Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

LIVE
HQ
logo hd live | Hitman 3 - Freelancer
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Thief

      Thief

      Kan mestertyven Garrett igjen stjele rampelyset, eller burde kjeltringen holdt seg i skyggene? Sjefredaktøren har sneket inn en anmeldelse...

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Square Enix har utvilsomt vært veldig aktive i forkant av Eidos Montreals revitalisering av mestertyven Garrett og Thief-serien. Fokuset har vært rettet mot at de har skapt en ny Garrett, og at byen han lusker rundt i skal være din. Det har i hvert fall virket veldig lovende.

      Før jeg kan starte selve stjelingen må jeg ta stilling til hvilken vanskelighetsgrad jeg ønsker. Det er ganske standard greier, men for deg som ønsker en skreddersydd opplevelse finnes det muligheter for å få nettopp det. Her kan du sette opp en rekke parametere som gjør at du må spille på en bestemt måte - enten det innebærer å aldri bli sett, eller ikke få hint om steder du kan klatre - og jo tøffere du er, desto mer poeng får du. Ganske hardcore, men jeg velger likevel middels vanskelighetsgrad slik vi gjør med alle spill. Man blir uansett vurdert etter om man har vært mest tro mot en av de tre stilene Predator, Opportunist og Ghost. Disse tre baserer seg henholdsvis på vold, stjeling eller det å være usynlig.

      Thief

      Jeg setter i gang eventyret, og begynnelsen er veldig bra. Garrett og jeg er i høyden. Vi forserer hustak, glir inn og ut av vinduer og jeg føler meg som en tyv med skills. Det er en lineær start, men det gjør ingenting siden de gjerne vil sette premissene for en historie. Dessuten åpner byen seg så fort du er ferdig med prologen.

      Dette er en annonse:

      Historien griper ikke helt tak i meg. Jeg prøver å følge med, men jeg synes å ha hørt dette så mange ganger før. Byen slites i to retninger, det er en politisk maktkamp, folket lider og Garrett vil aller helst holdes utenfor. Selvfølgelig er hans skjebne vevd sammen med byens, så enten han vil eller ikke blir han nødt til å ta tak i problemene. Rettere sagt er han på jakt etter en kvinne han føler at han skylder å gjøre rett overfor, men denne oppgaven flettes snart sammen med resten av handlingen. Hørt det før? Tviler ikke.

      Thief

      Det hjelper heller ikke at lyden er full av bugs. Mye blir fortalt meg gjennom mellomsekvenser, og på Playstation 4 opplevde jeg ofte at denne dialogen var veldig lav. Instinktivt hever jeg volumet, men idet sekvensene er ferdige starter Garrett med sin indre monolog - høyt, veldig høyt. Vaktene som patruljere gatene har alle noe de vil prate om. Det er en fin mekanikk for å beregne hvor langt unna de befinner seg. Det er derimot ganske forstyrrende at det ofte høres ut som om de står rett ved siden av meg, bare fordi lyden hang seg opp mens jeg stjal pengepungen hans for noen minutter siden. Dette ble ekstremt irriterende da lyden hang seg opp mens jeg forsøkte å løse en gåte inne på et bordell - mens jeg sto utenfor et rom hvor en mann nøt å få juling av en prostituert. Sa jeg irriterende? Jeg mente pinlig, ettersom jeg innså at lyden var ganske høy, og det er rimelig lytt mellom vår leilighet og naboens.

      Thief
      Dette er en annonse:

      Sonys nye konsoll sliter med å kjøre Thief. Bildeoppdateringen hakker når jeg snur meg rundt eller løper gjennom gatene. Jeg er også nødt til å tåle en hel del lasteskjermer ettersom områdene er små. De er små, men de ser veldig bra ut. Pene teksturer og fine flammer og skygger som føles riktig for den nye konsollgenerasjonen. Når det gjelder bildeoppdateringen, så er det verdt å nevne at mine kollegaer Gamereactor har testet spillet på både Xbox One og Playstation 4, og ingen av dem nevner at dette har vært merkbart. Kanskje skyldes det at jeg spiller på en gigantisk TV...

      Jeg er ikke klar for å la lasteskjermene få slippe så billig unna. Fra et område til et annet tar det mellom 15 og 20 sekunder, og jeg glemmer hvor jeg er på vei hen ved flere anledninger. Jeg får i hvert fall et spørsmål om jeg har lyst til å dra til et nytt område, og det er jo bra. Det får jeg nemlig ikke hvis jeg velger å bryte meg inn gjennom feil vindu. Jeg bestemte meg for å stjele litt på vei til et oppdrag (det er jo Thief), og ettersom jeg ikke sjekket de minimalt tykkere strekene på kartet endte jeg opp med å gå inn et slikt vindu flere ganger. I stedet for å bare måtte se på to obligatoriske lasteskjermer, ble jeg sittende å vente gjennom seks stykker før jeg var framme. Jeg forstår at det ikke skal være lett å leve av å stjele, men jeg skulle gjerne hatt en advarsel før jeg faktisk gikk inn et slikt vindu. Det er også partier hvor man må åle seg gjennom en trang passasje for å komme videre, og dette er også innlasting. Selve ålingen er automatisk, men hver eneste gang må jeg trykke gjentatte ganger på firkant for å løfte en bjelke som blokkerer veien.

