Duoen Ratchet & Clank er velkjent for de fleste som har fått med seg de siste årenes utvikling på plattformfronten. Den store helten med de lange ørene, og den lille mekaniske følgesvennen som sitter trygt på ryggen hans, som sammen løser intergalaktiske utfordringer av episk karakter. Med den siste installasjonen i serien om den skrue- og mutterofile duoen har utvikler High Impact Games stilt seg spørsmålet om hva som skjer når de store heltene lenger ikke er store nok. Svaret ble Secret Agent Clank, og med PSPen som plattform slår de her et slag for små helter som endelig hopper ned fra andres rygger og står på egne ben.
Historie og gameplay i Secret Agent Clank er lett å forstå og kjenne igjen for dem som har vært borti serien tidligere, og lett å lære for de som ikke har det. Ratchet er fengslet for grovt intergalaktisk diamanttyveri, og i ekte James Bond stil tar den lille roboten Clank sikte på å finne ut hva som egentlig har skjedd - selvsagt korrekt antrukket i smoking, tversoversløyfe og en dødelig metallisk sjarm.
Spillets første sekvenser som går ut på å snike seg usett gjennom bevoktede områder imens en stemme og kommandoer på skjermen loser deg igjennom nye utfordringer. Vellykket sniking gir snikepoeng, mens mislykket sniking gjør at du blir angrepet av olme vaktbikkjer. Enkelt, men genialt, siden du til enhver tid kan velge hvilken løsning du ønsker å ta. Befinner du deg litt i det unnvikende hjørnet kan du for eksempel med étt grønt blad i hver utstrakte hånd suksessfullt forkle deg som en økologisk grodd potteplante, snike deg opp på fienden, og utføre et lydløst bakangrep. Føler du deg derimot litt mer i det irritable og aggressive hjørnet er det godt å vite at det både finnes eksploderende mansjettknapper og en barberbladskarp sløyforang å utagere med.
Våpenarsenalet er som alltid hylende festlig og Secret Agent Clank er i tillegg spekket med minispill som gjør at det aldri oppleves kjedelig eller repetitivt. Spillet er faktisk også overraskende utfordrende med snikesekvenser som krever en til tider innbitt rytmesans for å få Clank til å hoppe, smyge, klatre og spinne seg forbi intetanende fiender og livsfarlige laserstråler.
Noen små irritasjonsmomenter er på plass, og det første er at High Impact Games går i den fella at de undervurderer små helters appell. Når man endelig har begynt å mestre Clanks finurlige manøvreringer introduseres Ratchet som spillbar figur. Det lukter litt ny suppe på gammelt kjøttbein. Rent lydmessig må det også kunne stilles spørsmålstegn ved hvorfor ikke slike gode spill som dette er fullt og helt oversatt til norsk slik at det kan være tilgjengelig også for et yngre publikum som har et fra før av heller tynt tilbud av gode underholdningsspill på morsmålet.
Secret Agent Clank tar med seg alt det som vi kjenner og elsker fra tidligere installasjoner av serien og kanskje kunne de dratt det litt lenger. Sluttresultatet er uansett en knallsolid tittel fra High Impact Games og nok et eksempel på at små helter er tøffest på PSP.