Spike Volleyball

Daniel hadde gledet seg til å endelig spille volleyball igjen, men måtte finne seg i å bli skuffet.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Da jeg så annonseringen om at BigBen Interactive sammen med Black Sheep Studio skulle gi ut Spike Volleyball tok jeg umiddelbart kontakt med sjefen (Suzanne), og fremmet mitt ønske om å anmelde dette. Endelig skulle det komme et innendørs volleyballspill, og ikke minst til denne generasjons konsoller. Dette har vært alltid vært mangelvare ettersom det med unntak av et par strandvolleyballspill ikke har vært utgitt noe lignende tidligere. Det er en heller liten utgivelse og tenkte jeg «hvor ille kan det være?». I dag har jeg fått svar på hvor ille det kan være...

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen volleyballekspert. Lnagt derifra. Faktisk er jeg usikker på om jeg kan samtlige regler engang, men det er ingen fare for at det skal ha noen innvirkning på min anmeldelse av Spike Volleyball. Her er det nemlig mer enn nok av andre ting å henge fingerslagene i. Jeg har fått med meg at hvert lag har en såkalt libero, og at denne personen har en egen drakt på banen. Denne spilleren har som ansvar å skulle forsvare, men ikke angripe. Dette har Black Sheep Studio også fått med seg, og selvsagt (...) lagt inn i spillet. Utover dette er det lite som er selvskrevent i Spike Volleyball.

Spike Volleyball

For å ta det mest positive først tar jeg for meg det som møter meg først også, nemlig menyene. Disse er svært responsive, ryddige og svært lette å finne frem i. Noe av grunnen til dette er naturlig nok at det ikke er svært mange valg jeg kan velge blant, noe som gjør det lettere å holde det ryddig også. De mest vanlige valgene fra sportsspill er fortsatt å finne. Treningskamper kan spilles, turneringer kan lages og karrierer kan påbegynnes.

I tillegg kan jeg lage mitt eget lag fra bunn av hvor jeg bruker agenter for å finne nye spillere til laget mitt. Dette er det nærmeste jeg kommer et såkalt Ultimate Team som vi kjenner fra EA sine sportsspill, men i særdeles forenklet grad. Flagg, logo og drakt kan endres fritt gjennom hele sesongen og spillere blir automatisk signert om jeg sender en agent på tur for å se turneringer rundt om i verden. Skulle jeg ikke ønske å beholde disse spillerne kan jeg selge de for halvparten av det jeg betalte agenten for å finne spilleren.

Spike Volleyball
En rekke animasjoner gjør det vanskelig å planlegge forsvar i Spike Volleyball

Oppmuntret av det jeg syntes var en fin meny som inneholdt det jeg forventet, startet jeg en vennskapskamp for å lære meg spillet. Presentasjonen av kampen holder håpet oppe da det er livlig publikum på arenaen, og kommentatorer som snakker villig vekk. Det første tilbakefallet kommer da de skal annonsere lagene, og kommentatoren endrer toneleie i det han sier navnet til laget. Det hele minner meg om et PlayStation 1 spill fra gode gamle dager, men den gang var det mer akseptert enn i 2019. Dessverre stopper ikke spillet å skuffe her.

Dårlig lyd, dårlig grafikk og lite alternativer kan jeg fint leve med i et slikt spill så lenge spillmekanismen er god, men her blir jeg nok en gang skuffet. Kontrollene er enkle å sette seg inn i, men det gir også mange begrensninger. Alt fra å forsvare seg med kun én knapp til å ikke kunne justere blokkeringer sideveis, men kun timingen av disse, gjør spillet enda mer arkadeaktig enn jeg hadde forventet på forhånd. Legger man til at spillet har en hel rekke med animasjoner som ikke henger på greip, og som sørger for direkte feil posisjonering av både spillere og ball, blir det hele rimelig håpløst å spille. Det var tilfeller hvor ballen gikk under nettet, men likevel ble godkjent som poeng til det laget som slo ballen under. Dette kan mildt sagt få meg til å irritere meg grønn.

Kort oppsummert er Spike Volleyball et spill du bør styre unna. Den eneste grunnen til å prøve det er om det skulle komme ut i gratisversjon i fremtiden ettersom det er det eneste volleyballspillet på markedet. Sistnevnte er også den eneste grunnen til at det slipper unna bunnkarakteren.

Spike Volleyball
Å legge serven ut mot publikum er jo helt normalt...
Spike Volleyball