Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3

80 überfete biler, fire autentiske bykjerner og en strålende Livemodus. Alt i orden, med andre ord? Vi har testet Xbox 360-spillet!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Å mose sin blodrøde Enzo mot autovernet er nesten smertefullt i Project Gotham Racing 3. Skadene på bilen ser ufyselig realistiske ut; den høyoppløste, ekstremt detaljerte grafikken og den perverst vellagede bilmodellen røper en altfor høy inngangshastighet, feilberegning av kurvens krengning og en litt vel fartsglad fot på gasspedalen. Jeg henger i håndbrekket og styrer Ferrarien ut på asfalten igjen, forserer i første gir og smeller gassen i gulvet.

Project Gotham Racing 3 er det fjerde spillet i Bizarre Creations populære racingserie (det første het Metropolis Street Racer) og følger samme grunnresepten som sine forgjengere. Det handler om arkadeluktende gateracing med realistisk undertone, om å samle kudos-poeng ved å kjøre ekstravagant og bredt, om å vinne utfordringer for å få råd til dyrere biler og naturligvis om å kjøre online.

Bizarre har til forskjell fra det foregående spillet valgt å ikke strukturere spillet rundt ulike bilklasser, men i stedet fokusert på konkurranser i spillets fire byer (Tokyo, New York, Las Vegas og London) som låses opp etter hvert som man vinner konkurranser. Nürnbergring finner du også, men det føles som noe Bizarre slurvet frem på Microsofts initiativ, da denne banen er betydelig styggere rent grafisk enn de andre fire banene. Tokyo, New York, Las Vegas og London er alle svingete baner med forholdsvis smale veier. Best av disse er Las Vegas og Tokyo; London og New York er faktisk meget kjedelige og jeg savner fremfor alt Stockholm fra det foregående spillet.

Project Gotham Racing 3 er mer tilpasset for den uerfarne føreren enn noen av de tidligere spillene og byr på 72 opplåste biler allerede fra begynnelsen (totalt består spillet av 80 biler). Som vanlig kretser konkurransene rundt små utfordringer som oftest innebærer at man skal navigere kjapt rundt en bane med kjegler, kjøre en bane på kortest mulig tid eller lykkes med et angitt antall forbikjøringer. Akkurat som med det foregående spillet fungerer disse utfordringene - som for øvrig ingen ende vil ta - mer som en slags langtekkelig treningsmodus enn kjernen i et bra racingspill. Hver konkurranse foregår i løpet av en veldig kort periode, og etter å ha passert den 947ende gule kjeglen i rekken, gjort atskillige forbikjøringer og lyktes med å nå torget i byen før tiden rant ut for 121. gang blir jeg lei av karrieremodusen i Project Gotham Racing 3. Selv om sammenligningen med Gran Turismo både er feilaktig og urettferdig er den i dette tilfellet totalt uunngåelig. For det som kalles førerkorttest og fungerer som en sjanse for spilleren til å lære seg å håndtere bilen sin og bli kjent med spillets fysikkmotor i Gran Turismo, utgjør i dette spillet selve hovedutfordringen. Det er ganske enkelt ikke spesielt underholdende.

Kudos-systemet er ikke like fremtredende lengre og da selv gevinstpengene i hver konkurranse har økt drastisk i forhold til foregående spill, er det ikke like nødvendig å samle kudos med fete sladder og lekre triks. Dette så jeg på som en velkommen forandring, fordi jeg alltid hadde irritert meg over det faktum at fysikkmotoren aldri har oppfordret til bredbeinte sladder og ville donuts, men heller smalt skårne kurver og smarte sporvalg. Nå innebærer høye kudos-poeng egentlig bare at man tilbys muligheten for å handle inn diverse konseptbiler, noe som i og for seg er ganske meningsløst. Dette tilfører balanse til det noe ugjennomtenkte opplegget fra Project Gotham Racing 2.

Dette er en annonse:

Noe som derimot ikke er en spesielt heldig forandring er den betydelig lettere vanskelighetsgraden. Motstanderbilenes kunstige intelligens er fortsatt like kompromissløst aggressiv, men til tross for dette er det altfor enkelt å tjene enorme summer penger helt fra starten av i Project Gotham Racing 3. Bare etter en time hadde jeg lykkes i å kjøre inn nærmere en million, noe som innebar at jeg kunne kjøpe både en Enzo samt en branngul Lamborghini Gallardo med pengene jeg hadde tjent. Med begge disse doningene i garasjen min dør selvfølgelig min streben etter å avansere ytterligere i spillet da det egentlig bare finnes enkelte Le Mans-biler i spillet som faktisk er mer kraftfulle enn Ferraris Enzo.

