Rad

Rad

Heretter blir det hverken Psychonauts eller Grim Fandago Double Fine Productions vil bli husket for, men heller for deres nyeste spill kalt RAD.

Her kommer jeg med enda en anmeldelse av et Top-Down-spill, men frykt ikke for i motsetning til det skuffende spillet Redeemer: Enhanced Edition som jeg anmeldte sist gang er RAD et spill som befinner seg på et helt annet nivå. Det er lenge siden jeg har moret meg med lignende spill i like stor grad som jeg har gjort med RAD. Fullspekket av intense kampsituasjoner, å være stresset over å prøve å ikke dø samt møte fiendtlige skapninger fra alle hjørner er forøvrig kun litt av det RAD tilbyr. Her får du et spill som med andre ord har stor gjenspillingsverdi.

RadRad

Vi oppholder oss ved Fallow, en ødemark hvor det fortsatt finnes få levende mennesker. Det er nå slik at verden har opplevd armageddon hele to ganger og det har resultert i at områder er totalrasert samt at alt det grønne, og de livlige blomstene er borte. Du får valget mellom å styre blant flere unge tenåringer, noen som er mulig å styre allerede fra starten av mens andre må man gjøre visse ting for å låse opp. Jobben din er å fare dypere inn i ødemarken i håp om å finne en kur som vil redde universet tilbake til sin opprinnelige tilstand, dog viser det seg at det er lettere sagt enn gjort. Mens du må besøke et par baner vil du møte på fiender og bosser i ulike slag som uten tvil vil gjøre reisen din relativt utfordrende.

Avhengig av hvordan du spiller så kan historiedelen enten føles kort eller langvarig, men når du først mestrer det så vil du lett klare å fullføre hele historien innen tre timer. Det er i hvert fall rekorden min så langt og du vil mest sannsynlig kunne klare å gjøre det raskere også, men det skal sies at jeg brukte en god del tid før jeg satt med de gode ferdighetene. For å si det slik, er du kjent med spill som The Binding of Isaac så vil du lett gjenkjenne mønsteret her også. Det gjelder å se godt rundt deg, vite hva du holder på med samt angripe på det rette tidspunktet etterfulgt av å rulle til side før man blir slått i hjel. Om du skulle være så uheldig og dø vil du miste alt av det du har. Det vil si oppgraderinger, gjenstander og penger du har med deg.

Double Fine Productions har valgt å forenkle det litt ved å la deg legge igjen penger i mini-banken. Gjør du det så vil du alltid ha disse pengene tilgjengelig. Selv etter å dø gjentatte ganger. Samtidig er det slik at for hver fiende du dreper samles det inn et visst antall poeng. Når du enten har blitt drept eller klarer å fullføre spillet så vil du se hvor mye poeng du totalt klarte å samle opp. Disse poengene benyttes deretter automatisk over i et slags oppgraderingssystem der du for eksempel etter å ha samlet inn totalt 1000 poeng vil få muligheten til å bytte ut ett av dine tre hjerter mot et spesial-hjerte som gjør deg delvis immun mot etsende væsker eller flammende bakker. Så selv om det på den ene siden vil føles kjipt å dø etter å ha spilt en stund, så er det godt at du får noe annet ut av det.

I starten døde jeg såpass mange ganger at jeg var på grensen til å gi opp, men da jeg først mestret RAD så var det så utrolig gøy å spille det at jeg nesten slet med å legge det fra meg. Det hele handler om å være tålmodig og beherske de ulike situasjonene samt huske fiendenes angrepsmåte og taktikk. Det endte dermed opp med at jeg klarte å huske fiendenes angrepsmønster og visste når jeg skulle gripe inn med mitt flotte balltre. Faktisk resulterte dette i at jeg ble så god at jeg så og si følte meg litt 'rad', men uansett hvor god man ble så ville man alltid møte på en eller annen type utfordring. Det kan for eksempel hende at du vil møte på godt gjemte fiender som plutselig dukker opp, og når det skjer så er det som regel ikke snakk om kun én fiende, men gjerne flere sterke skapninger med ulike evner som å spytte ut ildkuler, skape bittesmå jordskjelv eller avfyre kraftige bomber mot deg.

I tillegg finnes det et eget barometer som fylles litt etter litt ved å blant annet drepe fiender, og helbrede syke trær. Barometeret kan sammenlignes med et Exp-system, når det fylles opp så får man en ny mutasjon. Det kan være alt fra å utvikles til en edderkopp, gigantiske armer som kan skytes eller bruke hodet ditt som granat, til å få tak i bedre 'rustninger' som eksempelvis tåler mer etsende væsker eller fykende ildkuler som blir kastet mot deg. Her er det snakk om så mange ulike type mutasjoner at jeg selv ikke har kontroll over hvor mange forskjellige det finnes. Men en ting er sikkert og det er at når du først får disse mutasjonene så blir det langt mye morsommere å spille RAD. Ellers ville dette spillet vært nesten umulig å spille...

Rad

Jeg bare må si at det er veldig kult å se at utviklerne har valgt at pengevalutaen i dette spillet skal være kassetter. Disse er mulig å bruke til å kjøpe diverse brukbare gjenstander fra butikker man vil finne rundt omkring. Utenom kassettene finnes det disketter som er litt mer sjeldne å komme over, og disse brukes kun til å åpne skattekister man finner i ødemarken. I tillegg er det også mulig å finne CD-plater som i grunn gir deg mer penger enn man gjør når man plukker opp kassetter.

Spillet inneholder flere korte baner hvor hver bane har en avsluttende bosskamp som varierer. Ja, du er ikke garantert å møte på samme bossen andre gangen du gjennomfører samme bane. Når du er ferdig så får du valget mellom å fortsette videre til neste bane eller å gå tilbake til gjengen din. Har du mye kassetter så kan nok siste alternativ være det beste for du kan faktisk overføre kassettene dine i minibanken. Det som også er kjekt å vite er at hvis man dør så vil ikke de lagrede kassettene i banken forsvinne så det betyr at neste figur du velger å styre vil på et vis ha fordeler ved at du tidlig kan kjøpe et par verdifulle gjenstander.

Rad

Kort oppsummert er RAD et ganske kult spill som inneholder en god del elementer som gir assosiasjoner til 80-tallet. Dessverre er det noen ting som trekker litt ned i karakteren som for eksempel hender det at enkelte gjenstander ikke er mulig å plukke opp fra bakken, men slike tilfeller var det ekstremt lite av hos meg, dog kunne utviklerne ha mye kortere innlastningssekvenser. Med fete elektroniske sanger, utfordrende kampsituasjoner, haugevis av mutasjoner man kan påføre figuren sin og ikke minst en egen modus hvor man konkurrerer mot andre i verden gjør at jeg lett anbefaler RAD til enhver spiller.

Her er flere bilder fra spillet:

RadRadRadRad
RadRadRadRad