Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Rymdresa

Rymdresa

Hvem skulle trodd at et spill der Jorda har blitt sprengt i fillebiter kunne vært så avslappende? Vi har seilt gjennom det store intet i debutspillet til svenske Morgondag...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Etter å ha lest The Martian og sett Gravity, kjente jeg et sug etter en skikkelig stemningsfull overlevelseshistorie satt til verdensrommet, gjerne i spillform. E-posten fra indieutvikleren Morgondag kom derfor svært beleilig. I e-posten forklarte de at de var ferdig med utviklingen av Rymdresa, et spill som passet på et blink for meg akkurat nå.

Det var i hvert fall det jeg tenkte da jeg takket ja til en anmelderkopi, men det skulle vise seg at selve kjernen i Rymdresa er lysår unna både The Martian og Gravity. Sistnevnte film er eksempelvis actionpakket og preget av panikk og desperasjon, mens Rymdresa er et nesten harmonisk eventyr i verdensrommet. Der er målet å utforske det store vakuum i sin egen takt.

RymdresaRymdresa
RymdresaRymdresaRymdresaRymdresa

Det hele starter med jorden sprenges når den blir truffet av en asteroide. Bruce Willis og hans boreselskap må ha tatt permisjon. Det er derfor intet annet sted å dra enn ut i verdensrommet. Verdensrommet, en kjølig plass der mysteriene er mange, og sjansen for å overleve liten, hvor stjernene er umulig å telle og ens egen eksistens føles ubetydelig. Morgondag formidler alt dette på en praktfull måte i Rymdresa, selv om det er snakk om et todimensjonalt eventyr med nokså enkel grafikk. Faktisk vil jeg kalle meg selv nokså imponert over dette vesle spillet, som har vært under utvikling i to år. Underveis fikk det grønt lys på Steam, og nå er det lansert til PC.

Dette er en annonse:

Noe tastatur trengs ikke for å spille Rymdresa. Alt du trenger er musa, som guider skipet ditt i retningen du peker mens du skrur av og på motorene med venstre knapp. Du kan også bruke en håndkontroller, men dette fungerer ikke på langt nær like bra.

Det er ikke spesielt raskt, skipet mitt, men det trenger det heller ikke være. I stedet er tempoet i Rymdresa avslappende rolig, og jeg innser fort at dette er en tittel med nesten terapeutiske egenskaper. Det er ikke noe for de som er sultne på action, med andre ord. Roen som oppstår mens jeg gli rundt i verdensrommet er forskjellig fra det meste annet jeg har spilt. Det er deilig forfriskende i en bransje som preges av eksplosjoner, skytevåpen og vold. Morgondag har en annen målgruppe. Rymdresa er laget for spillere som ønsker å koble av litt i hverdagen.

RymdresaRymdresaRymdresa

Oppdraget i det første kapitlet er å finne ni signalstasjoner. Null problem tenker jeg naivt, før jeg starter min fredelig reise mot det første signalet. På veien dukker det opp noen ganske poetiske monologer, som snakkes av en robotstemme spilt inn av Eric Reed. Det minner om HAL 9000 fra 2001: A Space Oddessey. Disse monologene føles virkelig passende for eventyret, selv om de begynner å gå på loop etter en stund. Da får man imidlertid muligheten til å velge dem bort, slik at man slipper å bli fullstendig gal. Jeg liker bablingen, men det holder med et par ganger.

Dette er en annonse:
RymdresaRymdresaRymdresaRymdresa

På reisen gjennom rommet dukker det også opp satellitter og planeter. Disse kan utforskes, og er du heldig får du med deg både påfyll av drivstoff til skipet ditt, samt en neve rompoeng. Disse poengene kan brukes til å kjøpe nye, bedre skip, og man finner dem også flytende rundt i verdensrommet i form av lysende stjerner. De bare venter på at jeg skal komme nærme nok til å trekke dem til meg. Samler du nok rompoeng går du også opp i nivå, og da får du sjansen til å oppgradere det eksisterende skipet ditt.

Selv om det er fredfylt å reise i verdensrommet må man alltid holde et øye med drivstoffet sitt. Først og fremst fordi Rymdresa er særdeles utilgivelig på dette området. Hvis du går tom for drivstoff er du strandet ute i det store intet, og du blir møtt med beskjeden "Game Over". Det samme skjer dessuten hvis du ikke passer deg for andre farer, som for eksempel stjerner som er så store at tyngdekraften deres trekker deg inn til seg og knuser deg.

Rymdresa

Heldigvis er ikke spillet like utilgivelig som arkadespillene fra 80-tallet, selv om alle signalstasjoner du måtte ha funnet annulleres dersom du stryker med. Du får nemlig beholde alle rompoeng og oppgraderinger, slik at du ikke starter helt på bar bakke igjen. Ikke desto mindre er dette et spill der man trår varsomt, hvis ikke kan det fort bli en lang og frustrerende bedrift å komme seg videre til det neste kapitlet.

I kapitel to får man mer av det samme, bare med større oppgraderingsmuligheter til skipet ditt slik at utforskningen av det store verdensrommet blir en anelse mer effektiv. Deretter følger kapitel tre, som overraskende nok byr på bosskamper. Ja, bosskamper.

RymdresaRymdresaRymdresa

Disse kampene snur opp ned på gameplay fra spillets tidligere faser, og utfolder seg som i tekstbasert eventyrspill av den virkelig gamle skolen. Du må rett og slett diskutere og krangle med bossen for å komme deg videre, og selv om jeg først oppnådde suksess da jeg begynte å memorere de riktige svarene, koste jeg med de filosofiske dialogene mellom bossene og meg selv.

Hvis du har lite tid eller dårlig tålmodighet, er ikke Rymdresa noe for deg. Folk som liker rask action vil avsky dette langsomme eventyret. Hvis du derimot liker spillopplevelser med egenart, eller lengter etter noe du kan slappe av med, er debutspillet til Morgondag en höjdare. Jeg var i hvertfall gjennom en skikkelig behagelig reise i rommet, og jeg kommer nok til å fyre opp Rymdresa neste gang jeg har behov for å koble av. Sammen med Grow Home er dette årets mest avslappende spill.

Rymdresa
RymdresaRymdresaRymdresaRymdresa
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Kul atmosfære, fin musikk, stemningsfulle monologer, enkel spillkontroll, avslappend, unikt.
-
Vanskelig å styre med håndkontroller, ikke egnet for de som er utålmodige.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
RymdresaScore

Rymdresa

ANMELDELSE. Skrevet av Jerry Fogselius

Hvem skulle trodd at et spill der Jorda har blitt sprengt i fillebiter kunne vært så avslappende? Vi har seilt gjennom det store intet i debutspillet til svenske Morgondag...



Loading next content