The Fisherman – Fishing Planet

The Fisherman - Fishing Planet

Ro, ro til fiskeskjær, mange fisker får vi der.

Vanligvis holder jeg meg mest innenfor andre sjangre enn simulator-spill, men når det er relatert til mat tar det ikke lang tid før jeg vender blikket mot det. I dette tilfellet handler det om det å fiske, da Fishing Planet LLC endelig kommer med en fullverdig versjon av deres fiske-spill som har vært tilgjengelig som et free-to-play-spill på konsoller i mange måneder nå. Uansett hvor like begge utgavene ser ut er det viktig å være oppmerksom på at det likevel er snakk om to 'ulike' spill. I praksis betyr det at lagringsfilen du mest sannsynlig sitter med fra free-to-play-utgaven ikke er mulig å overføre til den endelige utgaven av The Fisherman - Fishing Planet. For de som allerede har tilbrakt flere timer med gratisutgaven vil dette selvfølgelig komme som en kjip nyhet, men som utviklerne selv sier «The progress system in The Fisherman - Fishing Planet is different. So you can't transfer your Fishing Planet account to The Fisherman - Fishing Planet". På bekostning av å miste lagringsfilen fra gratisutgaven mener jeg det er fullstendig verdt det å oppgradere til denne fullverdige utgaven som inneholder hele 19 områder, over 140 forskjellige fiskearter samt eksklusivt innhold.

The Fisherman – Fishing Planet

Sportsfiske er noe jeg stortrives med i fritiden og det er hovedsakelig på sommeren jeg tar frem fiskestangen min og farer av sted i håp om å fange en eller to makreller. Når det gjelder bruk av agn pleier jeg alltid å gå for reker eller mark laget av gummi. På lik linje med virkeligheten er det viktig med riktig type agn i The Fisherman - Fishing Planet også. Ikke nok med det, for retningen du kaster kroken til, området du befinner deg i og været vil være viktige faktorer for hvilke type fisk du får og ventetiden på å få napp.

Jeg må bare slå fast at The Fisherman - Fishing Planet ikke er ment for alle. Du møter et hav av muligheter og hvis du ikke har peil på hva du holder på med eller ikke er tålmodig med å ordne riktig utstyr før du farer av gårde, vil det mest sannsynligvis ende opp med en særdeles kortvarig og lunken opplevelse. Er du interessert i sportsfiske eller bare ønsker å finne ut om dette kanskje er noe for deg, er det bare å kjøre på og prøve ut dette fantastiske simulator-spillet.

I begynnelsen må du gjennom en grundig introduksjonsdel hvor du blir vist hvordan du setter snøre på fiskestangen, bytter stang, hvilken kommando de ulike knappene på håndkontrolleren utfører og så videre. Vanligvis er jeg ikke den typen som liker å gå gjennom et slags 'treningsprogram', men i et så avansert spill som The Fisherman - Fishing Planet er det virkelig verdt det å få opplæring i hvordan man skal spille dette her.

The Fisherman – Fishing PlanetThe Fisherman – Fishing Planet

Det er nå slik at selv om The Fisherman - Fishing Planet er en fullverdig utgave av free-to-play-versjonen betyr det ikke at alt er tilgjengelig fra starten av. Det finnes nemlig et eget erfaringspoeng-system som viser hvilket nivå du er på. Jo sjeldnere og fetere fisk du fanger, desto mer erfaringspoeng ender du opp med. Nivået ditt er viktig for blant annet å kunne låse opp flere områder, så det betyr at du må spille en god del ganger på noen baner om og om igjen for å kunne låse opp flere flotte steder. Videre kreves en konstant nettilgang for å spille det. Fordelen er at du her til enhver tid vil kunne møte på andre spillere verden over som du kan prate eller fiske sammen med, men ulempen (som jeg tror mange tenker mer over) er at hvis du har dårlig nett eller bor på et sted uten tilgang til nett - da vil du naturligvis ha problemer med å spille The Fisherman - Fishing Planet.

Det jeg liker veldig godt med The Fisherman - Fishing Planet er at man kan ta bort litt eller alt av skrift og hjelpemidler på skjermen, noe som definitivt er med på å skape den ultimate sportsfiske-opplevelsen. Den eneste måten man vet at man har en fisk hengende på kroken er ved å se om tuppen av fiskestanga vibrerer eller ikke, samt kraften på håndkontrollens vibrasjon. Personlig liker jeg best å spille på denne måten, men om du heller liker å ha mer oversikt er det faktisk mulig å ha en litt mer avansert UI som kan vise frem tre ulike barometre over fiskestangens ulike deler; hvor mye motkraft den får, belastning på fiskesnellen og hvor mye snøret takler før det ryker.

The Fisherman – Fishing Planet

Det jeg derimot misliker veldig med spillet er det uoversiktlige og kronglete oppsettet i menyen. Jeg spilte The Fisherman - Fishing Planet på PlayStation 4 og for å kunne navigere meg gjennom hovedkategoriene i menyen måtte jeg trykke på R2 og L2-knappene. Men problemet starter når man skal begynne å navigere seg i de diverse underkategoriene. De nevnte knappene er for hovedkategorier, mens for underkategoriene er det R1 og L1 som gjelder, etterfulgt av pil-tastene som er ment for enda en undermeny. Spør du meg så er en slik navigeringsmåte helt håpløs på konsoller som PlayStation 4 og Xbox One. Med andre ord har PC-spillere noe å glede seg over fordi bruken av mus og tastatur vil uten tvil gjøre ting mye enklere.

Realismegraden er på aller høyeste nivå (med unntak av grafikken). Omgivelsene og tiden på dagen påvirker fiskingen like mye som utstyret du tenker å bruke. Det er nå slik at alle fiskeartene har egne preferanser for hva de tiltrekkes mest til mellom de ulike typene agn og krokene man får kjøpt i butikken. Er du eksempelvis ute etter abbor er det best å benytte seg av mark eller insekter som agn, mens med laks vil du trenge noe helt annet. Dessuten har hver fiskestang et eget barometer for hvor mye fiskesnellen, stangen og flettelinen tåler før det ryker til slutt. Dette er spesielt viktig når man skal fiske etter større arter eller under kampen mot fisken hvor man skal prøve å dra den innover mot land. I tillegg finnes det et eget galleri hvor du kan se på alle fiskeartene du har fanget i spillet. Det som er veldig kjekt med galleriet er, utenom at det viser deg fisken i 3D, at du også får oversikt over når du fanget den, hvilket type agn du brukte samt vekt og lengde på fisken.

Det helhetlige inntrykket jeg sitter igjen med er svært godt. The Fisherman - Fishing Planet er et flott spill for profesjonelle fiskere og for nybegynnere som er interessert i sportsfiske eller som bare ønsker seg et avslappende spill. Grafikken er ikke noe særlig å skryte av, men så har jeg ikke sett et eneste simulator-spill som har kjempegod grafikk heller. Dog skulle jeg ønske at det var langt flere områder enn det spillet tilbyr og at nettilgang ikke var påkrevd. Med tanke på hvor populært sportsfiske er i Norden er det også litt rart å ikke se et eneste skandinavisk land som mulig fiskested.

8 / 10
+
Utrolig mange fiskearter. Flotte omgivelser. Veldig virkelighetsnært. Flerspillerdel. Eget galleri med visning av alle fiskearter.