Richard Burns Rally

Richard Burns Rally

Rallygenren har lenge vært preget av realisme og pen grafikk, med WRC-, Rallysport og Colin Mcrae Rally-spillene som de ledende de siste par årene. Men nå kan det se ut som de skal få kamp om 1. plassen av en annen kjent rallyfører, Richard Burns.

Rallygenren har lenge vært preget av realisme og pen grafikk, med WRC-, Rallysport og Colin Mcrae Rally-spillene som de ledende de siste par årene. Men nå kan det se ut som de skal få kamp om 1. plassen av en annen kjent rallyfører, Richard Burns. Da spillet først deiset ned i postkassa var det en litt eplekjekk anmelder som plukket det frem og la det i PS2-maskina, koblet opp ratt og pedaler og satte seg til rette i godstolen. Med lang erfaring fra både WRC og Colin McRae ville jo dette bli en tur i parken, ikke sant?

Nei da, det varte ikke lenger enn til de første treningssekvensene før jeg skjønte hvor feil jeg tok. Grunnprinsippet mellom disse rallyspillene vil nok alltid være det samme, gass for å komme fremover, reverser for å komme bakover osv. Men det er også her de fleste likhetstrekkene mellom Richard Burns Rally og andre spill i samme genre stopper. I dette spillet må man lære seg hvordan man på en kontrollert måte skal utføre ting jeg til dags dato ikke hadde hørt om engang. Med en trening som er proffesjonelt satt opp, hvor man tar det ett skritt av gangen. Og sakte men sikkert klarte Richard Burns å forvandle undertegnede fra en obsternasig lusekjører til en mer eller mindre kvalifisert rallykjører.

Så, når treningen er ferdiggjort var det på tide å gå i gang med den virkelige kjøringen. Og her blir det klarere enn noen gang før at Richard Burns Rally er et par hakk mer avansert enn hva denne genren er vant til. Det er ikke bare å sette seg bak rattet og forvente at en eller annen gjøk i mekanikeravdelingen har tatt seg av alle detaljene. Nei, du må ta alle de små, men dog ekstremt viktige, avgjørelsene selv. Som for eksempel hvilken type hjul som skal brukes - noe som har veldig mye å si i enkelte race - og om du ønsker det, hvordan bilen din skal tunes. Men her gjelder det å gå forsiktig frem, da en liten feiljustering kan være alt som skiller 1. fra 15. plass. Dessuten er bilene langt fra udødelige, så det tar ikke lang tid før det virkelig går opp for en hvor farlig det er å peise gjennom skauen i 130 km/t. Det holder å bremse litt for hardt, hjulene låser seg og det bærer rett inn i stua til Ole Brum. Etter hvert som uhellene inntreffer blir bilen dessuten verre og verre å kjøre, rutene knuses og den plettfrie Subaruen du startet med har forvandlet seg til en bilmekanikers verste mareritt.

Grafisk er Richard Burns Rally omtrent midt på treet. Det er ikke så ekstremt pent grafikkmessig, men det er jo strengt tatt ikke nødvendig heller. Spilleren bryr seg ikke stort om hvor mange barnåler det er på grantrærne som suser forbi. Men spillets utvikler, Warthog, har allikevel tatt med et par finesser, som at publikum hjelper deg opp igjen på veien hvis du kjører deg fast. Uansett blir nok grafikken en av de få skyggesidene ved spillet. Lyden er som på alle nyere rallyspill, sterkt preget av motorlyden og en kartleser som sitter ved siden av deg og leser kart fra start til mål.

Richard Burns Rally er først og fremst et veldig vanskelig spill. Det optimale rallyspillet hvis du vil ha det så virkelighetstro som mulig. Personlig har jeg nok mange timer med hardtrening igjen før jeg i det hele tatt klarer å holde bilen på veien, for ikke å snakke om å vinne noe. Så skal du ha fullt utbytte av spillet må du helt klart være villig til å investere en del tid i å lære deg det. Men når du først har lært deg alt som trengs og begynner å bygge deg opp en viss kjøreerfaring, ja da tror jeg ikke det fins mange spill som kan måle seg med Richard Burns Rally.

Det hersker liten tvil om at Richard Burns Rally er det beste rallyspillet jeg noen gang har sett. Hvorvidt det er det morsomste eller ikke er det verre å bestemme. Realisme er noe vi gamere skriker etter så fort vi får sjansen, og da er det kanskje en smule idiotisk at de samme gamerne nå skal klage over at spillet er for realistisk. Men uansett om man kommer til å elske denne utfordringen eller ikke, så kan man ikke annet enn å ta av seg hatten for spillet Warthog har laget. Richard Burns Rally er kort og godt det nærmeste vi vanlige dødelige kommer brødrene Solbergs nivå.

Richard Burns RallyRichard Burns RallyRichard Burns RallyRichard Burns Rally
8 / 10
+
Det mest realistiske og utfordrende rallyspill noensinne. Smaker aller best når det nytes sammen med ratt og pedaler
-
Kan bli for vanskelig for mange, da det tar lang tid å lære seg

1
Richard Burns RallyScore

Richard Burns Rally

ANMELDELSE. Skrevet av Per Skøien

1
Historien om Richard Burns Rally

Historien om Richard Burns Rally

ARTIKKEL. Skrevet av Petter Hegevall

Et lite svensk 15-mannslag i Helsingborg satte sammen tidenes mest berømte rallyspill for 19 år siden, og i dag er det mer populært enn noensinne. Vi kontaktet det gamle teamet for å finne ut hvordan Richard Burns Rally ble til.