Startsiden
Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Den etterlengtede oppfølgeren til kultklassikeren Super Mario Maker (Wii U) er endelig over oss. Hva har Switch-utgaven å by på, mon tro?

Nintendo har overøst oss med relativt uvanlige spillkonsepter i flere tiår, men Super Mario Maker er kanskje blant det rareste de har kommet opp med. Et spill hvor hvem som helst kan sette seg ned og snekre sammen et fullverdig Super Mario-brett.

Super Mario Maker 2
Skapermoduset sitter som en kule, og er enkelt å navigere.

Nintendos Wii U-konsoll ble derimot ingen kjempesuksess, mens den litt sene 3DS-utgivelsen ikke slo like godt an. Dette medførte at svært mange aldri fikk oppleve alt det rare som kunne skje i Mario Maker-universet. Det er gledelig at enda flere nå vil kunne få muligheten til å ta del i denne oppgraderte versjonen av spillet. For det er nettopp dét Super Mario Maker 2 er. En diger deluxe-utgave av forløperen, med et utall nye muligheter for å kunne bygge brettene dine akkurat slik du ønsker.

La oss begynne forfra. Mario Maker-konseptet er like enkelt som det høres ut: Man bygger et brett slik man vil ha det, med gress, blokker, mynter, powerups og fiender strødd utover etter egne preferanser. Vil du ha to goombas stablet oppå hverandre? Ikke noe problem. En muldvarp med en diger kanon midt i pæra? Kjør på! En irriterende lakitu som kaster svevende bob-ombs? Ja, hvorfor ikke! Alt er lov i Mario Maker, og det er nettopp dét som også gjør dette fryktelig fascinerende.

Super Mario Maker 2
Et mindre hyggelig skue.

Deretter, når ditt onde mesterverk er komplett, så kan det lastes opp i cyberspace hvor det deles med resten av verden hvorpå andre Mario Maker-spillere kan få se hva for noe rart du har kommet opp med. Alt i dette universet dreier seg om nettopp disse, og det er her spillet stråler på både godt og vondt. Ingenting er bedre enn å støte på en original og veldesignet bane med gode idéer og en morsom utfordring. Derimot, så er det få ting som er verre enn å ramle over et planløst søl. Et makkverk med ørten fiender, umotiverte plattformer og feller og generelt kaos.

Disse brettene kommer helt åpenbart til å dukke opp med jevne mellomrom nå også, men Nintendo har i det minste gjort visse grep for å lære opp spillerne til å unngå å trekke ut det verste av folk. De har laget et omfattende - og helt valgfritt - opplæringsprogram som tar for seg alt en burde ta hensyn til når man lager et Mario-brett. Tanken er god, men utførelsen kunne ha vært bedre. Den litt barnslige innpakningen og ekstremt treige teksten er litt i overkant, selv for de mest tålmodige av oss. Besynderlig, all den tid dette er hjernemat som mange faktisk kunne trenge, med tanke på alle timene med frustrasjon og banning fra forrige spill.

Super Mario Maker 2
Av- og på-knappene er nye i Super Mario Maker 2, og kan brukes til svært mye rart.

Nintendo har også gjort start- og målområdet til en trygg sone hvor man ikke kan plassere ting i deres umiddelbare radius. Dette betyr at vi i hvert fall slipper å se baner hvor man dør før man rekker å tenke seg om. Mennesker er onde skapninger. Av andre ting jeg har lagt merke til, kan man ikke lenger legge to rør oppå hverandre. Dette var et triks som ofte ble brukt i såkalte "troll levels", hvor man skjulte inngangen bak et annet rør. Det er garantert mange som kommer til å savne dette, men personlig så blir det lite gråting om natten over dette. Heldigvis, må man fremdeles fullføre brettet selv før man får laste det opp og kan dele det med verden.

Alle er ikke enige med meg og mitt syn på ting, hvilket er helt greit. De brettene jeg hater mest å spille, er det garantert mange andre som liker svært godt. Derfor er det så fint å se at Super Mario Maker 2 har fått et skikkelig filtersystem på plass for når man søker opp nye brett å spille på. Dette betyr at man i større grad kan unngå typene man ikke vil ha noe med å gjøre. Filteret lar oss søke på såkalte tags som man tildeler brettene sine når det er ferdig, og er klart for å prøvekjøres av alle Mario Maker-entusiastene der ute. Det finnes ganske mange slike merkelapper, hvilket er fint, men jeg håper likevel at Nintendo legger til enda flere slike i fremtiden, slik at det blir enda lettere å skreddersy spillopplevelsen.

Super Mario Maker 2
Ingenting gleder mer enn en fortjent, hyggelig kommentar!

Før kunne man gi en stjerne til brettene man likte godt, dette har nå blitt erstattet av et rent like/dislike-system. Jeg er foreløpig litt usikker på hva en dislike betyr i den store sammenhengen, men jeg liker å tro at disse kanskje blir begravd litt dypere i den rasktvoksende haugen med hjemmesnekrede baner. Våre japanske venner har også gitt oss muligheten til å kommentere brettene. I ekte Miiverse-ånd kan man gi en rask kommentar med et såkalt stempel, en enkel tegning via Switchens berøringsskjerm, eller som en ren tekst. Som før, kan man også legge inn kommentarer og hint på selve brettene.

De litt mindre kreative av oss, vil kanskje foretrekke å kun spille andres baner, hvilket naturligvis er helt greit. Det store lasset med brett kommer til å fortsette å vokse, og det kommer til å bli bortimot umulig å få spilt alt, dermed burde det være nok å henge fingrene i for de aller fleste.

Super Mario Maker 2
Luigi til tjeneste! Om du sliter litt med et brett i story mode, vil din overhyggelige bror trå til med noen hjelpemidler som garantert får deg trygt i havn.
Super Mario Maker 2