LIVE
logo hd live | PC Gaming Show
See in hd icon
The Mighty Quest for Epic Loot

The Mighty Quest for Epic Loot

Med nye ideer og en dæsj humor prøver nå Ubisoft å skape en verdig arvtager til Dungeon Keeper. Men vil det holde på spillerne? Vi har prøvd The Mighty Quest for Epic Loot...

Ubisoft har nå åpnet betaversjonen av sitt hack-and-slash gratisspill The Mighty Quest for Epic Loot, og jeg lot ikke sjansen til å prøvekjøre dette artige og unike spillet gå fra meg. Etter at Electronic Arts ble grådig og falt pladask på magen med sin relansering av Dungeon Keeper, har feltet vært vidåpent for konkurrentene. Her får vi både bygge vår egen borg à la Dungeon Keeper, for så å innta rollen som helt og angripe andre spilleres borger for å slakte monstrene deres, stjele skattene deres, og selvfølgelig finne massevis av episk utstyr. Dette spillet er tidvis både mighty- og epic-moro, men som jeg vil forklare under tviler jeg på at det vil holde på spillerne særlig lenge.

Først vil jeg begynne med det som er veldig bra her. Det som virkelig er unikt er den overnevnte spillmekanikken med å bygge egne borger, og la andre spillere forsøke å innta disse. Her dras tankene mine ikke overraskende mot Clash of Clans og Dungeon Keeper før Electronic Arts maltrakterte serien i fjor. Her lager man den layouten man vil, og strør rundt med fiender, feller og bosser. Det nytter derimot ikke å lage en umulig dødsfelle som ingen kommer seg gjennom, fordi før man får lov å publisere borgen må man klare å gjennomføre den selv.

The Mighty Quest for Epic Loot
Skal du ha tak i skattene mine må du først forbi denne dragen...

Å angripe andres borger er mesteparten av tiden vannvittig moro, men særlig på de tidlige nivåene kan motspillerne være kjedelig forutsigbare. I løpet av de første ti nivåene møter man stort sett på borger hvor eieren har plassert en hel armé i ett eneste rom. Ubisoft har forutsett denne strategien, og lagt inn et system hvor bare et visst antall monstre vil angripe til enhver tid. Spillere på høyere nivåer blir derfor mer kreative i måten de utnytter systemet på. Det er for eksempel ikke uvanlig at trange passasjer kles med katapultfeller som kaster angriperen inn i et bombeinferno, noe som krever millimeterpresisjon om man vil passere. Mange spillere prøver derimot å skape oppriktig artige opplevelser for andre spillere, og titt og ofte møter man på gjennomtenkte og utfordrende borger.

Selve kampsystemet er som klassiske hack-and-slash action-rollespill flest. Har du for eksempel spilt Diablo III vil spillet og kontrollerne føles meget kjente. Du styrer ved å klikke på kartet med venstre museknapp, og angriper med begge museknappene og tallene 1 til 3. Her kunne spillet derimot med fordel hatt en dodge-funksjon, eller noen form for synergieffekt mellom angrepstyper, for å gjøre kampene en smule mer dynamiske og levende. Kampsystemet er på ingen måte dårlig, men kan etter en stund bli litt repeterende og kjedelig. Dette forsterkes veldig av at man bare kan spille alene.

Dette er mitt første ankepunkt mot The Mighty Quest for Epic Loot; hvorfor lar de oss ikke spille flere sammen? All spillerinteraksjon foregår nå gjennom angrep på hverandres borger, ledertavler, og en chat-kanal. Jeg liker enspillers hack-and-slash-spill like godt som alle andre, men da må det ha noe mer enn dette spillet har å tilby. Å kunne spille co-op, eller slippe oss løs i grupper på opp til 5 mann, kunne virkelig vært morro, og sørget for å holde spillere interessert også etter punktet hvor alt bare føles som en eneste lang grindfest. Om Ubisoft lar spillere spille med og mot hverandre i borgene vil dette heve opplevelsen flere hakk.

The Mighty Quest for Epic Loot
Loot!

Som tittelen The Mighty Quest for Epic Loot gjerne avslører spilles det her mye på humor. Her er lett gjenkjennelige stereotype karakterer og en stor dose selvironi og sarkasme hovedingrediensene, med småmorsomme one-linere og popkulturelle referanser som krydder. For min egen del føles humoren litt barnslig, men den gir spillet en uformell og artig atmosfære. Visuelt sett ligner dette spillet på Diablo III, men som er kledd i den tegneserieaktige stilen fra Team Fortress 2. Dette kler humoren i spillet godt, men tegneseriegrafikk og fiender som består av frosker og kyllinger føles ikke særlig episk. Dette glemmer man derimot så snart man har blitt hevet inn i en av spillets mange hektiske kamper.

