Second Sight

Second Sight - PC

Innbilt schizofren eller bare forvirret kontorrotte? Gamereactor har fulgt John Vattics i noen dager, for å finne ut av det.

De siste årene har det blitt en trend å finne nye innfallsvinkler til forskjellige spillsjangere, og dette er intet unntak. Der hvor fantasi, magi og alver kommer til kort, hopper science fiction-sjangeren inn i bildet og snur alt på hodet. I dette tilfellet er hovedelementet psykiske
ferdigheter. Nei, du skal ikke leke psykolog og trikse med hodet til andre folk, men snarere ditt eget.

Som John Vattic ligger du døsig oppe på et operasjonsbord og merker fort at du blir ført til et rom, for å bli holdt i varetekt. Mennene som fører deg dit er tydeligvis veldig redde for deg og passer på så at du ikke våkner til bevissthet og kan gjøre ugagn. Når du først kommer til deg selv og ikke forstår et kvekk av hvordan du har havnet i denne institusjonen, kjenner du noen kolossale smerter i hodet. Det er som om du blir styrt av noen andre og ikke klarer å holde deg selv i sjakk. Etter noen sekunder kommer du til deg selv igjen og finner ut at du innehar en evne til å flytte på ting ved hjelp av tankene dine. Du får åpnet døra til cella og begir deg ut på oppdagelsesferd, for å finne ut av hva som har skjedd med deg og hvorfor du plutselig har fått overnaturlige evner...

Second Sight er utviklet av mennene(og/eller kvinnene) bak den nokså kjente serien Timesplitters. Dette går frem av designet av karakterer og miljøer, det virker som om Timesplitters grafikkmotoren ligger til grunn her, da hovedpersonen er svært lik en viss person fra Timesplitters. Når det er sagt så bør ikke dette være negativt, men snarere tvert imot. Grafikken er en salig blanding mellom lekende lystig tegneserie grafikk og autentiske modeller av mennesker. Det skinner litt gjennom at det er konvertert fra et konsollspill, ettersom teksturer, effekter og karaktermodeller bærer preg av uskarphet og noen ujevne kanter her og der. Utviklerne kunne helt klart lagt litt mer tid i å forbedre grafikken litt her. Noe annet som er vel verdt å merke er dette spillets såkalte "Ragdoll" fysikkmotor. I den senere tid har det blitt lagt stor vekt på realistisk og overbevisende fysikk i spill slik som dette(for ikke å snakke om Half Life 2 som regjerer trygt på tronen). Nå kan man spørre seg selv om hva man helst vil ha, feilfri grafikk eller en fysikkmotor som ville fått enhver
fysiker til å sperre opp øynene og skrike "halleluja!". Det er tydelig at det har blitt lagt en god del mer arbeid i fysikkmotoren her, enn det har blitt lagt fokus på det grafiske. Uansett når alt kommer til alt så er det ikke alltid grafikken som har mest å si for atmosfæren i et spill, men snarere helhetsintrykket.

Naturlig nok er soundtracket veldig inspirert av thriller filmer og skaper i mange situasjoner nervepirrende øyeblikk. Lydeffektene og lydkullissene er også tilfredsstillende, alt smelter sammen i et sært sammensurium av pistolskudd og ropende sikkerhetsvakter som maser om forsterkninger i et sett.

Noe som skaper litt ekstra underholdningsverdi, er de regelmessige "flashback'ene" som John Vattic får. Disse er selvfølgelig interaktive og lar deg dykke dypere i hans oppdrag på å finne ut sannheten om seg selv. Etter undertegnedes mening er dette en interessant og morsom måte å føre historien videre på, det gjør at man får den følelsen av at man bare må spille mer for å finne ut hva som skjer. Kontrollsystemet har helt klart sine ulemper når det skal opp på dagsordenen. Alt foregår i tredjepersons synsvinkel, man styrer kameraet med musa og beveger John Vattic med tastaturet. Men her har nok utviklerne gjort det mer komplisert enn det burde ha vært. I stedet for å tilegne hver tast en bestemt retning, blir heller retningen bestemt av hvordan kameraet er sentrert i forhold til karakteren din. Dette skaper ofte ubehagelige situasjoner når du blir jaget av mangfoldige vakter, og samtidig skal styre kameraet med musa og sikte. Sikting foregår heldigvis på en udramatisk måte, du trykker på høyre museknapp for å sikte og venstre museknapp for å skyte. Hvis du er lur og vil spare på ammunisjonen lønner det seg å avlevere kulen midt mellom øya på enhver vakt som skulle stelle meg i veien. Mr.Vattics arsenal begrenser seg heller ikke bare til fysiske våpen slik som pistol og maskingevær. Etter hvert som du kommer videre i spillet får du stadig nye psykiske evner. Disse evnene er for eksempel å helbrede deg, bli usynlig og "skyte hjerneceller" i form av neurotiske sjokkbølger som skader fienden.

Dagens action eventyr spill har dessverre ikke så altfor mye å by på når det gjelder varighet og gjenspilling. Second Sight vil nok dessverre ikke holde i mer enn 10-15 timer effektiv spilling. Heller tvilsomt er det at du gidder å spille igjennom på en høyere vanskelighetsgrad, ettersom det ikke er noen ting som kan samles opp og gi deg bonuser i form av filmklipp, bilder, ting som er vanlig i spill som dette. Om du har lyst til å bruke skitne overnaturlige hjernetriks, er innbilt schizofren eller bare vil unnvære litt meningsløs action med Mr.Vattic, er nok dette et spill som passer for deg.

Second Sight
Second Sight
Second Sight