Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
The Walking Dead

The Walking Dead - Episode 3

Episode 3 er det grusomste kapittelet så langt, med noen av de heftigste actionscenene i et pek og klikk-spill noensinne...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

The Walking Dead: Episode 3: Long Road Ahead er det desidert mest emosjonelt forstyrrende kapittelet i spillserien så langt. Spillet følger en liten gruppe med overlevende i en zombie-apokalypse. En kombinasjon av flaks, optimisme og hardt arbeid har holdt dem i live så langt, men virkeligheten begynner å ta dem igjen. Motellet de har forskanset seg i er ikke trygt, og selv om de hjemmelagde veggene holder de udøde ute er de ikke like sikre mot tenkende fiender.

The Walking Dead-serien ble dystrere i overgangen fra første til andre episode, og tredje utgave ser ut til å følge denne trenden. The Walking Dead hamrer inn en visshet om at ingen er trygge, og hvis man trår feil, selv om det bare er et sekund, så kan alt forandre seg.

The Walking Dead

Det gjennomgående temaet i Long Road Ahead ser ut til å være holdninger, og hvordan disse må endres for å tilpasse seg det nye livet på veien. Kan man behandle et barn som et barn, hvis dette gjør barnet mindre egnet til å overleve i en grusom og farlig verden infisert av zombier? Hovedpersonen Lees fortid blir også brakt på banen. Spillet stiller spørsmål om det har noe å si hvem man var før? Er det et problem at man drepte noen før apokalypsen, når virkeligheten nå er at man må drepe på daglig basis for å overleve?

Dette er en annonse:

Episode 3 byr også på den heftigste kampsekvensen i The Walking Dead så langt. Idet motellet blir angrepet av både levende og udøde må Lee og de andre ty til våpen for å beskytte seg. I motsetning til tidligere i spillserien innebærer dette at man faktisk må sikte, skyte og treffe, for ikke å snakke om å reagere raskt og løpe fra dekk til dekk for ikke å bli truffet selv. Hele sekvensen er en utrolig forfriskende endring i gameplay og tempo.

The Walking Dead

Som sagt er også dette det mest emosjonelt forstyrrende kapittelet etter min mening. Det var flere scener hvor det rev i hjerteroten, og hvor jeg oppriktig vurderte om jeg ville fortsette å spille hvis det var slik historien skulle utarte seg. Dette er noe av de jeg liker mest med historien og skrivingen bak The Walking Dead. Spilleren blir ikke skånet for noe av den grusomheten eller de dilemmaene som mennesker blir utsatt for i krisesituasjoner.

I TV-serien The Walking Dead er det noe lettere å se figurene gå gjennom vanskelige situasjoner, for der er en avstand mellom oss som publikum og handlingen på skjermen. I The Walking Dead spillet derimot er vi med på å ta de vanskelige avgjørelsene, og det gjør det enda mer sårt når vi ikke liker utfallet. Etterlater man noen og angrer på det senere, for eksempel, så kan man ikke gå tilbake. For min del skal jeg innrømme at motivasjonen bak min sterkeste reaksjon til Long Road Ahead var ganske overfladisk, når en av mine favorittfigurer døde. Jeg ble ekstremt sint, fordi jeg likte figuren og kunne se for meg å ha med vedkommende videre i spillserien, og så plutselig ble personen revet vekk uten at jeg kunne gjøre noe med det. Så ble jeg bevisst på at til tross for at det var en ganske overfladisk tanke, så opplevde jeg mye den samme følelsen av håpløshet som folk opplever når de mister noen nær dem. Jeg følte at det var urettferdig at nettopp denne personen, som jeg hadde blitt knyttet til, skulle forsvinne, mens personer jeg ikke likte noe særlig fikk bli med videre.

Dette er en annonse:
The Walking Dead

Ved siden av hvordan historien holder på å utvikle seg er det lite å si om The Walking Dead som ikke er blitt sagt før. Grafikken er fortsatt den samme tegneserieinspirerte stilen, og stemmeskuespillet er helt på topp. Spillserien speiler tegneserien det er basert på ganske bra. Formatet lykkes i å fortelle en usminket, engasjerende historie som setter den personlige utviklingen til figurene i sentrum.

The Walking Dead

Om du enda ikke har hoppet på The Walking Dead-vogna, så er det på tide. Tre av fem episoder er så langt lansert, og kvaliteten er så gjennomgående høy, til og med økende, at det er trygt å anta at de to neste vil by på samme nivå og bringe denne velskrevne og hjerteskjærende historien til en tilfredstillende slutt.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Engasjerende historie, gjennomført stemmeskuespill, og visuelt spennende.
-
Lite interaktivitet, noen dårlige kameravinkler, og til tider snodige ansiktsanimasjoner.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • AndyLonn
    Robert Kirkmans historie om de vandrende døde har en ganske ydmyk begynnelse. Skapt av Kirkman og og tegneren Tony Moore ble serien utgitt av indie... 8/10

Relaterte tekster

9
The Walking Dead - Episode 5Score

The Walking Dead - Episode 5

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Siste episode av The Walking Dead er den korteste, men samtidig den mest emosjonelle. Ha snytepapiret klart og forbered deg på en heisatur...

5
The Walking Dead slippes endelig til Wii U

The Walking Dead slippes endelig til Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

The Walking Dead skal snart slippes på Wii U. Nå som det episodiske spillet fra Telltale har vært ut på så godt som samtlige plattformer en god stund, må det vel kunne...

3
Kommer The Walking Dead til PS4?

Kommer The Walking Dead til PS4?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En Playstation 4-versjon av The Walking Dead: Game of The Year Edition er nå tilgjengelig for forhåndsbestilling hos Gamestop i USA. Den planlagte lanseringsdatoen i...



Loading next content