Klassene vi her kan velge er bueskytter, ridder og magiker, mens en egen hardslående Runaway-klasse er gjemt bak en betalingsmur. Ubisoft oppfinner ikke akkurat kruttet på nytt her, men gir oss kjente og kjære roller som ikke burde skremme noen vekk. Utover muligheten til å kle oss opp i utstyret vi finner kan vi ikke forandre på hverken navn eller utseende på karakterene. Dette er derimot gjerne like greit med tanke på at spillet ikke har noen form for rollespillarenaer eller steder hvor man kan møte andre spillere.

Spillet er free-to-play, noe som vanligvis ville fått meg til å holde meg langt unna. Gratis er som kjent aldri gratis. Men kjøpepresset The Mighty Quest for Epic Loot er, akkurat nå, faktisk overraskende snilt til et free-to-play-spill å være. Spillet fikk mye kritikk for å være pay-to-win under den lukkede beta-perioden, så Ubisoft bestemte seg for å rett og slett fjerne de mest åpenbare pengeslukene. Dette gir mye gratis moro, og de kjøpene man kan velge å gjøre gir god verdi til spillopplevelsen.

The Mighty Quest for Epic Loot
Magikeren gjør mye skade fra avstand. Men som med magikerklasser flest tåler han lite om monstrene blir for nærgående.

Mitt største ankepunkt mot spillet er derimot at det føles ut som et minispill som hører hjemme inni et større spill. Dette kunne passert om spillet var tiltenkt nettbrett eller Facebook, men PC-gamere flest er mer kresne når det kommer til spill utviklet av AAA-produsenter som Ubisoft. The Mighty Quest for Epic Loot kunne like gjerne vært en litt stor patch til Diablo III, eller World of Warcraft for den sakens skyld. Det er ingenting ekstra her i form av en rik spillverden, episk historie eller mighty quests som tittelen lover oss. Hele spillet handler rett og slett om å bygge sin egen borg, eller raide andres borger. Alene.

Utviklerne har lovet noe de kaller chapters, hvor historien i spillet blir utbrodert gjennom at man utfører egne og kollektive mål. Med tanke på at historien så langt har handlet om en skrullete eiendomsmegler som har lært meg å bygge borg, og sloss mot froskekonger og drager og sånn, så er jeg mildt sagt tvilende til om dette skal hjelpe særlig. Dette blir gjerne en kilde til motivasjon for å holde ut bittelitt lenger i spillet, men episk blir det neppe.

Det finnes heller ikke noen form for sosial samlingsplass for spillerne hvor man kan drive litt rollespill eller skryte av lootet man har fått. Det samme gjelder auksjonshus, som burde være selvskrevent i et spill med så mye fokus på utstyr og loot. Noe så enkelt som en liten sosial by, eller pub, hvor spillere kan møtes for å rollespille, kjøpe og selge utstyr, og skryte av bragdene sine kunne virkelig skapt positive spillerinteraksjoner og felleskap her.

The Mighty Quest for Epic Loot
Dette er, dessverre, det nærmeste vi kommer spillerinteraksjon.

Ikke misforstå meg her, det The Mighty Quest for Epic Loot gjør bra gjør det også virkelig bra. Det er nok moro for å holde på spillere i timer, dager og kanskje uker, men jeg er derfor redd for at jeg, og mange andre, vil gå lei om det ikke innføres en form for skikkelig metaspill rundt det å bygge borg og angripe andres borger. Uten noen særlig spillverden og historie å utforske, eller muligheter til rollespill, er det vanskelig å se hva som skal motivere spillere til å faktisk bli værende her. Noen spillere vil nok bli hektet på å kjempe om topplasseringene på ledertavlene, men jeg ser ikke for meg at dette vil være nok til å holde på massene. Free-to-play-spill er avhengig av å holde på store mengder spillere over tid for å overleve, og da hjelper det ikke at spillerne har hatt det vanvittig moro i to uker.

Høres det derimot fristende ut å kunne designe din egen borg, og kunne angripe andres borger for skatter og utstyr, kan du se fram til mange gode opplevelser her. Og har du i tillegg litt barnslig humor er dette virkelig spillet for deg. Krever du derimot bittelitt mer fra et spill kan jeg ikke love deg at du ikke vil gå lei etter noen dager. Vent da til spill som Diablo III, eller en av de hundrevis av små og store MMOene som finnes der ute, kopierer denne funksjonen inn i sin egen spillverden. Ideen og gjennomførelsen er så langt veldig god, og vi får timesvis med gratis morro her. Men det mangler rett og slett et skikkelig spill rundt om Ubisoft her skal klare å holde spillere interessert i lengden.

7 / 10
+
Moro å bygge borg, og enda mer moro å raide andres borger. Intensive og actionfyllte kamper.