut til at det nå appellerer til et enda større publikum. Årets 3DS-spill ser ut til å kunne tilfredsstille både gamle fans og nye spillere, for her endres litt av grunnoppskriften.

Obs: Denne anmeldelsen er basert på Pokémon Sun. Spillklokken er nemlig delt opp i to sykluser, og man spiller tolv timer før eller etter avhengig av om man har kjøpt Sun eller Moon. De to ulike versjonene har hver sine unike skapninger og litt annerledes prøvelser i spillet..

Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon

Det er mange nyheter denne gangen, og vi begynner med Alola-regionen. Denne er bygd opp av fem øyer, hvorav fire er naturlige og en er menneskeskapt, og her vil gamle fans merke endringer umiddelbart. Mennesker og Pokémons lever sammen, og jeg ble raskt solgt av tanken på at skapningene er noe mer enn bare en verktøy i kamp. De er en del av samfunnet, og det føles helt normalt at de går side om side med menneskene.

En ny region betyr selvfølgelig også nye Pokémons, og designet treffer spikeren på hodet. Alt passer inn i den tropiske settingen, men likevel har de et nostalgisk preg som rammer mange av lommemonstrene fra første generasjon. Gamle kjenninger som Meowth og Grimer har et litt annerledes preg etter å ha tilpasset seg livet på øyparadiset. Det føles nytt og friskt, og man kan se slike forsøk på å fornye i andre deler av spillet.

Historien har også noen likhetstrekk med de tidligere spillene, men også her er det gjort endringer. Man begynner som en ung eventyrer som forlater hjemmet for å utforske et nytt kontinent, og du skal lære alt om Pokémons av en professor mens du bekjemper en ond organisasjon. Der slutter likhetene. Pokémon Sun/Moon har ingen "Gym leaders" du skal slå, og det er ikke noen Pokémon League tilgjengelig fra start. I stedet finner du "Island Challenge", som er en rekke prøvelser alle unge i Alola må gjennom. Disse er delt inn i ulike kategorier, og det finnes en rekke oppdrag og oppgaver du må gjennomføre som en del av prøvelsene. Her får du oppgaver som å finne en spesiell type Pokémon, samle ingredienser eller besvare spørreskjemaer. Dette er gjort for at spillet skal føles mer som et rollespill, og det åpner for en rekke situasjoner som beriker opplevelsen.

Historien utfolder seg på en fin måte, med en mer åpen fortellerform enn noen av de tidligere spillene (kanskje Black and White var i nærheten). Blant ingrediensene finner vi de ikke fullt så skumle Team Skull, lysskye Aether Foundation og mysteriene knyttet til Ultra Beasts. Noe mer skal vi ikke si for å unngå spoilere, men vi kan si så mye som at både dialogene og hendelsene er verdt å følge med på. Det er fint at de våget seg ut på en mer forseggjort historie.

Båndet til de kampklare skapningene er også litt annerledes. Allerede når du velger deg en å starte med, så blir endringen tydelig. Det er nemlig ikke så enkelt som å velge seg en fra en ball, den er også nødt til å akseptere deg før dere legger ut på eventyr. Dette setter igang den første ligaen i denne regionen og en rekke flerdimensjonale problemer som involverer skapninger fra andre verdener, men resten skal du få oppleve selv.

Kampsystemet er tradisjonelt. Høyt gress er som vanlig spawn-punkt for skapningene, men i tillegg kan de dukke opp fra jorden, eller falle ned fra himmelen. Så fort kampen er igang vil du merke at det meste er som før. Noen nyanseforskjeller er det, som at man kan se effekten av angrepene på skjermen, eller trykke på skjermen for å sjekke stats. Dette kan kanskje fjerne noe av prøve-og-feile-metoden som er så innarbeidet i serien, men man må fortsatt lære seg veldig mye om hver Pokémon.