Bortsett fra visse forskjeller i spillstrukturen og i kudos-systemet i karrieremodusen har Bizarre valgt å skille mellom karrieredelen og onlinedelen noe som også innebærer at man ikke kan bruke sine inntjente kudos som man har vunnet i karrieren, på nettet. Dette er en meget bra og velkommen forbedring som på alle mulige måter vil gjøre onlineracingen både jevnere og betydelig mer avhengighetsskapende. Rent teknisk er Live-opplevelsen flekkfri med en perfekt utformet lobby, kjappe menyer og meget stabil skjermoppdatering.

Men mens bilmodellene får meg til å skrike av vill begeistring, er byene fortsatt like spøkelsesaktige, livløse og fargefattige som i de tidligere spillene. Publikum som finnes på enkelte av banene sammen med deler av arkitekturen ser platte og triste ut, noe som av og til står i sterk kontrast til de vidunderlige bilene. Sammen med de stive utfordringene og den ikke-eksisterende følelsen av ekte racing formidler Project Gotham Racing 3 dessverre samme stølhet som forgjengeren. Til forskjell fra de andre release-spillene til Xbox 360, støtter ikke PGR3 maskinens maksimale oppløsning (1280x720p), men renderes i kjipe 1024x600. Årsaken til dette vet jeg ikke, og Microsoft vegrer seg for å svare på hvorfor de hele tiden påstod at spillet faktisk ville støtte 720p.

Om jeg kort skal sammenfatte mine meninger om musikken i spillet, gjør jeg det med ett eneste ord: Møkk. Klassiske dunderdrepere som Wagner, Chopin, Beethoven og Mozart blandes med standard disco, håpløs techno og en indisk radiokanal som inneholder et flertall karriduftende stressmomenter. Naturligvis finnes det et fåtalls rockeklassiskere fra blant annet The Used og Queens of the Stone Age, men i det store og det hele er Bizarres musikksmak under all kritikk. Heldigvis går det som i det foregående spillet utmerket an å legge inn sin egen musikk i spillet, noe jeg anbefaler dere å gjøre. Umiddelbart.

Dette er en annonse:

Men mens musikken er horribel, er lydeffektene desto bedre. Min Enzo høres bedre og mer autentisk ut enn i noe annet spill jeg noensinne har testet og Bizarres lydtekniker har fanget Ferraris temperamentsfulle murring perfekt. Selv Gallardoen i garasjen min høres vidunderlig ut der den noe større motoren avgir en betydelig dovnere buldring enn Enzoen. 5.1-mixen er fabelaktig bra utført og innebærer at man enkelt kan høre seg til de rivaliserende bilenes posisjoner bak en.

Til tross for superb lyd, et litt forbedret design, en garasje fylt utelukkende av supersportsbiler og en polert onlinedel føles Bizarres Xbox 360-debut mer som Project Gotham Racing 2.1 enn Project Gotham Racing 3, og det føles hele tiden som om Bizarre Creation har ligget på latsiden.

------------------------------------------------------------------------------

Et annet syn
av Carl Thomas Aarum
Jeg kan ikke nekte for det. Project Gotham Racing 3 er imponerende. Utseendemessig er det helt fabelaktig flott, og det er klart det er moro. Det ser til og med flott ut på en vanlig TV. Karrieremodusen blir dog kjapt uinteressant, og det er online-modusen som overtar stafettpinnen. Her kan mange bilentusiaster helt uten problemer bruke hundrevis av timer, men foreløpig er det selvsagt ikke særlig mye liv der inne. Etter 2. desember ruller det nok inn doning etter doning, og racingen kan begynne for alvor. Men når sant skal være sagt, så er det i all hovedsak utseende som er blitt bedre. Følelsen er mye den samme som i PRG2. Men alt i alt et meget lekkert lanseringsspill. 8/10

Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Vellaget bilfysikk, utrolig lekre bilmodeller, flott presentasjon
-
Føles ikke som en virkelig oppfølger, kjip musikk, støtter ikke 1280x720
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Kevinsky94
    Liker du spill? Liker du bilspiiiill? Liker du Project Gotham Racing serien som er de beste bilspilla i verdeeeeeeeen? Ikke nøl, løp og kjøp. PGR... 9/10

Relaterte tekster

2
Project Gotham Racing 3Score

Project Gotham Racing 3

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Engelin

80 überfete biler, fire autentiske bykjerner og en strålende Livemodus. Alt i orden, med andre ord? Vi har testet Xbox 360-spillet!

0
Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3

FORSPILL. Skrevet av Kristian Nymoen

En utrolig visuell overflate, og fremragende online-støtte gjør Project Gotham Racing 3 til et godt kjøp for alle med litt bensin i blodet.



Loading next content