Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Et av årets definitive spillhøydepunkter er her. Bethesda gir oss akkurat det trollske og altoppslukende spilluniverset vi har ønsket oss...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er utfordrende å anmelde Skyrim. Spillet er så omfattende at man fort kan skrive en overdrevent lang avhandling om alle detaljene. Det er et spill hvor man bruker like mye tid på å utforske universet, som man bruker på følge hovedhistorien.

Vi visste alle at det kom til å bli et omfattende spill. Derfor er det ikke nødvendig å gå i detalj på alle de skjulte skattene, grottene, hyttene, leirplassene, stedene, byene, slottene, borgene, spisestedene, hemmelighetene, utstyret, personlighetene og sideoppdragene man snubler over i Skyrim. Poenget er at Skyrim byr på et uhyre detaljert og stort spillunivers.

Jeg elsket forgjengeren Oblivion. Det var rollespillet som passet for «alle», og var mer inkluderende enn det meste i sin sjanger da det ble sluppet i 2006. The Elder Scrolls V: Skyrim bygger videre på å være et storslått og tilgjengelig eventyr, uten at det går på bekostning av friheten.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Dette er en annonse:

Noe som bekrefter Bethesdas ønske om å nå bredere er de forbedrede animasjonene i tredje person og avsluttningsangrep. For enkelte er tredjeperson en mer tilgjengelig måte å styre på, og i Skyrim fungerer perspektivet til mer enn å bare se på rustningen - det er faktisk spillbart.

Det er lagt til heftige avsluttningsangrep på kampene som gir slagene mer råskap, enten om man hogger øksen i nakken på en ulv, eller borer sverdet gjennom en ork - det er simpelthen mer spektakulært, og alle nyhetene sys godt inn i serien.

Du begynner eventyret på en vogn med hendene bundet. En hest og kjerre fører deg mot en festning, der du blir møtt av imperiets styrker. De viser seg tidlig fra en dårlig side, og henretter alle de ser som en trussel mot imperiet. Du er tatt til fange, men er ikke alene. I samtale med andre fanger på vei til festningen forstår man raskt at dette er en verden i konflikt, og at dere befinner dere i en svært uheldig situasjon.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Dette er en annonse:

Med hodet på blokka og bøddelen klar til hugg, avbrytes plutselig situasjonen. En drage angriper og du benytter muligheten til å flykte. Under kaoset får en av de andre fangene kappet repet rundt armene dine og befrir deg. Eventyret kan begynne. The Elder Scrolls V: Skyrim har en hovedhistorie på rundt 30 timer, og omlag 300 timer for de som virkelig vil utforske spilluniverset.

Spillet minner i stor grad om Oblivion, så ikke forvent dere en revolusjon. Fundamentet og spillstrukturen er lik forgjengeren, men likevel engasjerer jeg meg raskt og blir revet med. Mye har skjedd på fem år og de fleste nyhetene er implementert på en god måte.

Ansikter og figurer er mer levende, med en absurd mengde innspilt dialog. Grottene er langt mer varierte enn i Oblivion, og føles mer givende å utforske. Det er flere nye gjøremål, haugevis av sideoppdrag og et mer detaljert landskap. Selv om The Elder Scrolls V: Skyrim ikke skiller seg nevneverdig fra forgjengeren, er spilluniverset så rikt på liv og atmosfære at det er umulig å ikke la seg rive med.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Drager spiller en sentral rolle i Skyrim. Det er ikke bare viktig for historien at du er «Dragonborn» og besitter spesielle evner, men dragene har også en kunstig intelligens som gjør at de kan dukke opp nesten hvor som helst og når som helst.

Å møte en drage til kamp er en heftig opplevelse. De er nesten majestetiske der de raser over himmelen mens de spyr ut dødelig ild. Noen av de beste opplevelsene i spillet har oppstått ved dragekampene, som best kan beskrives som storslåtte, vakre og intense.

