Du kjenner kanskje til Steam-kontrolleren som har to berøringsflater. Vel, DarkWalker gir oss en kontroller som ser merkelig ut, har mange knapper og funksjoner og skal fungere perfekt til FPS-spill. Jeg må si jeg var skeptisk i utgangspunktet, og det med god grunn skulle det vise seg.
Personlig gikk jeg fra å spille med mus og tastatur, over til kontroller for så å gå tilbake til mus og tastatur. Jeg tenkte derfor at denne enheten skulle passe meg fint ved å tilby det beste av begge verdener. For å ta det lille positive først så er det mye enklere å sikte på hodene til motstanderne med denne kontrollen, dersom du tar deg tid til all fininnstillingene som må gjøres. Dette ettersom den har berøringsflaten til å styre med fremfor en analog stikke. Det føles selvsagt veldig rart i starten, men etter litt tid med den lar den seg faktisk bruke.
Problemet kommer i nærkamper. De fleste som har spilt Call of Duty for eksempel, vet hvor fort ting går når man plutselig ser fienden kun få meter foran deg, og da kan det være vanskelig å henge med ved bruk av berøringsflaten. Jeg skal ikke påstå at jeg er en veldig god spiller, men det hender seg jeg vinner en nærkamp i ny og ne. Med denne kontrolleren har jeg til gode å vinne et intenst oppgjør en eneste gang. Det går rett og slett for fort i forhold til hva jeg får styrt med kontrolleren. Jeg kan selvsagt gjøre noe med sensitiviteten, men da blir andre oppgaver så å si håpløse. Og ja, alle innstillinger må gjøres på hvert enkelt spill da det ikke finnes noen form for programvare eller lignende til å justere den med, hverken på PC eller til konsoll.
Selve byggkvaliteten til kontrolleren er langt under pari. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd Silje hadde kjøpt en kontroller på Wish og sendt meg i posten for å teste. Jeg har faktisk mottatt produkter fra Wish som føles langt mer premium enn denne. Oppbyggingen med knapper og lokasjoner på disse er så som så. For meg med middels store hender er det litt for lang avstand mellom nøkkelfunksjoner, men jeg kan se for meg at de med litt større hender finner ergonomien helt perfekt.
Kontrolleren simulerer rett og slett mus og tastatur, enkelt og greit. Dette gjør at ikke alle spill støtter den, og da spesielt på konsoll. Analogspaken er i bunn og grunn WASD-knappene på tastaturet, og alle de andre knappene er også fra tastaturet som må bindes til en funksjon inne i spillet. Det er som tidligere nevnt rikelig med knapper, og så fort man klarer å få det inn i muskelminnet hva hver knapp gjør, er det absolutt kjekt med så mange knapper.
Jeg vet ikke helt hvem som har mest nytte av denne kontrolleren av de som spiller FPS eller om det kanskje kan passe bedre til andre sjangre som sanntidsstrategi (RTS) for eksempel. Jeg har dessverre ikke nok erfaring med denne type spill til å gi det en ordentlig test av dette, men jeg kan se for meg at de som bruker kontroller til slike spill kan dra nytte av denne på enkelte områder. Ellers ser jeg dessverre ikke store nytten til kontrolleren.
Med en prislapp på drøye 600 kroner er det vanskelig å forsvare kjøp av denne over andre kontrollere. Det er for spesielt interesserte, og jeg råder deg absolutt til å prøve den om du har mulighet før du går til investering av den. Jeg blir nok å holde meg til mus og tastatur selv.