
Etter et kort (og i begynnelsen veldig forvirrende) opphold i Mega City er jeg en svært fornøyd «redpill», og ser frem til store ting og gode stunder fremover. Spillet starter med «oppvåkningen» fra The Matrix. I likhet med Neo blir du tilbudt en rød og en blå pille. Er du smart og velger den røde pillen begynner reisen inn i en tekno-magisk verden. Progresjons-systemet er helt fritt, og valgene du gjør kan du fint gjøre om senere. Du kan bygge om karakteren din fullstendig i løpet av noen minutter, og det kan du gjøre så ofte du vil. Du har 20 forskjellige skill-trær å bygge deg opp i, og i tillegg kommer seks crafter-klasser. Antallet abilities du kan ha skrudd på samtidig går opp med level - kort sagt et veldig godt og fleksibelt system. Forøvrig må nok utviklerne pusse litt på skilltrærne for å gjøre alle de 20 klassene like spillbare. Det er dessuten ganske vanskelig å finne ut hvordan alt fungerer, så vær forberedt på en frustrerende noob-tilværelse de første timene i Mega City.
Kampsystemet er også en fryd. Her har utvikler Monolith tenkt helt nytt, og dessuten sikkert sett de forrykende kampscenene i Matrix-serien veldig mange ganger. I kjernen av kamp ligger interlock-systemet, hvor alle angrep er finulig animert med både angriperens bevegelser og effekten dette har på motstanderen. Velger du å gjøre et kast, griper du faktisk tak i motstanderen og slenger stakkaren i bakken så det suser - gjerne mens medspillerne pumper nevnte stakkar full av bly fra sidelinjen. Kampene har en flott flyt og er riktig spennende; karakterne spretter omkring, sparker og slår, skyter og blokkerer... i det hele tatt er kampene flotte å se på, spennende å befinne seg midt oppi, og til og med litt ferdighetskrevende. Kampsystemet, som jo utgjør hoveddelen av hva man driver med i et slikt spill, fortjener beste karakter pluss, selv med bugs som trolig snart vil slipes helt bort.
Utseendemessig er det heller ikke så mye å utsette på her. Grafikken, spesielt animasjonene, men også det ofte skitne og forfallne bymiljøet, klærne og karakterne er imponerende - når spillet kjøres på en kraftig maskin. For MxO krever mye maskinkraft for å ta seg godt ut. Settingen er selvfølgelig «moderne storby», men det finnes også mange skumle programmer (exiles) i the Matrix. Så langt har spesielt de vampyraktige Blood Drinkers og varulv-lignende Lupines holdt høy profil. Det hintes vagt om at spillere muligens kan bli vampyrer eller varulver selv; skill-treets fleksibilitet og de generell spillmekanisme burde faktisk tillate dette. Man kan alltids håpe. Flere snodige skikkelser og evner vil trolig introduseres fortløpende gjennom regelmessige live events. Med andre ord burde MxO appellere både til folk som liker Matrix-filmene, rollespillere med sansen for Vampire og World of Darkness, og folk som liker superhelter uten teite kostymer.
Dessverre er det vanskelig å komme seg inn i spillet. Manualen er ganske ubrukelig, nettsidene ikke stort bedre, og utgiveren er gjerrig på viktig, grunnleggende informasjon. Grensesnittet er vrient å forstå, og det er så mange finurligheter at de første dagene (!) i Mega City kan være riktig frustrerende. Det er slett ikke bra. Men når du begynner å skjønne ting, virker det meste logisk og praktisk. Her kan utgiveren og utvikleren skjerpe seg for å gjøre alt mer forståelig.
Omlag hver fjortende dag arrangeres live events som driver historien fremover. Historien er utviklet i samarbeid med Wachovski-brødrene, og er således tro mot karakterene vi kjenner fra før. Dette er nyskapende og svært lovende tiltak. Fokuset på historiefortelling og rollespill støttet av events og hyppige oppdateringer, fleksibelt og allsidig skillsystem og ikke minst et svært underholdende kampsystem i et originalt og allsidig spillunivers gir MxO et utrolig stort potensiale.
The Matrix Online kan bli det beste massive onlinespillet til dags dato - men først må det bli ferdig. Spillet er nemlig proppfullt av bugs. Man skal vel ikke forvente annet av et helt nytt MMO, men dette er i meste laget. Heldigvis kommer store patcher fulle av bug-fixer hver uke, og MxO er definitivt på bedringens vei. De som klarer å overse mangelen og feilene i MxO ser ut til å fryde seg, men kresne spillere gjør nok lurt i å vente med å besøke Mega City til utpå høsten.