Spillserien Splinter Cell er kjent for å presse konsollene til bristepunktet med tanke på ytelse, og hoster opp en historie mettet med politiske intriger og snikete action fra ende til annen. Nå sniker spillet seg inn på bærbart beite, og gir alle oss som liker å spille mens vi er mobile en mulighet til å snike oss rundt med nattsyn-briller og lyddempet skytevåpen.
Sam Fisher er i trøbbel. Han blir mistenkt for terrorisme på høyt nivå, og det blir din oppgave å renvaske ham. Dermed er det duket for gjentakelse av gamle oppdrag, mens man samtidig blander litt nytt inn i miksen. Resultatet er en underholdene opplevelse med en ekkel snikende følelse av at noe ikke er som det skal.
Muligheten til splitthopp i smale korridorer er inkludert i denne håndholdte utgaven, og man kan forstatt overrumple uvitende motstandere ved å hoppe ned på dem. Man har også muligheten til å bruke dem som skjold og avhøre dem i samme slengen. Men selv om spillet byr på mange kule triks og variasjoner, er det ikke nok til å redde det fra sine alt for mange tullefeil. Jeg snakker om feil som at Sam Fisher kan sveve ned trapper, at armer og bein ikke klarer å holde seg innenfor vegger og at kameraet ofte ser ut til å leve et liv helt for seg selv.
Spillkontrollene har blitt redesignet, og man trenger virkelig ikke spille lenge før man oppdager at spillet bokstavlig talt skriker etter litt fler knapper og en analog-styrepinne til. Det tar svært lang tid å venne seg til kontrolloppsettet, men som mye annet går det jo greit tilslutt. For å endre synsvinkel må du holde inne sirkel og bruke analogstikken til å flytte kameraet. Tungvint, men greit nok. Når man hever våpen vil man også legge merke til at kontrollene endrer seg. Man bruker piltastene til å zoome inn og ut, evt ta vekk våpen igjen, og man bruker handlings-knappene (mao O, X, etc) til å bevege seg med. Dette fungerer overrakende bra, men savnet etter en analogstick til er fortsatt meget tilstedeværende.
Nivåene er store, noe som betyr at man underveis blir sittende å vente på at neste del skal lastes inn. Teksturene spillet byr på er slurvete, og det er svært vanskelig å se hvilke deler av veggene som det er mulig å klatre i. I tillegg har Ubisoft valgt å ta vekk all naturlig belysning fra nivåene, noe som fører til at man konstant må bruke nattesynsbrillene. Å spille gjennom et helt spill iført disse brillene er grusomt irriterende, da alt blir sort/hvitt.
Om ikke alle småfeilene irriterer vettet av deg, så vil antagelig kameraets krumspring være den siste dråpen som får det til å renne over. Objekter forsvinner når de kommer fornærme kameraet, så om du setter kameraet i nærheten av bakhodet til Sam Fisher, får du se hva mannen har i hodet. Det er vel kanskje en bonusfunksjon i tillegg til nattsyn- og varme-brillene?
Multiplayer-delen er omtrent ikke-eksisterende. Det er ingen vits å ha en deathmatch-lignende modus med i et snikespill, og da det i tillegg ikke er store variasjonsmuligheter med i bildet, så fortjener det nesten ikke å nevnes. Og ja, det er kun ad-hoc multiplayer.
Splinter Cell Essentials gir følelsen av å være et halvferdig hastverksarbeid og gjenspeiler på ingen måte den kvaliteten vi er vant med fra de tidligere spillene i serien.