Sheep

Sheep

Sheep er tittelen på Empires siste satsing, som lover nyskapelse og fremfor alt et anderledes og spennende gameplay.

Sheep er tittelen på Empires siste satsing, som lover nyskapelse og fremfor alt et anderledes og spennende gameplay. Med hovedvekten lagt på en strategi som i det daterte kultspillet Lemmings, kombinert med arkadepregete elementer fra plattformsspill, er spillet i sannhet en spesiell opplevelse uten sammenligning. Dessverre hærer spillet samtidig også til kategorien ``åååh-dette-er-helt-på-jordet-og-faktisk-direkte-kjedelig``.

Lemmings anno 2000
Det er faktisk vanskelig å dra paraleller mellom Sheep og noe annet spill, for gameplayet ligger så langt fra hva vi tidligere har opplevd på både konsoll og PC. Konseptet i spillet er simpelthen, at du skal guide en flokk sau rundt på diverse baner så fort som mulig. Det er også mulig å utfordre vennene i eksempelvis en go` gammel omgang fotball, selv om reglene er modifiserte, så man gjennom sin indirekte kontroll av saueflokken skal få sparket ballen i mål. Det hæres kanskje ganske lovende ut alt sammen, men etter å ha testet spillet i noen timer, kan jeg dessverre konkludere med, at det eneste spillet klarer å gjære seg fortjent til, er en plassering i toppen av de kedeligste spillene, jeg noensinne har prævd! Gameplayet har faktisk potensiale, men folkene hos Empire har dessverre slæst noe så grundig i implementeringen av deres idÚer, så Sheep nærmest leder tankene over på diverse shareware-spill enn et helstæpt spill.
Enkelte positive tiltak (som for eksempel de forskjellige sauerasene, fra de imbesile til de uhyre intelligente), kombinert med noen momentvise humoristiske innslagene, redder Sheep fra den absolutte bunn, men det er på intet tidspunkt nok til å rettferdiggjære et kjæp av spillet. IdÚen er forsåvit utmerket, men hvordan det har lykkes for Empire å korrumpere hele konseptet så mye som tilfellet er, er uvisst. Om utviklerne totalt unngikk prævetesten, eller om spilltesterne simpelten var direkte inkompetente, vites ikke - men et eller annet må ha gått gruelig galt i denne fasen!

Det er noe ullent ved det
På den grafiske fronten klarer heller ikke Sheep å imponere og presterer faktisk å servere noe av den værste grafikken, jeg til nå har opplevd på Sonys klassiske Playstation. Fargene er unyanserte, animasjonene er av meget lav kvalitet og grafikken leder i det hele tatt tankerne over på daterte Nintendo-korryfeer, fremfor moderne grafiske vidundere. Også lydmessig bærer spillet preg av svak programmering, fordi det hverken har blitt implementert kontekst-sensitive lydeffekter eller andre spennende funksjoner. Selve bakgrunnsmusikken er allikevel akseptabel, selv om den langtfra vitner om musikalsk innovasjon.