Socom 2: U.S. Navy Seals

SOCOM II US Navy Seals

Zipper Interactive imøtekommer fansen, og serverer en verdig og fengende oppfølger.

Tar man en flyktig kikk ut over online landskapet, er det tydelig at Microsoft rager høyest med deres gjennomtenkte system, som lar verdens Xbox-gamere møtes, arrangere turneringer og utveksle Gamertags. Det er et system som er myntet på å føre folk sammen online og holde dem fast i et jerngrep. Allikevel har en stor del av redaksjonens tid gått med til å spille PlayStation 2 online - og det skyldes ett enkelt spill. Nemlig det originale SOCOM US Navy Seals, som med sin hårfine balanse mellom taktikk og action, gikk rett hjem og ble en aldri så liten besettelse.

Siden har ikke Sony hatt stort å by på. En heller lunken samling av bil- og actionspill, som mest av alt virket som tamt fôr kom og gikk, mens GameReactor forgjeves lette etter den neste store spillopplevelsen. Men det er først nå Zipper Interactive, igjen skaper likevekt i regnskapet og igjen truer med å ødelegge nattesøvnen vår. Med utgivelsen av SOCOM II er det igjen lagt opp til vanvittig promillekjøring på den trafikerte bredbånds-motorveien.

For fansen vil Zipper Interactive være den perfekte utvikleren, for der andre bare trumfer igjennom nye og knapt så velegnede tiltak, så har den amerikanske utvikleren brukt månedsvis online, for å finne ut hva som gleder oss. De har lyttet til fansen og det har ganske enkelt resultert i en lang liste ønsker og krav til oppfølgeren - ting som stort sett er blitt oppfylt.

Singleplayer-delen har derimot ikke forandret seg mye. Den ikke like restriktiv som tidligere, men ideen om å skulle lede en spesialenhet rundt, enten ved hjelp av stemmen eller predefinerte kommandoer, virker fortsatt en smule kjedelig. Stemme-modulen er elegant denne gangen, AI’en merkbart bedre, men det er allikevel en tydelig mangel på vedvarende interesse. Dels fordi oppdragene handler om den samme løpingen frem og tilbake, men også fordi det er tydelig at man ganske enkelt har brukt mer tid på online-delen. At den overordnede historien også er uengasjerende og triviell hjelper heller ikke.

Men hva gjør vel det, når man vet at SOCOM II først og fremst er en multiplayer online opplevelse. Utvikleren har aldri lagt skjul på at deres fremste oppgave, er å skape et online miljø, som stimulerer avtrekkerfingeren og holder deg klistret til skjermen. Dette har de også lykkes med i fortsettelsen, som i tillegg til 12 helt nye baner, også inneholder de tidligere banene med visse forbedringer. Selv to nye modes er det blitt plass til, med Breach og Escort, og deres navn avslører hva det er snakk om. En av spillets fornyelser, såkalte gunturrets, fungerer også ganske utmerket. En spiller kan raskt overta et kraftig maskingevær og plaffe løs. I de mest pressede situasjonene kan dette faktisk snu kampen.

I tillegg finnes et hav av våpen. Fra Rocket Launcheren, som er treg å lade, men som til gjengjeld har en voldsom effekt, til giftige Personal Mines, som virkelig må brukes med omhu. Online er det også blitt plass til et ganske spennende tiltak. I klankamper, hvor laget består av mer enn åtte personer, finnes nå en såkalt spectator tribune, hvor man kan følge kampen mens dine allierte sloss om seieren. Så nå er det slutt på å zappe over til TV’en, mens du venter på å komme inn i kampen igjen.

Visuelt har det heldigvis skjedd markante endringer. Borte er den tunge disen som la seg over de største områdene og som naturligvis skjulte masse pop-up. Nå fremstår SOCOM II som en mye mer fargerik og detaljert opplevelse, hvor man befinner seg på alt fra jorder, til små klaustrofobiske byer og dunkle huler. Det er i det hele tatt en flott grafisk pakke du får å leke med.

Det er få feil å spore her. I vår review-versjon var det umulig å få tilgang til alle våpnene, med mindre man hadde spilt seg gjennom hele singleplayer-delen først. Det betød at den ranken vi kunne spille med online, og de karakterene vi kunne spille med, var en forholdsvis begrenset gruppe. Dette er også til stor irritasjon, hvis man utelukkende har kjøpt SOCOM II for online-delen. Allikevel kan vi ikke annet enn å anbefale spillet til alle som fortsatt koser seg med eneren, men som har sett hvordan juks og annet grums, har ødelagt deler av fornøyelsen. SOCOM II holder hva det lover.

8 / 10
+
Online er spillet fortsatt en avbalansert perle