Hvorfor må du lære om disse, spør du kanskje. Det er fordi vanskelighetsgraden er høyere denne gangen. Starten er fortsatt enkel og grei, men det endrer seg etter hvert. Det blir nemlig avgjørende å lære om motstanderne og finne den beste strategien. De du kjemper mot kan dessuten kalle inn forsterkninger, noe som betyr at en kamp en tilsynelatende enkel Magby kan ende opp med en batalje mot en strøm av Magmar. For å balansere ut den hevede vanskelighetsgraden, har utviklerne lagt til muligheten for å helbrede dyret ditt rett etter at seieren er i boks. Dette er viktig arbeid som også kan gjøre lommemonsteret bedre til å unnvike angrep.

De såkalte Hidden Machines er ikke med lenger, men i stedet erstattet av Pokémounts. Nå kan du sette deg oppå Taurosen din og bevege deg raskere rundt, søke etter skjulte gjenstander med Stoutland eller gli over vannet med Lapras. Jeg synes dette fungerer bedre enn det gamle systemet med HMs, og jeg håper det blir med videre til neste spill.

Med alle disse forbedringene er det synd at 3DS-konsollen ikke klarer å levere på øverste nivå. Spillet kjører fint, men 3D-effekten måtte sløyfes for at det skulle gjøre det. Jeg så også en del fattige teksturer og modeller. Det er kun mulig å nyte 3D via Pokévisor (photo mode), men da faller bildeoppdateringen betraktelig.

Ellers er det visuelle på topp. Byene og miljøene er fulle av liv, og spillet gir oss godbiter som å kunne høre Pokémons lage lyder når man er i nærheten. Grafikken er bedre enn i noen av de gamle spillene, og man får mange valgmuligheter når man skreddersyr sin egen figur. Det er i det hele tatt mange detaljer som gjør Aloha til en verden jeg lever meg inn i.

Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon

I tillegg til kjerne-gameplayet har spillet også flerspillermoduser. Quick Play lar deg kjempe mot eller bytte lommemonstre med spillere i nærheten (kanskje ikke så aktuelt i Norge, men likevel en fin funksjon), og Plaza som er online. I Plaza finner du både minispill og sosiale funksjoner, i tillegg til kamper og utvekslinger av Pokémons. Til slutt finner vi Battle Royale, som er en kamp mellom fire spillere over nett.

Til slutt vil jeg nevne at det er veldig mye å gjøre etter at historien er ferdig. Uten å avsløre noe som helst kan jeg si at du har så mye igjen å gjøre at Pokémon Sun/Moon kan vare nesten evig.

Som du skjønner er dette spillet et stort skritt fremover. Alt har blitt endret til noe nytt og friskt, men likevel virker det kjent. Historien, utseendet, settingen, skapningene og kampene tar dette spillet mer mot RPD-sjangeren med et godt resultat. Pokémon Sun/Moon fungerer både for deg som er ny til serien, og for deg som allerede har investert mange år i jakten på Pokémons.

Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon
Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Dypere historie, finere estetikk, virkningsfull atmosfære, og masse referanser for nostalgikerne.
-
Knapt noen bruk for 3D-funksjonen, og noen av modellene og teksturene er dårlige.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Pokémon Sun/MoonScore

Pokémon Sun/Moon

ANMELDELSE. Skrevet av Juan A. Fonseca

I forbindelse med at Pokémon fyller 20 år hos Nintendo, kommer det som også er det som er det beste spillet i serien...

Her er datoene for VM i Pokémon

Her er datoene for VM i Pokémon

ESPORTSTEKST. Skrevet av Tor Erik Dahl

The Pokémon Company International har offisielt annonsert datoene og stedet for årets VM i Pokémon. Dette skal skje i Anaheim i den amerikanske delstaten California fra...

Gamereactors store julekalender - Luke 5

Gamereactors store julekalender - Luke 5

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er mandag morgen, og det er fortsatt mørkt ute. Det er lett å tenke at ingenting kan redde denne dagen, men vi i Gamereactor har lyst til å gjøre et forsøk. Takket...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.