Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Sims

The Sims

EA's største salgsuksess til PC er nå ute til PS2. Vi har sjekkt om 'verdens mest populære spill' holder mål på konsollen!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Siden det første The Sims spillet ankom PC’en i 2000, har spillet gått sin tilsynelatende ustoppelige seiersgang verden over. Personlig har jeg et noe ambivalent forhold til The Sims. Først og fremst kommer man ikke utenom spillets vanedannede kvaliteter og gameplay, men konseptet har også en ufattelig høy grad av irritasjon for min del. Da det første spillet kom spilte jeg masse i 2-3 uker, før jeg var totalt mettet (og utmattet i mangel på søvn) og ikke orket tanken på å se det igjen på veldig lenge. Mye har skjedd siden da og EA’s utvidelsespakker med forskjellige konsepter som sjekking, festing og kjeledyr har beriket spillet og dets fans ytterligere. Nå er turen kommet til konsollene og simmene flytter inn på PS2’en.

Tidenes største spillsuksess
Det faktum at jeg personlig får nok av spillet etter en stund har ikke mye å si. Når et spill med kan brife tittelen "verdens mest populære spill", finnes det unektelig et massivt marked der ute som venter med åpne armer. Konseptet bak The Sims er genialt. Ta kontrollen over små virtuelle mennesker og styr deres daglige gjøremål og personlige utvikling. Du må utdanne og trene de i jakten på en fet jobb og masse spenn, eller du kan velge å være en sadistisk faan og plage de av hjertens lyst. Du er dine Simmers lykkes smed, med andre ord.

PlayStation 2 versjonen av spillet har fått seg et grafisk løft som er ganske betagende, i tillegg til flere nye features og modes i tillegg til de velkjente gamle modene. Mest i øyenfallende er den nye Story-moden, eller Get a Life som den heter, og selvfølgelig at det er mulig å spille 2 player. Get a Life moden er "oppdragsbasert", da man må utvikle simmen sin og fylle visse krav for å komme videre i spillet. Man begynner hjemme hos Mor, og målet er naturligvis å få seg et eget sted å bo. Etter å ha lånt penger, reparert ymse ting i huset, utvidet kunnskapshorisonten og fått en jobb, bærer det avgårde til den første hybelen. Egentlig er det kåken til en bekjent, som du må fikse opp og vedlikeholde. I tillegg må du begynne å skaffe deg venner mer aktivt og eskalere i gradene på jobben. Det tar tid å komme seg videre og fylle alle krav på et brett. I starten er det ikke så ille, men kravene til deg og din utvalgte Sim øker jevnt og trutt. Samtidig med at du oppfyller de satte kravene, åpner du nye gjenstander i handlemodusen. Etterhvert har du så mye fancy stæsj å velge mellom, at drømmekåken bare er noen få knappetrykk unna. Get a Life gir The Sims et etterlengtet løft og personlig synes jeg det er mer givende å ha klare målsettinger i spillet.

2 player? Hvorfor i all verden...?
Jeg lot meg rive med igjen og mange timers nødvendig nattesøvn ble ignorert i en ukes tid. Klok av skade måtte jeg innse at Simmene ikke fikk lov til å ta mer enn maks 2 timer av hverdagen min. Som sagt har The Sims funnet et ganske uvanlig segment i spill sammenheng og det appelerer ikke til gutter som sikler etter action og blod. Derfor hadde jeg store problemer med å finne noen som ville være med å spille 2 player. Det endte med at jeg satt å spilte 2 player alene, noe som ikke var særlig gøy. 2 player-moden var også den jeg var mest skeptisk til i utgangspunktet - hvordan kan det være gøy da? The Sims er jo et utpreget 1 player spill! Selve splitscreen løsningen er ganske god, da skjermen deles skrått på tvers. Det gir deg rimelig god plass å boltre deg på, men du vil ofte oppleve at det er vanskelig å få med seg det som skjer i huset - og det på en 32" TV. Jeg ser ikke helt flerspillerverdien i konseptet heller, til tross for at du kan prøve å sabotere motspilleren, ved f.eks. å stjele kjæresten hans e.l. Saken er at det er så tidkrevende og det å konkurere om den feteste jobben eller kåken er ikke gøy når det tar dager å komme skikkelig i gang. Ihvertfall var det ikke noe gøy alene... Har du to fans av The Sims i huset kan det nok hende det slår an, men dette er nok spillet svakeste del.

Dette er en annonse:

Den versjonen vi spilte var en review versjon som ikke var helt balansert og fikset ennå. Dette resulterte i både artige og vanvittig irriterende bugs. F.eks. har jeg fått simmen min til å pumpe opp den tette dassen, mens en annen Sim satt og dreit. På den andre siden ble simmen min ofte heftet i en konflikt mellom de gjøremålene jeg ønsket den skulle utføre og de den selv mente den hadde behov for. Disse tingene vil mest sannsynlig være fikset før spillet er i butikkene, men hvis ikke kan du se frem til mange latterlige og/eller frustrerende øyeblikk i sofakroken.

Du må nok dele...
Drevne spillere av The Sims har nok lurt på hvordan utviklerne ville implementere alle tastefunksjonene i en enkel liten gamepad, og enda viktigere om det vil funke. Her er det bare å ta av seg hatten. Kontrollen er meget intuitivt satt opp og alle funksjonene fra PC versjonen er med. Kort sagt har Edge of Reality gjentatt genistreken fra PC og samtidig pusset den opp og gitt spillet noen sårt tiltrengte nye features. Hvis lillesøster eller kjæresten din har savnet et spill som appelerer til dem på PS2’en, er redningen altså på vei. Havner spillet i hylla hjemme hod deg må du bare belage deg på at din egen spilletid vil bli redusert - kraftig!

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Ny penere polygonbasert grafikk, fans vil elske å spille The Sims fra sofakroken
-
2 player delen holder ikke mål
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

The SimsScore

The Sims

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

EA's største salgsuksess til PC er nå ute til PS2. Vi har sjekkt om 'verdens mest populære spill' holder mål på konsollen!

The Urbz - flunkende nye skjermiser!

The Urbz - flunkende nye skjermiser!

NYHET. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Du kjenner kanskje til The Sims! Nå kommer Maxis ut med et spill som på mange måter ligner Sims på en prikk. Forskjellen er at du nå har en 3D-look på spillet som igjen vil være veldig likt det kommende The Sims 2.

Nye skjermiser fra The Sims Makin' Magic

Nye skjermiser fra The Sims Makin' Magic

NYHET. Skrevet av Thomas Mäki

EA's The Sims-serie har blitt en av spillverdens største varemerker. Snart slippes neste utvidelse, The Sims Makin' Magic til PC. Den store nyheten her er at dine simmer kan magi - alt fra kjærlighetsbesvergelser til mindre trivelige saker.

The Sims Makin' Magic - screens

The Sims Makin' Magic - screens

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Selv om EA allerede har annonsert en oppfølger til The Sims, fortsetter de å levere utvidelser til det originale spillet. Nå i form av The Sims Makin’ Magic.



Loading next content