Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Park

The Park

Norske Funcom kan kunsten å skremme folk, og etter dette kommer aldri Terje til å besøke noen fornøyelsesparker igjen. I hvert fall ikke på natta...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Advarsel: Denne teksten inneholder noen små spoilere, og må leses med varsomhet.



Da jeg sa ja til å anmelde The Park var jeg dum. Skikkelig dum! Dette er ikke uvanlig for meg. Jeg sa også ja til å anmelde Until Dawn, et spill som klarte å skremme meg omtrent sanseløs. The Park satte også en skikkelig støkk i meg. Det er et tungt og intenst spill med en interessant og dyster fortelling, men uansett hvordan man vrir og vender på dette er jeg fortsatt dum. Ikke misforstå. Spillet er bra. Det er ikke derfor jeg er dum. Jeg er dum fordi jeg hater skrekkspill, men likevel kaster jeg meg ut i dem gang på gang. Heldigvis var det en litt raskere affære denne gangen. The Park varer i omtrent halvannen time, og er historiedrevet og lineært.

The Park


Du spiller som Lorraine, en ung dame og alenemor. Fortellingen starter på parkeringsplassen utenfor fornøyelsesparken Atlantic Island Park, der Lorraine står sammen med sønnen sin Callum. Callum har glemt bamsen sin inne i parken og løper inn for å hente den. Du gjettet riktig, Lorraine må selvsagt finne igjen sønnen sin. Hun har ikke noe annet valg enn å løpe inn etter ham. Greit nok så langt. Det er kanskje folketomt, men det er i hvert fall dagslys fortsatt... Ikke det, nei? Plutselig var det mørkt. Parken virker dessuten som om den har vært forlatt i en årrekke. Hyggelig det her, ikke creepy i det hele tatt!

Dette er en annonse:



Mens du går rundt i parken er det egentlig ikke så mye å gjøre. Som nevnt er spillet lineært, uten at dette nødvendigvis er noe negativt. Faktisk ble jeg trukket inn i opplevelsen i løpet av bare noen få minutter. Kontrollene er enkle. WASD for å gå, Shift for å løpe, høyre musetast for å rope etter Callum og få et hint om hvor nærmeste objekt du kan se på er, og venstre musetast for å lese eller se på ting og åpne dører. Når du roper på Callum svarer han også tilbake. Disse svarene blir skumlere og skumlere jo lenger ut i spillet du kommer. Jeg tok meg selv i å trekke begge beina opp i stolen og kaldsvette halvveis ut i spillet. Jeg nektet å titte bak meg, hverken i spillet eller i virkeligheten. Hver minste lyd rundt meg var nok til å ødelegge meg totalt.

HQ



I tillegg til roping og vandring har parken også karuseller som du kan ta en tur med. Jeg syns dette ødelegger litt av stemningen med tanke på at du leter etter sønnen din, men heller velger å ta en tur på blekkspruten eller pariserhjulet. Med det sagt gir dette deg bedre innblikk i historien ettersom Lorraines interne dialog mens du er på disse karusellene gradvis avdekker forhistorien. Rundt omkring i parken finner du også gjenstander og lapper du kan se på og lese. Disse er på tilsvarende måte med på å avdekke historien rundt Lorraine, Callum og parken, og gjøre opplevelsen mer interessant. The Park er en spin-off av Funcoms MMO The Secret World. Der finnes nemlig også Atlantic Island Park som et eget område du kan besøke. Disse lappene knytter The Park og The Secret World tettere sammen, og jeg antar at opplevelsen derfor blir hakket mer interessant for fans av sistnevnte. Når det er sagt syntes jeg The Park var veldig kult, interessant og bra gjennomført, selv om jeg ikke har testet The Secret World.

