Rock Band 4

Rock Band 4

Etter flere år i dvale er musikkspillene tilbake. Først ut er Rock Band 4, som er moro, men dessverre føles i overkant velkjent...

Der har gått noen år siden forrige gang jeg satt med en plastgitar i hendene. Den gang var Guitar Hero min foretrukne serie, og særlig etter at Guitar Hero World Tour la til trommesett og mikrofon hadde jeg en periode da jeg var skikkelig hekta. Det var fantastisk å spille sammen med venner, og i løpet av kort tid var jeg del av en fast liten gruppe som møttes jevnlig for å spille. Vi var et slags band, kan man vel si.

Side om side med Guitar Hero-serien hadde man Rock Band, men i denne sjangeren var det på en måte slik at man tok et valg. Man valgte én serie, kjøpte instrumenter, og holdt seg til denne. Derfor hadde jeg nokså lite erfaring fra de kritikerroste forrige spillene da jeg startet opp Rock Band 4, selv om jeg altså kjenner sjangeren i seg selv svært godt. Etter en uke kan jeg slå fast at Rock Band 4 enkelt holder følge med Guitar Hero slik jeg husket spillene på det tekniske planet. Samtidig har ikke opplevelsen vært en dans på roser.

At musikkspillene fortsatt er underholdende, er det derimot ingen tvil om. Det er gøy å prøve seg med alle instrumentene, enten man velger gitar, bass, trommer eller mikrofon. Når det er sagt gjør Rock Band 4 seg utvilsomt best i lag med andre, og derfor synes jeg det er veldig merkelig at ingen online flerspiller er å finne. Utvikler Harmonix har satset på å ta med spillet tilbake til røttene, og det er naturligvis mer moro å spille sammen med folk i samme rom enn med folk på den andre siden av planeten. Likevel synes jeg det er merkelig å droppe online-komponenten, ikke minst med tanke på hvordan både Xbox One og Playstation 4 er bygget opp rundt sosiale funksjoner over nett. Det er garantert mange som ville spilt online dersom de hadde hatt muligheten.

Rock Band 4Rock Band 4

En annen ergerlig begrensning er at man ikke kan streme opptrednene sine med konsollenes innebygde sosialfunksjoner. Det vil si, man kan streame spillingen, men ikke musikken. Harmonix har ikke sikret seg rettighetene til å kringkaste musikken utenfor stuens vegger, og dermed blir enhver direktesendt spilløkt en pinlig stille affære. Samtidig er også både Remote- og Share Play ganske enkelt deaktivert. Til og med lagring av videoer er avslått, og totalt sett kan man vel si at Rock Band 4 ikke tar i bruk noen av de nye konsollenes sosiale funksjoner. Musikkspillene er en sosial sjanger, men her er altså eneste mulighet å være sosial med folk i samme rom som deg selv.

På den mer positive siden vil jeg trekke frem karrieremodusen. Her får man muligheten til å skape sin egen musiker og band, som man deretter tar med på turné verden over. Underveis stilles man overfor ulike valg, som har innvirkning på veien videre. Disse valgene strekker seg fra hvorvidt man skal sove på dyre hoteller eller "crashe" på sofaen til fans, til hvilke instrumenter og utstyr man skal kjøpe. Valgene du tar påvirker hvor mange nye fans som strømmer til, og etterhvert som du bli populær får du blant annet muligheten til å sette opp din egen spilleliste før hvert show. Det er en kul måte å spille på dersom vennegjengen ikke har anledning til å komme over en kveld.

Rock Band 4

Til anmeldelsen mottok jeg et såkalt "Band in a box"-sett, som inneholder én gitar, ett trommesett og én mikrofon. Jeg savnet en ekstra gitar for å kunne legge til bass og gjøre bandet komplett, men dette løste seg raskt med en tur inn i roteboden. Det har seg nemlig slik at man kan bruke instrumentene fra tidligere Rock Band-spill sammen med Rock Band 4. Faktisk kan du til og med bruke gamle Guitar Hero-instrumenter og en slik gitar hadde jeg fortsatt liggende. Det skal dog nevnes at enkelte tilleggsfunksjoner ikke fungerer med gamle instrumenter, da de tar i bruk knapper som rett og slett ikke finnes på de tidligere modellene.

Fraværet av disse knappene, totalt fem stykker, gjør det umulig å benytte seg av spillets nye solo-system med gamle gitarer. Har du den nye gitaren kan du derimot rocke soloer underveis, og du får selv anledning til å styre tempoet og intensiteten. Systemet fungerer overraskende godt. Man får noen ekstra fargede linjer å forholde seg til på skjermen, såkalte guide lines, som bidrar til å øke "multipler"-nivået du har bygget opp gjennom låta. Utover dette er det bare å gi gass, mens spillet sørger for at det låter ordentlig. Det føles skikkelig bra, og man gleder seg alltid til solodelen av låta.

Ellers har også de gamle knappene fått en overhaling på de nye instrumentene. De skal visstnok lage mindre lyd når man bruker dem. Når det gjelder gitaren merket jeg ikke mye forskjell, men de nye trommene føles bedre. Unntaket er dog pedalen til basstrommen, som er for puslete. Den har en tendens til å vippe feil når man er i hvilestilling (med vekten på hælen) og jeg ble nødt til å plassere trommesettet på et teppe for å kunne tromme skikkelig. Da var problemet mindre, men det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Jeg savnet også hi-hats og en ekstra basspedal, som må kjøpes ekstern.

Rock Band 4Rock Band 4

Det er beklagelig ettersom spillet allerede er i dyreste laget i seg selv. Kun disken og én gitar koster deg over tusenlappen, mens et fullt band passerer 2500 kroner. Til den prisen burde absolutt alt vært med, og det hjelper heller ikke at den inkluderte sanglisten kun har 65 oppføringer. Her lener Harmonix seg i overkant mye på en katalog med DLC-låter, som kun er gratis å laste ned hvis man kjøpte dem til et tidligere spill i serien. Er du helt fersk må du derfor ut med mellom oppimot 12 kroner for hver ekstralåt du ønsker deg, og skal du ha mange blir det fort mye penger av den slags. Jeg opplevde også butikken der man kan kjøpe flere låter som rotete og uoversiktlig, og jeg kom faktisk til skade for å kjøpe en låt som ikke var kompatibel med min versjon av spillet ennå. At Harmonix ikke er ferdig med å tilpasse biblioteket til PS4 ennå, er greit nok, men da burde det heller ikke gå an å kjøpe produktene før de er klare!

Rock Band 4Rock Band 4Rock Band 4

På tross av disse problemene vil jeg likevel si at Rock Band 4 er et underholdende spill. Har du spilt de tidligere titlene vet du hva du går til. Når du først har punget ut for instrumentene, er spillet genialt til sosiale lag, og solo-partiene gjør det mer spennende å spille på egenhånd enn tidligere. Konseptet er ikke noe mindre genialt selv om vi har vært borti det før, men den store innovasjonen mangler. Det er litt vrient å distansere dette spillet fra forgjengerne, men til gjengjeld akter Harmonix å videreutvikle Rock Band 4 i tiden fremover. Inntil videre er imidlertid dette Rock Band slik vi kjenner det fra før, på godt og vondt.

7 / 10
+
Fantastisk å spille med venner. Fin karrieremodus. Morsomme solo-partier. Stor katalog med låter. Gamle instrumenter kan brukes.