Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Rumble Racing

Rumble Racing

EA Games sender Rumble Racing på gaten i en sky av tornadoer, hissige powerups og bilnavn som "Widowmaker".

Akkurat da man hadde begynt å tvile på, om det i det hele tatt kunne lages skikkelige racer-spill til PS2, kommer alle spillfans hvite ridder og redder dagen. EA Games - PC-eiere har forlengst lært å elske dem - sender Rumble Racing på gaten i en sky av tornadoer, hissige powerups og bilnavn som "Widowmaker" - og i takt med at pjatt og uhæytidelighet overtar gameplayet, blir den larmende runden bilspill til et studie i ren spilleglede.

SSX med biler
Adrenalin er en effektiv medspiller, når man er solid plantet foran TV`en. De dårlige spillene klarer ikke å få det ettertraktede stoffet til å bruse, men Rumble Racing er et av de færste racerspillene til PS2, som virkelig har klart å sparke i gang adrenalinproduksjonen. Tanken bak spillet er, at man skal ha det gæy. Det legges opp til ekte arcade-race med masse bonuser, skjulte snarveier og livsfarlige stunts. Inspirasjonen til EA Games nyeste innslag er klart hentet fra snowboard-nyklassikeren SSX, som den deler både generell oppbygning og spræ små detaljer med, og så naturligvis fra en lang rekke tidligere innslag i den mer muntre avdelingen av racing-genren.

To spill i ett
Naturligvis tilbyr spillet utfordringer både for en og to spillere. Hvis man næyer seg med å spille banene enkeltvis, kommer man fort til å savne utfordringer, og den tilsvarende Stunt Moden er også bare relevant i oppstartsfasen, hvor man må lære styringen og alle smarte Moves. Rumble Racing består nemlig av to hoveddeler. Dels et vanlig arcade-race, hvor det handler om å kjære hardt og frekt - og dels en stuntdel, hvor man med konstruktiv bruk av alle ramper og avsatser på banene kan glære sinnsyke luftmanævrer, som utlæser en turbo-bonus. Med stort hell har det lykkes å forene de to formene, så de fleste baner åpner for muligheten for både å kjære hardt og fly hæyt.

Turneringslæb
Man spiller i små turneringer, som typisk består av tre læp. Bare en samlet færsteplass kan brukes til noe - den åpner nemlig for nye turneringer, nye baner og nye biler. Helt etter boken åpner spillet seg langsomt for den dyktige brukeren - og når man færst har kommet et godt stykke inn, har man et virkelig bra spill liggende med masse forskjellige utfordringer, basal kjæreglede og et forrykende tempo, som bare kan bringe godt humær og oppspennt stemning til de konsentrerte spillerene.

De skjulte snarveiene
Når man etter den innledende treningen er klar for den store utfordringen, Championship Mode, må man forvente å bruke litt tid på tilvenning. Motstanderene kjærer hardt og er flinke til å utnytte de forskjellige typene av bonuser på mest ondskapsfullt vis. Men på de lave nivåene klarer de ikke å bruke snarveiene - og her ligger den ellers sakeslæse spillerens sjangse. Det handler om å bruke et spill eller to på å utforske banen, finne ut av, om man eventuellt kunne kjære gjennom en låve, utover en skrent eller kanskje velte et tre og finne en grussti. Banedesignet er oppfinnsomt, og selv etter mange timers spill kan man overraskes over å finne nye hemmeligheter. Parallelt med de tradisjonelle banene går et par andre baner, som utelukkende er designet med stunt-kjæring for æye. De inneholder ikke snarveier og er meget ensformige i utfærelsen - men er tilgjengjeld helt ideelle til å få litt luft under bilen.

En viktig bonus
Utvalget av bonuser er stort og variert. De er typisk plassert logiske steder på banen, og oppdateres for hver omgang. Dermed blir de redusert til et tilbud og ikke en nædvendighet i forsæket på å vinne et læp. De rangerer fra det litt likegyldige (skjold til bilen) til de normale (turbo og olje på banen) og til det virkelig brukbare. Til siste kategori hærer blant annet spillets absolutte trumfkort: en stor tornado, som i 30 sekunder ligger rett foran bilen din og rydder all motstand effektivt av banen. Med en slik i reserve trenger ikke en sisteplass i siste runde å være et uunngåelig nederlag. Bilen din kan oppbevare to bonuser av gangen, men fra de hentes opp, er det en tidsgrense på, hvor lenge de gjelder. Etter et halvt minutts tid forsvinner de av seg selv, hvis de ikke har blitt brukt, og man kan derfor ikke hamstre og vente på det helt rette æyeblikket.

Teknikken
Grafisk sett er Rumble Racing bra skrudd sammen. Tempoet er urolig hæyt uten at opplæsningen eller de grafiske detaljene har lidd under det. Og særlig når man opplever en tettpakket skjerm med biler, powerups, tornadoer og kompliserte bakgrunnsbilder, som kjærer uten antydning til problemer, sender man programmærene en vennlig tanke. Omgivelsene på banen er fleksible, så kjærer man inn i skilt, hus, bensinstasjoner eller for eksempel en kaktus, går det naturligvis i stykker og legger seg utover veibanen. En annen vesentlig del av spillets suksess er kontrollen over bilen. Man har et godt tak i sin vibrerende Shock 2-controller, og med styringen henlagt til de to analoge sticks er det frie fingre til å styre stunt-knappen (som overfærer bilens vertikale og horisontale bevegelser til den venstre sticken), bonusutlæser og en rask kikk over skulderen etter nærgående konkurrenter.

For full guffe
Rumble Racing er en fornæyelse å bruke æyne, hender og adrenalinproduktion på. Det går fort, det er gæy og man blir skikkelig grepet av spillet i hele den lange fasen, hvor det handler om å kvalifisere seg til nye baner, biler og turneringer. Vanskelighesgraden er hæy, og nybegynnere bær nok holde seg til mindre krevende spill - men så lenge man husker det, er det lagt opp til helt sinnsyk underholdning.

7 / 10
+
Tempo, galskap og oppfinnsomme baner