The ParkThe Park
Dette er en annonse:

Stemningen er nemlig til å ta og føle på. Det er i overkant ekkelt å spille, slik det skal være i denne sjangeren. Jeg var oppriktig redd, noe jeg ikke har vært siden skolebygget i F.E.A.R. 2 og før der igjen, Condemned (som forresten er det eneste påbegynte skrekkspillet jeg aldri fullførte). Musikken, vinden i trærne, stemmeskuespillet, de stemningsfulle bakgrunnene og det faktum at du befinner deg i en nedlagt fornøyelsespark midt på natta, mens du leter etter sønnen din, gjør opplevelsen utrolig sterk og skummel. At Callum roper ting til deg som «han ser deg», hjelper heller ikke på nervene. Verst av alt er imidlertid det som skjer bak kulissene, i hodet til Lorraine. Forhistorien og hvordan den knytter seg opp mot nåtiden i spillet. Det er fælt, men veldig godt gjennomført.

The ParkThe ParkThe Park



Visuelt er derimot ikke spillet noe mesterverk. Det er utrolig pent samtidig som det er ganske middelmådig. Med dette mener jeg at bakgrunner og lyssetting er vakkert som fy, men teksturene ser ut som noe fra et fem år gammelt spill. Med det sagt gjør ikke dette så altfor mye. Det trekker totalinntrykket noe ned, men grafikken totalt sett er god nok til å bli godkjent. På visse steder gjør faktisk de middelmådige teksturene spillet mer skummelt.



Det største minuset her er heller hvordan jeg kunne forutse slutten før andre og siste del i det hele tatt hadde begynt. Dette er ikke fordi jeg er så fryktelig smart. Det kommer mer av at Funcom dessverre ikke har tatt seg tid til å kamuflere mysteriet bedre. I et av de mer betydningsfulle øyeblikkene var det som om sceneteppet gikk opp for tidlig, og avslørte store deler av plottet. Jeg skal ikke si hvor i spillet eller hva som skjer, men jeg vil anta at de aller fleste vil få den samme åpenbaringen som meg.

HQ
The ParkThe Park


Jeg skal heller ikke si hvilket spill Funcom har latt seg inspirere av i den andre delen av fortellingen, men jeg kan nevne at begynnelsen bærer likheter med spill som The Vanishing of Ethan Carter og Gone Home, bare skumlere. Dette merkes godt på mekanikkene som er brukt, men likevel er The Park såpass forskjellig fra inspirasjonskildene at dette ikke kan kalles plagiering. Det er et spill med enkle mekanikker og en interessant historie som gradvis nøstes opp, om enn noe tidligere enn optimalt. Atmosfæren er upåklagelig, og selv om The Park er den ekleste opplevelsen jeg har hatt på lenge, har jeg kost meg. Jeg håper likevel det er mange år til jeg kommer borti noe skumlere enn dette. Det har jeg ikke nerver til.

The ParkThe ParkThe ParkThe Park
The Park
The Park
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Stemningen, atmosfæren, lydbildet, og historien. Alt er skikkelig skummelt!
-
For lett å se slutten komme. Noe svak grafikk.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • yosraz
    Jeg likte dette spillet, og det er spennende å oppleve hvordan utviklere fortsatt klarer å lage gode historier. Vi ser historien gjennom... 7/10

Relaterte tekster

2
The ParkScore

The Park

ANMELDELSE. Skrevet av Terje Mardon Kello

Norske Funcom kan kunsten å skremme folk, og etter dette kommer aldri Terje til å besøke noen fornøyelsesparker igjen. I hvert fall ikke på natta...

2
Norske The Park slippes til konsoll

Norske The Park slippes til konsoll

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I slutten av forrige måned kunne det norske utviklerstudioet slippe skrekken løs med deres The Park, spillet som finner sted i fornøyelsesparken du kanskje kjenner fra...

0
The Park slippes 27. oktober

The Park slippes 27. oktober

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I slutten av august kunne Funcom overraske oss alle med at de jobbet med et nytt PC-spill som skulle slippes allerede i oktober, og når den endelige datoen satt. The Park...

4
Funcom forklarer The Park

Funcom forklarer The Park

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er nå en halvannen måned siden norske Funcom kunne annonsere The Park. Det er snakk om et skrekkspill inspirert av deler fra deres rollespill The Secret World. Frem...

5
Norske Funcom annonserer The Park

Norske Funcom annonserer The Park

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dag kunne den norske utvikleren Funcom presentere en kort trailer for noe de kaller The Park. Klippet inneholder bilder fra deres nettrollespill The Secret World, og...



Loading next content