Av en eller annen grunn fikk PS2 versjonen av dette spillet en temmelig lunken karakter i juni/juli utgaven av GameReactor Magasinet. Derfor var ikke forventningene mine så veldig høye da jeg stappet spillet i Xboxen min - til tross for at jeg digger spaghetti western og at en av mine gmle favorittspill er Law of The West på Commodore 128. Heldigvis ble mine bange anelser gjort til skamme.
Red Dead Revolver så først dagens lys som et Capcom-spill, men den japanske utvikleren hoppet av dilligensen og Rockstar San Diego overtok tøylene. Dette har ført til at spillet har et litt spesielt grafisk utseende, som preges av både Capcoms og Rockstars særegne utrykk. Grafikken en god del bedre på Xbox enn på PS2 og jeg opplevde heller ingen av grafikk/fysikk problemene i spillet som PS2-anmelderen påpekte i sin anmeldese. Grafikken er ikke spesielt pen eller detaljert, men har fått et passende film-filter som gir det et gammelt og gulnet filmatisk uttrykk. Det funker veldig bra.
I story mode inntar man rollen som den unge Red. Red’s far kommer hjem fra lang tids gullgraving og har tydeligvis kommet over en temmelig massiv gullåre. I hverfall er det både gull og grønne skoger han lover sin kone og sønn. Red får så sin første revolver og stikker ned til elvebredden for å skyte på blink. Dette er en liten tutorial som lar deg sette deg inn i siktesystemet og skytingen, men så snart du har skutt deg gjennom alle blinkene blir gården angrepet av en gjeng skurker. Dette blir Red’s første shoot-out i spillet og selvfølgelig blir familien hans drept. Ca. 12 år senere er Red en voksen, hevngjerrig og nådeløs ung mann, som selvfølgelig er på jakt etter de ansvarlige for massakeren på gården.
Etter hvert som man spiller seg gjennom brettene blir man guidet gjennom en del tutorialer som er fint implementert i gameplayet og som lar deg øve deg på mange av spillets fete finnesser som bl.a. Deadeye (spaghetti-versjonen av bullet time) og ikke minst duellereing. Tutorialene kan selvfølgelig også skippes, men det anbefales på det sterkeste å spille gjennom de første gang du legger ut på det voldsomme eventyret.
Selve skytingen er en sann fryd å spille, mens man styrer Red rundt i tredjeperson. Faktisk kan jeg kanpt huske å ha spilt ett bedre og mer intuitivt skytespill på konsoll. Red kan også søke dekning bak trær, steiner vegger o.l. for så å sprette frem og sende noen kilo rødglødende bly mot fiendene. I løpet av spillet vil man også måtte spille som en rekke andre karakterer, som alle har hver deres spesialiteter og som gir fin variasjon og fremdrift i både historien og gameplayet. Joda, det mye av den samme skytingen som gjentas gjennom hele spillet, men hele tiden kan man kjøpe nye fetere våpen som gjør det hele litt mer interessant. Noen av våpnene er også oppgraderbare, og de blir bedre jo mer du bruker de. Noen favoritter er bl.a. dual revolvers (en i hver hånd), The Widowmaker, The Opressor rifla og bjaonett rifla.
Etter hvert endt oppdrag vil du få tilgang til å kjøpe nye våpen, reparere gamle våpen og kjøpe ting som åpner nye Showdown karakterer, baner og journal sider. Dessverre finnes ingen nevneverdig Xbox Live støtte i Red Dead Revolver, og man kan kun se om andre kompiser er online mens man spiller. Ellers kan man spille opp til fire stykker sammen i Showdown. Den manglende Live-støtten er skam for dette kunne virkelig blitt en slager online. Kort fortalt har Showdown tre spillbare moduser; Bounty Hunter, Sundown og High Noon. Førstnevnte er en form for deathmatch hvor det er om å gjøre å samle inn mest cash i form av døde motstandere. Sundown er en form for pistol-poker hvor mister kort når man dør og de kortene man plukker opp fra døde motspillere gir bedre helse, forbedret Deadeye, nye våpen o.s.v. High Noon er en duell konkurranse hvor det ganske enkelt handler om å trekke først og plaffe ned motstanderen. Vi satser på at Rockstar disker opp med en bedre Live kompatibilitet i oppfølgeren som i hvert fall undertegnede allerede gleder seg til.
Red Dead Revolver er ganske lett å spille seg gjennom på normal vanskelighetsgrad og jeg brukte omtrent 10 timer på å runde det. Når man så har slaktet den siste skurken åpner man opp mulighetene til å spille det i hard og Bountyhunter modus, som er det samme, bare vanskeligere. Spillet har fått 16 års aldersgrense og som vanlig har ikke Rockstar spart på blodet, så den er temmelig rettferdig. Showdown modusen vil nok bli spilt en del på fester og vorschpiel, men den manglende Live støtten begrenser holdbarheten betraktelig. Til tross for litt guffen grafikk og kort holdbarhet er dette allikevel det beste westernspillet jeg har spilt siden 80-tallet. Har du alltid drømt om være en ekte bountyhunter i det ville vesten er dinne bønner (og flesk...) nå hørt. Red Dead Revolver gir deg spaghetti western for alle penga og Xbox versjonen er et must for fans av filmgenren og ikke minst skytespill generelt. Som sagt gleder jeg meg allerede til neste porsjon av dette spillet blir servert, bare det kommer med litt mer kjøttsaus og parmesan.