The Lego Movie 2 Videogame

The Lego Movie 2 Videogame

Ayub har spilt Lego Movie 2 Videogame på Switch. Klarer spillet å måle seg med tidligere Lego-spill?

Opp gjennom årene har jeg spilt mange Lego-spill og har skrevet to anmeldelser her på siden av Lego The Incredibles og Lego DC Super-Villains - to gode spill med mye spenning og underholdning. Fra å ha hatt fantastiske opplevelser med tidligere Lego-spill, så føles The Lego Movie 2 Videogame mer som et godt eksempel på hvordan et spill kan ødelegge ryktet på en vellaget spillserie. Tekniske problemer, kjedelig og merkelig historie samt treghet i bildeoppdateringen er en av de mange irritasjonene med spillet. For å si det rett ut så ble jeg glad for at historiedelen ikke varte i mer enn fem timer...

The Lego Movie 2 Videogame
Slik ser Systar System ut.

Handlingen fortsetter der forgjengeren avsluttet - DUPLO-figurer har inntatt Bricksburg og har skapt fare for befolkningen. Etter hvert så får man vite at det er noe enda mørkere på gang her. Emmet sine nære venner blir fanget og for å redde dem må han utforske forskjellige planeter fra Systar System og beseire de onde en gang for alle! Typisk Lego-historie...). I tillegg til å få med historien i nåtid så vil du med jevne mellomrom høre Lucys fortellerstemme i bakgrunnen kommentere på hva som skjer.

Aller først vil jeg si at spillet ble testet på en Nintendo Switch i både docked og håndholdt-modus, men mest i håndholdt-modus. Videre vil jeg gjøre dere oppmerksomme på at de fleste bildene i anmeldelsen har blitt tatt fra da jeg spilte i håndholdt-modus.

Da jeg startet spillet ble jeg møtt av en kul intro-sekvens (klassiske Lego-introen før hovedmenyen). Det var veldig kult da jeg så den første gangen, men så følte jeg at den varte så himla lenge og dermed ble nysgjerrig på hvor lenge den egentlig varte. Derfor startet jeg spillet på nytt og tok tiden på hvor lang tid den delen tok. Resultatet var sjokkerende! Introen varte i nesten seksti-sekunder og ikke nok med det så kunne den heller ikke hoppes over. Omtrentlig like lang tid tok det også i lastetidene som forekom når du skulle reise til de ulike planetene som finnes i spillet.

Da jeg endelig kom til menyen rotet jeg meg litt rundt i innstillingene og så at mye var som før. Muligheten til å skrive inn en kode der man kunne låse opp forskjellige relikvier og figurer var også med. For dere som fra tidligere av likte (eller var avhengig av) å spille Lego-spillene med undertekst, kan nå juble over at det er mulighet for å justere underteksten mellom tre ulike formater: små bokstaver, mellomstore bokstaver eller veldig store bokstaver. Dog var det ikke nok for en spiller som meg til å legge fra meg brillene...

The Lego Movie 2 Videogame
Woooohoooooo! Mamma, ta et bilde av meg!

I løpet av ferden min gjennom Systar System fikk jeg opplevd få bosskamper. De bestod av gigantiske Lego-figurer og designet deres var ganske kult. Problemet var bare at måten de skulle beseires på var latterlig lett. For det meste handlet det om å klatre på de store figurene og angripe deres følsomme del. Første gangen jeg opplevde en slik kamp var det kult, men da jeg innså hvor likt de andre resterende bosskampene var så luktet jeg 'klipp-og-lim-tendenser' hos utviklerne med minimale justeringer mellom hver boss. Ikke nok med det, utfordringene var av en eller annen merkelig grunn blitt skrotet bort til fordel for mer enkle kamper. Ja, jeg vet at dette skal være ment for barn, men det finnes andre Lego-spill som er langt mer spennende og utfordrende enn The Lego Movie Videogame 2. Da får man nesten lyst til å gråte av å se hvordan utfordringene, spenningene og ikke minst sjarmen er blitt skrotet vekk.

The Lego Movie 2 VideogameThe Lego Movie 2 Videogame
The Lego Movie 2 VideogameThe Lego Movie 2 VideogameThe Lego Movie 2 Videogame
The Lego Movie 2 Videogame