Serious Sam 2

Serious Sam 2

Sam Stone setter latteren i halsen, blant skrikende klovner og grønne troll - Serious Sam 2 er en ren actionfiasko. Dessverre.

Jeg liker å skyte ting. Eller vent, la meg omformulere det der. Jeg elsker å skyte ting. Helst skal det være helikoptre, skrikende soldater eller illsinte utenomjordiske vesen som får smake på min ivrige avtrykkerfinger. Alle disse er representert Serious Sam 2, i tusentalls. På tross av det, og på tross av at den hjernedøde partyholdningen i det første spillet underholdt meg som bare det, blir jeg tvert imot søvnig bare etter et par timer sammen med Serious Sam 2. Årsakene er mange, og selv om Croteams oppfølger ikke er dårlig, hadde jeg forventet meg mye mer.

Lyseblå innfødte med smurfestemme, sigarrøykende klovner, ukontrollerte neshorn, zombiefiserte børsmeglere og muterte frosker, alt sammen finner du her. Croteam fortsetter å kaste hundretalls vrælende fiender mot meg. Til mitt forsvar har jeg et våpenarsenal like overdrevet som fiendefloraen. Jeg har en plasmapistol, en sag, to hagler, en rakettkaster, en enorm kulespruter, to uzier, ett snikskyttergevær og to sølvblanke revolvere.

Fiender i hopetall - check. Mengder av varierende våpen - check. Trengs det egentlig noe mer? Ja, noe mer trenger man alltid. Selv om Serious Sam som konsept er jevnt fordelt mellom to ting; lettfattelig actionflørt med genrens utspring på den ene siden, og ren actionparodi på den andre, mislykkes Sams etterlengtede gjenkomst med en hel del. For eksempel er det lite over-bevisende banedesignet like spennende som Sams ordforråd.

Platte, tomme gressflekker blandes med sterile kjellere og brune grotter. Selv om miljøene ofte er imponerende rent størrelsemessig, er de aldri spesielt innbydende. I tillegg kommer et latterlig variasjonsfattig og fantasiløst opplegg der samme spenningsløse skudd-veksling repeteres cirka ni millioner ganger. Fiender fødes ut i løse luften, ofte flere hundretalls ganger fra samme sted, og ruser med magnetisk dragkraft mot Sam. Noen kunstig intelligens eksisterer ikke.

Selv flerspillerdelen er en skuffelse da våpnene, tross overdrevne størrelser og festlig design, føles hverdagslige og tempoet et mildt sagt ute på bærtur.

Jeg vet, Serious Sam 2 er ikke ment som et banebrytende mesterverk og skal heller ikke bedømmes deretter. Men Serious Sam 2 er ganske enkelt ikke spesielt morsomt eller underholdende, selv om jeg elsker å skyte ting.

Serious Sam 2Serious Sam 2Serious Sam 2Serious Sam 2
04 Gamereactor Norge
4 / 10