Etter kampene absorberer du dragens sjel. Dragesjelen brukes til å lære seg såkalte Shouts, som er ulike egenskaper man utvikler i spillet. En mengde forskjellige ord er gjemt rundt omkring, og etter at man har funnet ordet kan man altså bruke en dragesjel til å lære seg ropet. Shouts brukes ved å klikke på høyre skulderknapp, lades automatisk opp i løpet av noen sekunder og er et herlig nytt gameplay-element.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Omgivelsene i spillet har et norrønt preg. Det er en enorm detaljrikdom i verdenen og man oppdager til stadighet noe nytt. Landskapet er fylt med vegetasjon som blomster, busker, elver og tømmer i de mer skoglige omgivelsene, men man utforsker også snødekte fjellsider eller enorme underjordiske grotter som besitter et helt annet preg.

Skiftende væreffekter setter også preg på naturen. På fjelltoppene kan man oppleve bitende kulde og snøstorm, mens man i skoglige omgivelser beveger seg rundt i skinnende sommervær. Likevel er det nyansene her som er mest spennende, og ikke de ekstreme ytterpunktene. Iblant får man inntrykket av å være på det norske høyfjellet midt i høstsesongen, og iblant kan skumringen oppleves som mystisk og trollsk. Bethesda har virkelig gjort en god jobb med å skape et stemningsfylt klima.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Menyene er mer elegante enn i forgjengeren. For å bygge på ferdighetene dine ser du nå mot himmelen og et stjernekart. Her bygger du opp egenskapene dine, være det seg magi, taleevner, brutale nærkampsangrep eller annet. Skyrim byr på haugevis av ferdigheter du kan tillegge deg, som gir spillet et godt driv, og jeg ble raskt hektet på å bygge nye egenskaper.

Menysystemet er forenklet, men samtidig mer sofistikert. Det er nå mulig å kombinere magi og fysiske våpen - i begge hendene - som gir et mer smidig kampsystem og nye muligheter. Du kan fritt velge om du vil ha ild i høyre hånden, og is i venstre, eller om du vil kombinere ild i begge hendene for å doble effekten.

Konklusjon
Selv om The Elder Scrolls V: Skyrim gir meg den samme spillfølelsen som Oblivion, er det forbedret på så og si alle områder. Det er en trollsk, magisk, brutal, vakker og altoppslukende spillverden, som bare venter på å bli utforsket. Dette er ditt eventyr, og du spiller det på din måte - et av årets definitive spillhøydepunkter.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
altoppslukende spillunivers, magisk atmosfær, sofistikert menysystem, masse utforskning, intense dragekamper, stor frihet, mye dybde
-
Tidvis for likt Oblivion
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Solmyr Raven
    De fleste vet hva Skyrim er. Det har prydet seg frem siden det først kom til den forrige generasjons konsoller i 2011, og nå har det kommet til de... 10/10
  • stikox93
    Kanskje tidenes beste "betatest" Jeg har aldri spilt et spill med mer bugs enn The Elder Scrolls V, fortsatt vil jeg gå så langt som å... 10/10
  • projecthammer
    Uten å ha hørt om serien tidligere, bega jeg meg ut i dette altfor store eventyret som ikke ser ut til å ha noen ende. Eventyret jeg snakker om er... 9/10
  • xXAkresSXx94
    Det er den seneste storslageren fra The Elder Scrolls serien. Eg anmelde Skyrim. The Elder Scrolls V: Skyrim Format: Xbox 360, PS3 og PC. Utvikler:... 10/10
  • Xenofex
    Jeg brukte utallige timer på Skyrim da det kom i fjor. Mer eller mindre hele juleferien gikk med på å slakte drager, drepe tyver og vandre rundt i... 10/10
  • gilliankrueger
    Skyrim: Vinden blåser gjenom de mange toppene og tindene i Skyrim, igjen for å blåse vekk historiens spor og gjøre seg klar for morgendagens... 10/10
  • Predator
    Bethesda Game Studios' seneste episke rollespill har for lengst prydet toppen av salgslister og gitt mang en nerd grunner til å feire sitt nye... 9/10

Relaterte tekster



Loading next content