Star Wars Episode III: Revenge of the Sith

Star Wars: Episode 3

Ikke uventet slipper LucasArts ut et Star Wars spill som omhandler den siste filmen. Denne gangen var jeg forberedt på at kvaliteten ikke var den beste, og sannelig fikk jeg rett...

Den siste og avsluttende filmen i Star Wars sagaen er endelig her, og dette vil for Lucasarts bety at de i all hast må få ut et spill fra filmen. Jeg kan ikke påstå at det er det som er tanken bak det, men et spill som dette er etter min mening ufullstendig og kun en pengemaskin for å skvise ut av oss stakkars gamere litt mer spenn. Jeg skjønner meg ikke på utviklerne av slike spill. Kan de ikke konstruere noe bra som vi kan sette tennene i og virkelig kose oss med? Det er for lang tid mellom gode Star Wars spill i alle fall. Jeg mener, de klarte det med KOTOR og KOTOR 2 liksom, så potensialet er jo der.

Med dette som bakgrunn er det ingen tvil om at Star Wars episode 3 ikke er et spill som er verdt å verken sløse penger eller spilletid på. Spillet følger stort sett historien til filmen nøyaktig og det er jo for så vidt greit, for storyen er konge, men når det kuleste i spillet er cut-scenes mellom nivåene er det noe feil. Nivåene er ganske ensformige og selv om du styrer en super Jedi som kan sine triks blir det fort kjedelig å meie ned utallige droids som kommer på løpende bånd etter deg. Et par kjappe sving med lyssverdet så ligger de nede og kaver. Du får poeng etter hvert nivå basert på hvor "stilig" du kjemper deg igjennom nivåene. Disse kan brukes til å oppgradere spilleren din i forskjellige ferdigheter. Dette er strengt talt ikke nødvendig for jeg fant ut at selv om man bare trykker helt tilfeldig på knappene er det ikke mye utfordring. Spillet er alt for lett, fiendene faller så å si bare man ser på dem med et stygt blikk og siden du blir fortalt hva som skal gjøres hele tiden er det ikke mye hjerneaktivitet som trengs for å fly gjennom nivåene.

Grafikkmessig ligger ikke Episode 3 veldig høyt heller. En kjedelig leveldesign og noen bugs her og der. Selv om Anakin og Obi-Wan spretter rundt på skjermen med de fancy lyssverdene sine hadde jeg forventet at Xboxen kunne klare litt bedre enn dette. Det er ikke det verste jeg har sett og det skal sies at grafikken kanskje er noe av det beste med spillet, noe som sier en hel del. Musikken er helt grei med kule effekter som hører med, men de kunne seriøst ha spart seg for de irriterende kommentarene fra Anakin og Obi-Wan. De roper og syter ustanselig og ingenting er visst riktig. Hadde gjerne hatt på musikken i spillet hadde det ikke vært for dette, men etter bare minutter er alle replikkene brukt og det er duket for en CD-plate i steden. Tror nesten ikke jeg har vært borti et spill som har så irriterende og dårlige dialoger som de vi kommer over her.

Midt i blant all frustrasjon er det da faktisk noen lyse sider med spillet. Jeg likte blant annet kampen mellom Anakin og Count Doku. En liten porsjon god, gammel Jedi Battle er aldri å forakte og selv om det var enkelt å felle ham var det mye artigere enn å felle droider i hytt å pine. Litt stilig med Versus mode også. Her kan man utfordre en venn og se hvem av dere som er best med lyssabelen. Som sagt er også cut-scenes knall (dette fordi de er tatt rett fra filmen og som Star Wars fan mener jeg at den er desidert best av de nye filmene).

For å oppsummere i korte trekk er Star Wars Episode 3 et spill du bør holde deg unna. Stikk heller på kino å se filmen en gang til. Har du derimot ikke sett filmen vil dette spolere hele handlingen siden spillet følger filmen hele veien. Det er ikke helt "rock bottom", men det havner ikke høyt på ønskelista mi i alle fall.

Star Wars Episode III: Revenge of the SithStar Wars Episode III: Revenge of the SithStar Wars Episode III: Revenge of the SithStar Wars Episode III: Revenge of the Sith
05 Gamereactor Norge
5 / 10