Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Ridge Racer Type 4

Ridge Racer Type 4

Nylanseringen av den klassiske sladdesimulatoren til Playstation har vært en vellykket en sådan. Alexander har trådd klampen i bånn og testet...

Enhver oppegående bilspill-veteran kan ikke ha kommet foruten Ridge Racer-serien; de revolusjonerende arkade-bilspillene som på nittitallet satte standard for racing-spill i 3D med sin gode grafikk og solide bilfysikk. Etter suksessen i arkadehallene kom serien omsider til konsoll på PlayStation i 1994, og det har siden den gang kommet en jevn strøm av Ridge Racer-spill på konsollmarkedet uten at serien har endret seg merkbart opp igjennom årene; det har alltid handlet om fart og sladding. Masse sladding.

Sonys kjærlighet for relanseringer har imidlertid gjort at det fjerde spillet i serien - som da går under navnet Ridge Racer Type 4 - nå har havnet på Playstation Store, og på tross av spillets alder er det fortsatt overraskende moro å spille.

Når nedlastingen fra Playstation Store endelig er ferdig og man har startet spillet, vil nok de fleste gå rett på Grand Prix-modusen som da er den mest sentrale modusen som er implementert. Her blir man først introdusert for tre ulike faser man skal komme seg gjennom i turneringen samt hva som kreves av deg, etterfulgt av å velge hvilket lag man vil slutte seg til/vanskelighetsgrad og hvilken type bil man vil kjøre, så er man i gang med en stressa manager i hælene.

Grand Prix-turneringen i Ridge Racer Type 4 er dog ikke særlig lang. Den er faktisk veldig, veldig kort. Det tar maks to timer å kjøre seg gjennom hele turneringen, men det skal sies at det er en latterlig høy gjenspillingsverdi som har lagt seg over det hele, og i mitt tilfelle føltes det ikke som at det hele var slutt etter første var slutt, men omsider at spillet så vidt hadde begynt.

Med fire lag som har hver og sin vanskelighetsgrad samt flere biltyper gjør at det er mer enn nok å gjøre i Ridge Racer Type 4. Det er flere hundre biler, og man låser faktisk ikke opp flere enn fire stykker hver gjennomgang. Det krever selvsagt en utrolig tålmodighet for å skaffe alle bilene, men muligheten til å gjøre noe mer er jo der, og det er alltid et morsomt tidsfordriv når man setter i gang. Det er også muligheter for tidsløp for de som elsker å slå rekorder og en modus for to spillere for de konkurranseglade som kan få holde det gående en stund til, men jeg savner likevel en litt mer innholdsrik Grand Prix-modus med flere tilgjengelige biler etter hver gjennomgang.

Ridge Racer Type 4 er i alle fall moro så lenge det varer, for når man får taket på det kan spillet fort bli vanskelig å legge fra seg. I klassisk arkade-stil står hyperfart og brede sladder sterkt i sentrum, og man merker fort dette når man fyker over de veldesignede banene på jakt etter førsteplassen. Det blir utrolig moro når man mestrer det, og jeg fikk i hvert fall en skikkelig god mestringsfølelse når jeg endelig fikk fatt på sladdekontrollene. Da begynte kontrollene å føles stramme og enkle, og de samsvarte godt med spillets flotte bilfysikk. Det er jo i bunn og grunn dette som faktisk gjorde Ridge Racer Type 4 så moro, og som gjorde det såpass balansert.

Etter høyst sannsynlighet vil Ridge Racer Type 4 dog ikke falle like mye smak hos grafikkentusiastene her i verden. Lyden er god med sine gode lydeffekter og passende techno-musikk, men grafisk sett har ikke spillet fått noen form for overhaling for PS3 (i hvert fall ikke en tydelig en), og spillet ser ut som det gjorde for 12 år siden. Det hadde selvsagt vært bedre med en HD-oppdatering eller lignende., men vet du hva? Jeg bryr meg ikke. Ridge Racer Type 4 er utrolig morsomt å spille, og det er nok til å få meg til å sitte foran skjermen og kose meg. For det er vel det som er det viktigste?

Konklusjon
For de som synes det er Ridge Racer Type 4 i hvert fall noe jeg kan anbefale med god samvittighet. Det er absolutt et morsomt spill, det fungerer godt som tidsfordriv fra tid til annen, og er definitivt verdt kronene for alle som har en liten råkjører i magen. Tankene om utdatert grafikk og andre kjipe småting forsvant da jeg mestret sladdeteknikken og føk over banen i toppfart med avslappende techno og heftige sladdelyder i ørene, og til syvende og sist er Ridge Racer Type 4 en positiv spillopplevelse man bør investere i, hvis man har lyst på et morsomt bilspill.

Ridge Racer Type 4
8 / 10
+