Second Sight

Second Sight

Free Radical leker med psykens skjulte krefter, men mangler en skikkelig fokus. Thomas feller dom over spillet.

John Vattic våkner opp spent fast til en seng. Forslått, forvirret og ute av stand til å huske hvordan han har endt opp der. Like etter er han plutselig fri fra sine snerrende bånd og før han vet ordet av det spankulerer han gjennom kalde og sterile korridorer på jakt etter fortiden sin - en fortid som tilsynelatende rommer masse muligheter og overraskelser. Spesielt én synes å være ekstraordinær - nemlig muligheten til å styre ting med hjernen. Men for hvilken pris har han fått denne gaven? Og er det i det hele tatt en gave?

Omtrent slik starter Second Sight, Free Radical Designs nye hjertebarn, som inntil for et halvt år siden stod uten utgiver. Ikke fordi spillet var dårlig eller uten potensiale, men fordi folka bak TimeSplitters ville det slik. Utviklerene hadde ganske enkelt nok penger på konto til å utvikle spillet uten hjelp, og når man vet hva som kan skje når ivrige PR-folk får fingrene i ditt digitale hjertebarn, så var nok dette en meget klok avgjørelse. At Codemasters senere slo på stortrommen og valgte å gi ut spillet, kan kun være en fjær i hatten til utvikleren.

Det som allikevel er litt ergerlig er timingen. Vi har ikke sett snurten av denne typen spill tidligere og denne måneden slippes det intet mindre enn to spill med dette felles temaet. Det er nesten som om Free Radical Design og Midway fikk besøk av den samme musen i løpet av samme uke. Men allikevel - der Midways spill går hele veien i sin streben på å gi deg full kontroll over sinnets mange krefter, så blander de engelske gutta cocktailen med tidens absolutte motegenre - nemlig stealth-genren. Det er både fint og kjipt.

Men før man kan gi seg i kast med spillet er man dessverre nødt til å slepe seg gjennom en omfattende og veldig tørr tutorial - noe som står i sterk kontrast til forrige måneds fremragende Riddick-spill. Grunnen er nok at det er en del å lære, men det forandrer ikke det faktum at spillets første bane, forkledd som gameplay, kun rommer muligheten til å lære å bruke sine tankekrefter, mens den andre introduserer deg for skytevåpnene og naturligvis snikeelementet. Minutt etter minutt går mens man viser militærets ledere at man er i stand til å snike seg forbi årvåkne menige og treffe blink med diverse våpen. Og man kjeder seg hele tiden. Enhver med det minste kjennskap til Metal Gear Solid eller Splinter Cell har disse ferdighetene liggende i fingerspissene, og vil utvilsomt få lyst til å slå av hele greia, fordi det hele serveres i sneglefart.

Men det bør man ikke gjøre - slå av altså. For selv om Free Radical ikke har lært mye av Hollywoods blockbustere, som starter med et øredøvende BANG, så ligger det masse action og venter på den som gidder og sitte på sofaen en liten times tid lenger. Det er nemlig ett poeng med plottet og etter hvert som man sendes frem og tilbake i hissige spillbare flashbacks, noe som ville gjøre selv Quentin Tarrantino stolt, så slipper fortiden langsomt taket på hemmelighetene sine.

Som spill satser Second Sight mer på den tradisjonelle stealth-baserte underholdningen. John Vattic kan riktig nok både løfte objekter, lege seg selv og sende sin sjel på noen fete ut-av-kroppen-opplevelser etter hvert, men det hele holdes sammen av din evne til å gjemme deg bak skap og krype langs veggene. Sett igang en alarm og du må flykte. De gudommelige følelsene som er til stede i Psi-Ops, og som gir deg muligheten til å pælme intetanende vakter rundt som filledukker, er ikke å oppdrive i Second Sight.

Til gjengjeld er stealth-delen glimrende og når man for første gang får spillets snikskytterifle mellom nevene, er det ingen tvil om at utvikleren har skapt en liten genistrek. Stikk i strid med alle regler zoomes det nemlig ikke inn via geværet, men i stedet i ett sikte som er tilstede mens du fortsatt kan gå rundt. Det tar litt tid å bli fortrolig med den lille gimmicken, men snart blir man mer og mer imponert. Dette krydres med alskens vidunderlige krefter, som kanskje ikke kan brukes på samme voldsomme måte som i Psi-Ops, men som allikevel har en berettigelse.

Grafisk mister Free Radical en håndfull kjøpere fra starten av. Dette er samme skare som vek bort fra TimeSplitters, fordi stilen var rund, butt og tegneserieaktig. Utvikleren bruker nemlig samme elskverdige design denne gangen, og selv om man skulle tro at dette kunne forstyrre historien, så lykkes faktisk utvikleren i å skape en mørk og dyster tone, som på ingen måte er dårligere enn verken Hideo Kojimas MGS-serie eller Ubisofts Splinter Cell-serie. På lydsiden er stemmene stort sett gode, mens musikken bare trekkes frem i bildet fra tid til annen, for å gi litt tempo eller nerve til begivenhetene.

Skal man kritisere noe, så må det være at Second Sight aldri når de samme høydene som Psi-Ops. Free Radicals forsøk på et fysikksystem er ikke akkurat imponerende og når man fra tid til annen sitter fast inne i bord eller vegger, så forsvinner noe av glansen raskt. Spillet er nemlig først og fremst et actionspill og mulighetene for å leke med sinnets krefter kommer i andre rekke - ikke omvendt, hvilket ville ha vært å foretrekke. Det som også irriterer meg grenseløst er at det ikke finnes noen mulighet for å endre på joypaddens setup. Det kan godt hende at jeg er en smule keitete anlagt, men å kunne invertere styringen er ganske enkelt en nødvendighet for å overleve spillets mange skuddueller. Mang en time har jeg sittet og spilt deler av Second Sight om og om igjen, fordi jeg ganske enkelt ikke klarte å vende meg til styringen.

Opplever du derimot ikke dette som et problem, så er det rikelig å hente i spillet. Hele 17 baner venter på den eventyrlystne spilleren, som har mot nok til å grave opp John Vattics tvilsomme fortid. Men forvent som sagt et mer tradisjonelt actionspill enn en skikkelig spillåpenbaring.

Second Sight
Second Sight
Second Sight