Prince of Persia: The Forgotten Sands

Perserprinsen er tilbake i aksjon, og også denne gangen er det sand som skaper problemer. Vi har spilt oppfølgeren/forgjengeren The Forgotten Sands i trilogien som nå består av fire deler.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Det ser ut til at spillbransjen endelig har fått med seg at spillmatiseringer av film er en upopulær affære, og for å unngå å havne i "spill basert på film basert på spill"-fella har Ubisoft derfor gjort alt de kan for ikke å assosiere seg med den kommende kinofilmen. Handlingen hopper rett inn i den "nye" trilogien som begynte i 2003, og plasserer seg et sted mellom de to første spillene. Og inspirasjonen fra Sands of Time er markant. Både på godt og vondt, men heldigvis mest godt.

For den fantastiske plattformdelen er tilbake. Jeg hadde nesten glemt følelsen jeg hadde første gang jeg satte meg ned med Sands of Time og faktisk følte meg litt akrobatisk for å klare de mange krumspringene prinsen kastet seg ut i. Selv om brettene også denne gangen er konstruert for at man skal velge én spesifikk rute, har man likevel en følelse av frihet og kreativitet svært få plattformspill kan måle seg med. Og selv om man stort sett får den idiotiske omvisningen av kameraet hver gang man kommer inn i et rom, er det ikke alltid like innlysende hvordan man skal ta seg fram.

Den frustrerende prøv og feil-metoden som så altfor mange sjangerfrender dreper spillgleden med er eliminert av den velkjente muligheten til å spole tiden tilbake om man skulle drite totalt på draget. Men i motsetning til det forrige spillet i serien har man ikke uendelig av disse. Det er fullt mulig å dø i The Forgotten Sands, og det inneholder en betraktelig hardere utfordring enn sin tannløse forgjenger.

Prinsens nye superkrefter, som å kunne fryse vann i kort tid, skyte seg som et prosjektil gjennom luften og restaurere ødelagte områder, bidrar med helt nye innfallsvinkler i plattformdelen. Vannstråler ut fra veggene fungerer som svingstenger, tykke stråler fra taket blir til påler man kan klatre i og fossefall blir til vegger man kan klatre opp eller hoppe mellom.

Det er slett ikke sjelden man kommer over en situasjon hvor man kaster seg fra en svingstang gjennom et fossefall, fryser vannet momentant etterpå for å gripe en vannstråle som kommer ut av veggen rett bak, slenger seg videre til en ødelagt påle som må restaureres med et knappetrykk mens man ennå er i lufta, for så å lande trygt på en plattform bak. Det høres komplisert ut, men det tar overraskende kort tid før det sitter i fingerspissene, og man oppnår en nesten zen-lignende kontrollfølelse når man må kombinere alle kreftene opptil flere ganger i sekvens for å ta seg gjennom en spesielt tung hinderløype.

Men den eminente plattformdelen overskygges noe av de kjedelige kampene. Enorme skarer av idiotiske skjelettfiender som beveger seg i samme tempo som giktrammede pensjonister kommer titt og ofte opp av bakken, og ved hjelp av et relativt overflødig utvalg magiske krefter man tilegner seg ved hjelp av erfaringspoeng og et enormt tynt angrepsregister hakker man løs til alle er borte - eller tommelen går ut av ledd. Ingen av bossene krever mer kløkt enn å flytte seg når de kommer stormende imot for så å smelle løs mens de summer seg.

Noen av de beste minnene jeg har fra det første Prince of Persia-spillet er nettopp sverdkampene, hvor man i stedet for bølge etter bølge med åndssvake droner som oftest slåss mot bare én motstander av gangen. De velkjente piggene på gulvet er tilbake, mattene som skyter opp skarpe kniver når man går på dem er her, hvorfor ikke bringe tilbake de minneverdige sverdkampene også?

Prince of Persia: The Forgotten Sands er et slags Bizarro-God of War: Knallbra og grasiøs plattformdel, men fryktelige kamper. Og Ubisoft har i tillegg lagt inn en merkelig forsinkelse som gjør at alle hopp og slag ikke blir iverksatt før rundt et halvt sekund etter at man har trykket på knappen. Dette fungerer fint til å holde igang flyten når man planlegger neste hopp mens man svinger seg i taktoppene, men helt forferdelig uheldig når det kommer til kamper og beregning av hopp over bevegelige hindre og lignende.

Men alt i alt er det deilig å være tilbake i gode, gamle Persia. Det enorme slottet man stort sett slynger seg rundt i er vakkert utformet, og de mange forskjellige seksjonene er varierte i både konstruksjon og atmosfære. Stemmeskuespillet er absolutt godkjent, og den svulstige musikken gjør jobben uten å komme i veien. Det føles rett og slett som å være tilbake, bare med litt høyere oppløsning.

Akkurat som man i spillet kan spole tiden tilbake for å rette opp i feilene sine, virker det som om Ubisoft har spolt seg tilbake til 2003 for å lage den egentlige oppfølgeren til Prince of Persia: Sands of Time. For å rette opp i den forferdelige feilen som var Warrior Within og å lede serien tilbake på den rette sti. Men til syvende og sist føles det hele noe utdatert i dagens spillverden. Som en hyllest til det opprinnelige Prince of Persia og Sands of Time fungerer det utmerket, men som et konkurransesterkt spill i dagens marked har det svært lite å tilføre en allerede velvoksen sjanger.

Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Prince of Persia: The Forgotten Sands