Star Wars Battlefront II (2005)

Star Wars: Battlefront II

Battlefront II er alt det forgjengeren burde vært. Endelig byr Lucasarts på en virkelig god spillbar Star Wars-opplevelse!

Der står man, som en liten brikke i et stort spill. En soldat av mange på slagmarken, klar til å angripe. Du starter som en "clone trooper" utstyrt med et lasergevær og noen granater. Det blir gitt kommandoer på hvilke stillinger dere skal erobre i det dere stormer mot fiendens leir for å ta posisjonene deres. Spektakulære eksplosjoner, lyseffekter fra laserskudd og mange forskjellige fartøyer fra filmene er noe av det som krydrer stemningen når du og dine medsoldater, kriger og faller side om side i de store slagene. Nettopp følelsen av å være en av mange var et element som gjorde forgjengeren populær, og det elementet er like tilstede i denne utgaven.

Oppstandelsen av Star Wars Battlefront serien har bakgrunn i at gjengen fra Lucasarts ble inspirert av Digital Illusions Battlefield. Lucasarts innså at denne spillformen var som skapt for Star Wars-universet med gigantiske kamper, individuelle spesialiteter, en mengde ulike kjøretøyer, store terreng og strategiske mål som hovedingredienser. Battlefront ble uhyre populært, og er nå det mest solgte Star Wars spillet gjennom tidene.

I Battlefront II har man også muligheten til å spille som flere kjente personer fra filmene. Det inkluderer også Jediriddere som Luke Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Mace Windu, Master Yoda, Darth Vader og Darth Maul. Muligheten til å spille som en Jedi er begrenset til spesielle anledninger. Noe utviklerne i Pandemic Studios har gjort for å beholde en bra spillbalanse. Man merker nemlig tydelig at man spiller med en person som er sterk i kraften. Jedi-ridderne er helt overlegne. Som Jedi kan du blant annet kaste lyssverdet, bruke kraften med "force push" og til og med kvele motstanderen hvis du spiller med de litt mer gretne Jediene...

De mer vanlige spesialitetene i spillet består av "clone troopers" som er den vanlige bakkekrigeren med rifle og pistol, "heavy trooper" som består av, ja, Ronnie Le Tekrø fra TNT, "clone sharpshooter" som har våpen med kikkertsikte, "clone engineer" som har muligheten til å fikse kanoner, ammunisjon/helsestasjoner og fartøyer, "clone commander" en skikkelig badass med chaingun og til sist min personlige favoritt "jet trooper" som kan fly med sin jetpack på ryggen. De forskjellige valgmulighetene man har fører til at hver enkelt kan spille med sine egne preferanser. Enten man er en godt temperert hissigpropp og vil sprenge seg frem mot målet, eller liker å holde seg på trygg avstand med kikkertsiktet så er det opp til hver enkelt. Det er et stort pluss i boken min.

En annet ting i spillbarheten som er nytt fra forgjengeren er muligheten til å fly og kjempe i rommet på noe av brettene. En ting som er veldig elegant utført er at bakkekriging og flyving glir sammen i et. Man starter til fots i en hangar, finner et skip og kaster seg ut i stjernekrigen med Tie Fighters og andre fly. Deretter kan man lande i andre skip/baser og fortsette krigingen til fots. Dette er med på å skape variasjon og en god atmosfære i spillet.

Spillet har co-operative funksjon som gjør at du og en venn kan kjempe sammen side om side på delt TV-skjerm. Star Wars BF2 er også teknisk sett mer imponerende enn forgjengeren. Grafikken er forbedret med bedre partikkel og lys effekter. Det er også mulighet for å spille 32 spillere samtidig i flerspiller delen på Xbox versjonen (anmeldt), mens det er mulighet for 24 spillere på PS2 og 64 spillere på PC. Spillet ser pent ut med utrolig mange ting som foregår på en gang, men det er ikke helt uten problemer. Spillet har en litt hoppende og ujevn framerate, som kan virke litt stressende til tider. Lyden i spillet er upåklagelig med alle de offisielle lydeffektene fra våpen og skip. I tillegg følger det legendariske Star Wars lydsporet med for å levere den cinematiske og episke følelsen Star Wars byr på.

LucasArts har klart å forbedre sin Star Wars BF serie med Battlefront 2, og er man fan av serien eller liker store episke slag, bør man absolutt vurdere å plukke opp Battlefront II.

Star Wars Battlefront II (2005)Star Wars Battlefront II (2005)Star Wars Battlefront II (2005)Star Wars Battlefront II (2005)
8 / 10