Startsiden
Redeemer: Enhanced Edition

Redeemer: Enhanced Edition

Om jeg i fremtiden får valget mellom å spille Redeemer: Enhanced Edition eller å spise en hel kaktusplante, kommer jeg uten tvil gå for kaktusplanten...

Du er Vasily, en godt voksen mann med bakgrunn fra den russiske-sikkerhetstjenesten hos et av verdens mest ledende våpen-organisasjoner. Med en veltrent kropp, langt skjegg og ferdigheter innen infiltrering, drap og kidnapping, er du uten tvil en mann man bør holde seg unna. En dag bestemmer organisasjonen, som du en gang jobbet for, seg for å vende ryggen til deg og beordrer sine menn til å eliminere deg en gang for alle. Heldigvis klarer du å rømme vekk og starter et nytt liv i et tempel langt inne i en ukjent skog som har vært ubesøkt i mange år. Din nye familie er mesteren i tempelet og alle munkene som du etter hvert ser på som en del av familien, og slik foregår ditt nye liv de neste tjue årene...

Redeemer: Enhanced Edition
Budskapet er at man ikke bør spøke med en munk.

Med blod, gørr og kroppsdeler fykende overalt, er dette uten tvil blant de mer brutale Top-Down-spillene man finner på markedet. Man skulle nesten tro at dette er et kult spill, men istedenfor å bli servert et bra spill, blir man heller servert et spill som hagler av så mye svakheter at det nesten er slik at man heller får lyst til å rive av håret i sinne enn å spille det ferdig. Historien er svak, mye tekniske problemer av ulike slag som blant annet dårlig bildeoppdatering og en god del glitcher, for å nevne noen få. Og for å toppe det hele er kontrolloppsettet også dårlig.

Siden jeg så for meg at Redeemer: Enhanced Edition var et vanskelig spill, endte jeg opp med å spille på den enkleste vanskelighetsgraden. Der tok jeg feil. Med litt øvelse så klarte jeg å fullføre hele spillet problemfritt med hjelp av en del rulling her og der samt draps-angrepene som ble mulig å utføre etter en del slag mot fiendene. Det som er litt kjipt er at mens du utfører slike angrep så er du immun mot angrep fra andre rundt deg. I og med at et slikt angrep gir deg litt liv, var det uten tvil en stor fordel i kamper hvor man kjempet mot både sterke og svake fiender. I andre runde valgte jeg å spille på "hardcore"-modusen, men det endte opp med å ikke være noe i nærheten av det vanskelighetsgraden tilsa. Alle fiendene var plassert på akkurat samme sted hele tiden med samme mengder og type fiender, noe som førte til meget enkel memorering av hvem du ville møte på til enhver tid. Siden vanskelighetsgrad ikke gir spesielt mye mening i selve spillopplevelsen, kunne utviklerne like gjerne ha skrotet det bort.

Allerede i første kapittel av historiedelen satt jeg med en liten følelse av at her var noe som ikke helt stemte. Det er rett å slett så mye rart utviklerne har gjort at jeg lurer på om de i det hele tatt har tatt tiden til å optimalisere spillet til Nintendo Switch eller om planen var å kun gi ut spillet til konsollen. Ikke for å glemme de kleine videosekvensene med tegne-animasjoner som mangler lyd de siste 5-10 sekundene. Glemte jeg forresten å nevne soldater som går tvers gjennom lukkede dører?

Historien er fordelt over 16 kortvarige kapitler som totalt tar rundt 3-5 timer å komme igjennom, og det finnes ikke noe særlig ekstra snadder ved siden av. Utenom bildegalleri med ulike tegninger av spillets omgivelser, figurer og mye annet, samt en egen arena hvor du kjemper mot en horde av fiender som varer i maks ti runder. Etter endt turnering får du vite hvor mange fiender du rakk å drepe totalt, men mer enn det får man ikke vite. Ingenting om hvor lang tid man brukte, poengtavle, komboer eller noe annet. Siden turneringen ikke er noe særlig utfordrende, veldig kortvarig og ikke belønner deg med noe som får deg til å fortsette videre, ser jeg ikke helt hensikten med implementeringen av den.

Redeemer: Enhanced Edition
KAPOW!

I og med at historiedelen er såpass kort så benyttet jeg anledningen til å spille gjennom det hele i både håndholdt-modus og i docked-modus. Når det kommer til tekniske problemer så er det så og si ingen forskjeller mellom begge modusene. I sin helhet lider spillet mye av tekniske problemer som ødelegger mye av opplevelsen og lysten til å fortsette videre. Det var faktisk et par ganger jeg fikk opp en feilmelding og ble kastet ut av spillet.

Redeemer: Enhanced Edition
Redeemer: Enhanced Edition
Redeemer: Enhanced Edition