Super Pokémon Rumble

Super Pokémon Rumble

Ikke engang sjarmerende figurer kan redde Super Pokémon Ruble. Robin har løpt rett frem og trykket på én knapp i det han hevder er det dårligste spillet til 3DS...

Jeg har vokst opp med Pokémon, og jeg har alltid likt den fargerike serien. Pokémon er artig, men jeg var likevel litt skeptisk da jeg fikk beskjed om at neste anmeldelse jeg skulle gjøre var av Super Pokémon Rumble, et spill til Nintendos nyeste håndholdte. Et spill som setter deg bak spakene til et Pikachu-leketøy, og som handler om å banke opp andre leketøy.

Det ligger en historie her, men den er så overfladisk presentert at du egentlig aldri klarer å forstå hva det er som skjer. Foruten å bli mester i å sloss mot andre leketøy, er du også på jakt etter en gjeng med lommepøbler. De har stukket av med et eller annet som alle Pokémon-figurene i leketøybyen vil ha tilbake. Det er greit hvis du klør deg litt i hodet, det gjør nemlig jeg også.

Gameplayet i Super Pokémon Rumble er nærmest ikkeeksisterende. Som ovenfornevnt starter du med en Pikachu og får utdelt et brett som ligner mer en liten vei som tar deg fra A til B. Du har ikke mulighet til å gå noen annen vei enn fremover, og gjør du det blir du møtt med vegger. På denne veien støter du på andre leketøy som du må håndtere ved å trykke på A-knappen til det ikke er flere fiender igjen.

Super Pokémon Rumble

Hver gang du tapper helsemåleren til et annet leketøy kan det hende at du får muligheten til å legge fienden til i samlingen din. Du kan velge hvilken figur du vil kontrollere ved å trykke på X-knappen. Spillet forteller deg tidlig at det gjelder å velge riktig Pokémon. For eksempel bør du velge en vann-type mot en ild-type også videre. Dette er bare tull. Du kommer like lett gjennom spillet ved å bare løpe inn i kampen og trykke på A. Når du har kjempet deg gjennom seks identiske brett med en håndfull fiender mellom deg og mål, blir du kastet inn i en bosskamp som består av flere andre leketøy og ett veldig stort leketøy. Det handler fortsatt om å trykke A til motstanderen ikke har mer helse igjen.

I Pokémon Black/White finner du masse dybde. Du kan trene lommemonstrene dine og lære dem nye angrep. De kan også utvikles til nye Pokémon. I Rumble finnes det ikke spor av dette engang, foruten muligheten til å kjøpe nye angrep som kan gis til hvilken som helst Pokémon. Du kan ikke trene dem, så det eneste du kan gjøre for å få bedre Pokémon er å denge en og håpe på at du kan legge den til i samlingen din.

Visuelt setter ikke spillet noen ny standard. Grafikken er ikke dårlig, men brettdesignet er så ufattelig kjedelig at det blir en stor kontrast mot de søte små figurene. Spillet klarer heller ikke å kjøre like glatt til enhver tid, og bildeoppdateringen svikter mange ganger. Det vil si at spillet bokstavelig talt går tregere når det skjer mye på skjermen, noe som er helt utrolig med tanke på hvor lite forseggjort grafikken er. Det er nesten skamfullt hvordan dette i det hele tatt kan skje. 3D-effekten er heller ikke mye å snakke om, men den gjør områdene et lite hakk mer livlig.

Super Pokémon Rumble

Super Pokémon Rumble er uten tvil det tammeste spillet som finnes på Nintendo 3DS. Det er en trykk A-simulator, og ikke stort mye mer. Spillet har sin sjarm. Pokémon-leketøyene er søte og de lager sine kjente lyder. Man synes nesten synd på lekene etter å ha banket dem opp. Foruten denne sjarmen finnes det ikke noe å hente i dette spillet. Jeg lot også min søster på 11 få prøve seg på spillet, men hun gikk lei etter fem minutter og førtiseks sekunder (jeg tok tiden). At dette er et spill en unge på rundt seks år kanskje kunne slukt, tviler jeg på. Skulle det likevel være saken, handler det nok mer om at det står Pokémon på coveret. Nei, er du sugen på et skikkelig Pokémon-eventyr anbefaler jeg heller Pokémon Soul Silver eller Black/White. Da får du faktisk et skikkelig spill, i stedet for et der du trykker A-knappen i et par timer. Vi får håpe utvikler Ambrella tar til fornuft og bestemmer seg for å lage noe som faktisk kan sees på som et spill ved deres neste utgivelse.

03 Gamereactor Norge
3 / 10
+