Renegade Ops

Renegade Ops

Svenske Avalanche Studios er tilbake med en ny eksplosiv og uhøytidelig skytefest. Resultatet er et av årets beste arcadespill. Morten har testet Renegade Ops.

Av og til er det enkleste det beste. Et velkjent mantra, men ikke desto mindre midt i blinken for actionspillet Renegade Ops. Avalanche Studios' nyeste handler nemlig kun om én ting - å skyte alt du ser i fillebiter. Heldigvis er denne skytingen gjort på en utmerket måte.

Du trenger ikke være Albert Einstein for å følge historien i Renegade Ops. En gal mann kalt Inferno har dukket opp og bombet en by sønder og sammen, og når myndighetene heller vil forhandle enn å sette hardt mot hardt får krigsveteranen General Bryant nok. Han samler en gruppe elitesoldater av den lovløse sorten, hans renegades, og tar saken i egne hender. Dette skaper grunnlaget en actionfylt og adrenalinpumpende kampanje der militære metoder blir brukt, mens militære regler blir neglisjert. General Bryant og hans menn er av den gode sorten, men samtidig skyr de ingen midler for å nå sine mål.

Renegade Ops spilles fra et isometrisk perspektiv, og setter deg i førersetet til ett av fire krigsklare kjøretøy. Alle disse er ustyrt med et kraftig maskingevær og et bagasjerom fylt til randen med ammunisjon. I tillegg blir geværet oppgradert etter hvert som man kjemper seg videre, og man får tilgang til kraftigere våpen som flammekastere og raketter.

Renegade Ops
Å se seg selv i kaoset er ofte et problem i denne typen spill, men selv med detaljert grafikk og mengder av eksplosjoner mister man sjelden oversikten i Renegade Ops.

Oppgavene går stort sett ut på å komme seg fra punkt A til punkt B, mens man skyter og sprenger alt som rører på seg. Skulle noe ikke røre på seg er det muligens en del av de detaljerte omgivelsene, men man ofrer det et par salver likevel. Spillet oppdrar og belønner deg for å være hensynsløs og skyteglad. Det er forfriskende enkelt, men samtidig intenst og fartsfylt. Oppsettet er like simpelt som det er genialt, man styrer bilen med den ene analoge spaken, og skyter med den andre. Spesialvåpen og spesialferdigheter aktiveres med skulderknappene, og mer trenger du ikke for å sprenge deg gjennom spillet.

Dette høres kanskje monotont og kjedelig ut, men jeg kan forsikre om at dette er langt fra tilfellet. Det er en fryd å navigere seg gjennom landskapet, kontrollene er responsive og presise, og så lenge du holder deg unna den letteste vanskelighetsgrad får du en jevn progresjon av utfordringer. Når man legger til flerspillermuligheten for to via delt skjerm eller fire over nett, sitter du igjen med en særdeles smakfull oppskrift, som sikrer eksplosiv moro i mange timer. Det er hektisk, det er intenst, det er non-stopp action, og det er veldig morsomt.

Hovedoppdragene i Renegade Ops går utelukkende ut på at noe skal blåses til himmels, men for de som er ute etter litt mer variasjon finnes det også sidemål på en rekke av oppdragene. Det er ingen banebrytende idéer å spore i disse sidemålene, de går stort sett ut på å hente og bringe forskjellige gjenstander, men samtidig tilfører de spillet en ekstra håndfull dybde.

Renegade Ops
Av og til får man sjansen til lage ugang med helikopter. Dette skaper et fint avbrekk fra bilkjøringen - faktisk fungerer det så bra at jeg godt kunne tenke meg å spill gjennom hele historien fra luften.

Det visuelle i Renegade Ops er rett og slett enestående. Avalanche Studios stod bak fjorårets tekniske kunststykke Just cause 2, og det er tydelig at studioet mestrer å lage førsteklasses grafikk. De detaljerte områdene setter en ny standard for nedlastingsspill, og byr på varierte omgivelser som strekker seg fra fargerike, tropiske jungler til støvfylte ørkenlandskap og mørke grotter. Effekter, lyssetting og skygger er alle av ypperste kvalitet, og eksplosjonene er et kapittel for seg. De heftige kampene ville nemlig vært intense på egen hånd, men når det hele krydres av kraftige, fargesterke eksplosjoner heves intensiteten ytterligere, og skuddvekslingene får det lille ekstra som virkelig suger til seg oppmerksomheten.

Med tanke på hvor mye som skjer på skjermen samtidig imponerer også spillet på det tekniske. Til tider er det så mye som skjer at hele skjermbildet fylles av de vakre eksplosjonene, men likevel flyter spillet jevnt og mykt. Takket være tydelig design mister man aldri grep om hvor bilen din befinner seg i kaoset, noe som ofte er et problem i denne typen spill. Fienden er tydelig markert med røde farger, og veien til din neste oppgave er aldri uklar.

Renegade Ops
Under de mest hektiske øyeblikkene fylles skjermen av eksplosjoner og effekter, men spillet flyter likevel jevnt og mykt.

Selve historieformidlingen skjer gjennom tegneserieinspirerte mellomsekvenser, som også dukker opp i selve spillet. Tegneserierutene er ikke veldig spennende, men de får jobben gjort. Historien er i tillegg harry som få, men det spiller liten rolle. Det er tross alt ikke plottet man spiller Renegade Ops for.

Selv om Renegade Ops byr på herlig action er det ikke til å komme utenom at et spill som vier all oppmerksomheten på én ting, blir etter hvert repeterende. Man når ganske enkelt et metningspunkt. Avalanche Studios fortjener dog skryt for sine forsøk på å beholde spillernes interesse. De fire kjøretøyene har hvert sitt sett med oppgraderinger, og hvert kjøretøy har sin helt egen spesialferdighet. I tillegg kan man utfordre seg selv til å sette nye poengrekorder eller oppnå lengre såkalte damage streaks. Dette alene er dessverre ikke nok til å holde på interessen for alltid, og jeg savner en alternativ spillmodus som en spiller-mot-spiller- eller survival-modus. En slik modus kunne ha gitt spillet større dybde og økt holdbarheten et par hakk.

Konklusjon:
Renegade Ops er en liten kraftbombe av et spill. Er du pasifist, eller tilhenger av storslåtte dramaer er ikke dette noe for deg. Men hvis du liker intens skyteaction og voldsomme eksplosjoner er Renegade Ops en sikker vinner.

8 / 10
+
Fantastisk grafikk, herlig eksplosiv action, samarbeidsmodus for fire spillere