Norsk
Gamereactor
esports
League of Legends

Riot Games justerer forretningsmodellen for League of Legends esports.

Den vil nå gi mer forutsigbare inntektsstrømmer for lagene i LEC, LCS og LCK.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Riot Games Riot Games har kunngjort at de justerer måten inntektene fordeles og opptjenes på i tre av de konkurrerende League of Legends ligaene. LEC, LCS og LCK (henholdsvis EMEA, Nord-Amerika og Korea) får en ny forretningsmodell som gjenspeiler det Riot har skapt i Valorant Champions Tour, der lagene får mer forutsigbare inntektsstrømmer og bedre økonomisk oppside takket være digitale gjenstander i spillet som lar fansen støtte favorittlaget sitt.

Det betyr at fra og med 2025 blir det slutt på den nåværende modellen, der lagene får 50 % av visse inntekter som genereres av de respektive ligaene, vanligvis fra sponsormuligheter, og i stedet vil lagene kunne generere inntekter mer organisk.

I tillegg uttaler Riot: "Vi ønsker at lagene skal lykkes, og vi har samarbeidet med dem for å forbedre deres likviditet og fokusere på langsiktig bærekraft. Vi har for eksempel åpnet opp for nye kategorier for lagsponsing og justert retningslinjene og konkurransekalenderen vår for å gi lag og spillere flere muligheter til å delta i flere tredjepartsarrangementer, noe spillerne har etterspurt.

"Økonomisk sett har vi innført minimumsgarantier for ligaens inntekter (som er betydelig høyere enn den andelen av de faktiske inntektene som lagene har krav på), fremskyndet utbetalinger av inntektsandeler og utsatt og spredt ut betalinger av deltakeravgifter (dvs. de 10 millioner dollarene nevnt ovenfor) som vi har krav på. Vi har implementert finansielle retningslinjer i flere regionale ligaer for å stimulere lagene til å investere i driften i et mer skalerbart tempo.

"Alt dette ble gjort for å gi lagene tid til å stabilisere og bygge opp virksomheten, men det har ikke vært nok til å gi oss tillit til at vi er på vei mot langsiktig bærekraft."

Denne avgjørelsen kommer samtidig som Riot bekrefter sitt engasjement for e-sport, og sier at "Vi har til hensikt å utvide denne posisjonen og fremtidssikre den for nåværende og fremtidige spillere. Det vil bli flere endringer og justeringer underveis, alltid med mål om å løfte spillene våre, gi spillerne bedre service og oppnå bærekraft i hele økosystemet for Riot Games og partnerne våre."

League of Legends

Relaterte tekster



Loading next content