Pop Life

Pop Life

Har du noen gang en drømt om å leve livet til en pop-stjerne? I Pop Life er det din tur til å høste ære og berømmelse. David har testet!

Har du noen gang en drømt om å leve livet til en pop-stjerne? Uheldigvis så har du ikke noe særlig mer enn en middels karaokestemme, og ditt danserepertoar begrenser seg til "OL-floka" og rockefoten? Dine bønner er hørt, frem med glitter og paljetter. Nå har vi sjansen!

I Pop Life følger vi vinneren av en sangkonkurranse a la Idol. Din oppgave blir dermed å styre din pop-avatar til videre suksess og berømmelse. Dette skal oppnås ved å holde den perfekte konserten for dine fans på forskjellige locations som festivaler, minnekonserter og klubber. Selvfølgelig krever dette mye arbeid, trening og terping. No pain, no gain. Ditt konsertrepertoar består av tre x-faktorer; sang, koreagrafi og stil. De tre må supplere hverandre, du kan jo ikke synge en sang av Sophie Ellis-Bextor og kle deg som rap/r’n’b artist!? Spillet er lett å sette seg inn i, og etter litt prøving og feiling vil alt fra sangtimer til klesskifter være lett å håndtere.

Samtidig som du ligger i hardtrening til din neste konsert må du også bygge ditt eget hjem. Husets interiør skal da helst reflektere deg som person og artist. Hvis du ikke trives hjemme så presterer du heller ikke på trening. Når huset er ferdig innredet og du har begynt å perfeksjonere din performance starter slutten på Pop Life. Da har du gjort og sett det meste. Herfra og inn er det trening und trening über alles.

Pop Life gir en litt "The Sims" møter "Singstar" feeling, noe som i utgangspunktet ikke er en dårlig kommersiell kombinasjon. Dessverre er ikke 2+2 alltid 4(eller?). Grafikken i spillet minner svært om den typen vi møter i "The Sims". Man oppholder seg i et slags virtuelt dukkehus og ved bruk av en type 3D-motor blir manøvreringen svært enkel. Du kan bruke musen til å bevege deg rundt i huset, mens når du skal finpusse koreografien blir det fort VM i piltaster, noe som like fort (om ikke raskere) blir ganske ensidig. En litt morsom atritube er det at du kan tilkalle hjelp i form av sangpedagoger og koreografer. Disse kan heve deg de siste 10% du trenger for å gjøre en god konsert. Detaljnivået i Pop Life er dessverre ikke så godt gjennomført som det burde ha vært. Spillet krever en forholdsvis ny maskin med god plass for å fungere optimalt.

Problemet til Pop Life er at levetiden til spillet er svært begrenset, det blir litt for få valgmuligheter. Konsekvensene av de få valgmulighetene er at utfordringen blir desto mindre, men om du skulle være kjempe fan av Idol konseptet og ikke får nok reality-shows på tv så kan du godt supplere med et stykke Pop Life i hverdagen. Pluss i margen for at det er forskjellig sangalternativer for kvinnelige og mannelig artister. Utviklerne av spillet fra Monte Cristo Games har skaffet seg tillatelse fra flere internasjonale popstjerner (Vannesa Carlton, Kym Marsh, Rick Guard...). De fleste vil nok allikevel føle at det musikalske utvalget heller ikke er helt "top notch" med mindre du kjøpte det første albumet til Kjartan Salvesen og gleder deg til det andre.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+