      Thief

      Disse problemene forteller ikke så mye om selve spillet, men de er absolutt forstyrrende for spillopplevelsen. Og det er synd, for når spillet for lov til å dominere har jeg det veldig gøy. Bortsett fra at jeg må kjøpe avbitertang og en slags skiftenøkkel er jeg egentlig fornøyd med utstyret jeg har fra start. Her finnes vannpiler som kan slukke flammer, noen piler med en hostefremkallende virkning og taupiler som lar Garrett klatre visse steder. Det føles også veldig smidig å snike rundt i skyggene, og mye av dette kan tilskrives arbeidet som er lagt ned i kontrolloppsettet. Berøringsflaten på Playstation 4-kontrolleren fungerer derimot ikke like bra, men siden tiden sakkes veldig ned når man bruker den har man likevel tid til å somle litt. Det er ikke noe stort problem, men det er litt irriterende at jeg fikk ettertrykkelig beskjed om at Eidos jobbet hardt med å utbedre dette da jeg poengterte det under en tidligere testing. Ett eller annet sted finnes det altså en utvikler hvis bukser brenner akkurat nå...

      Thief

      Jeg har ikke for vane å snakke om historien i spill jeg anmelder, og jeg kommer ikke til å røpe noe denne gangen heller. Etter at premisset blir satt, tar historien en vending. Eller, spillet tar en vending. Det leverer plutselig et helt fantastisk kapittel som fikk meg til å tenke at dette er noe av det råeste jeg har spilt på lenge. Denne følelsen kommer ikke tilbake i resten av spillet, men helheten tar seg betraktelig opp etter dette. De avsluttende kapitlene holder pulsen min høy, og jeg føler at jeg endelig får en glimt spillets virkelige potensial.

      For Thief kunne vært bedre. Det er vakkert og atmosfærisk, og alle områdene har mange ulike veier man kan velge. Mange av disse er godt skjult, mens de mest åpenbare lyser opp når man aktiverer Garretts spesielle Focus-syn. Det er altså lineært for den som vil raskt gjennom oppdragene, men også omfattende og dypt nok for den som gjerne vil forbli usett og helst plukke med seg så mye tjuvgods som over hodet mulig. Det er likevel den lineære ruta som får mest oppmerksomhet, og det føles som om utvikleren frir til alle spillere. Dette gikk derimot over etter hvert (for min del), og halvveis inn i historien var jeg stadig på utkikk etter nye veier å gå og nye ting å stjele.

      Da hovedhistorien var overstått (og pulsen var nesten på normalen igjen), tok jeg på meg noen sideoppdrag. Disse består i hovedsak av å stjele ulike saker og ting. Her åpner spillet seg betraktelig, og jeg har det veldig gøy med å finne beste fremgangsmåte, løse gåter og komme meg usett fra de etter hvert så mange åstedene. Et stort pluss der, altså.

      Thief

      Jeg ble også positivt overrasket av de vellagde oppdragene i Challenge Mode. I menyen finnes det tre kart, men det er bare to av dem som er spillbare (den tredje kommer som et nedlastbart tillegg senere). Disse kartene er hentet rett fra hovedspillet, men de inneholder altså utfordringer som det er lett å bli hektet på. Det er snakk om tre ulike utfordringer, og den ene er en slags «Tampen brenner» hvor jeg skal finne en bestemt gjenstand i et område før jeg beveger meg videre. De to andre er relativt like hverandre. Det gjelder å bevege seg gjennom et strengt bevoktet område, og stjele så mye som mulig på kort tid (eventuelt innen tiden renner ut). Det er i det hele tatt en velkommen tempoendring etter historiedelen som kunne føles litt treg til tider.

      Totalpakken er utvilsomt god, og det mye sniking for pengene. En del tekniske feil og dårlige designvalg er ikke nok til å ødelegge moroa i Thief. Det er vakkert, har en ålreit historie som glimter til med et øyeblikk av høy klasse og det er sømløst å styre Garrett rundt i den mørke byen. Det bor mye bra i Thief, og jeg skulle så gjerne ha ønsket at det hadde fått slippe ut nå som serien ble revitalisert etter ti år. Likevel er det et godt spill, og et hyggelig gjensyn med mestertyven.

      Thief
      Thief
      Thief
      Thief
      Thief
      Thief
      Thief
      Thief
      07 Gamereactor Norge
      7 / 10
      +
      Vakker grafikk, god atmosfære, veldig fleksibel vanskelighetsgrad og bunnsolid spillkontroll.
      -
      Mange bugs i lyden, bildeoppdateringen slet på Playstation 4 og Thief plages av en del dårlige valg vedrørende spilldesign.
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      Medlemsanmeldelser

      • Eirik Hyldbakk Furu
        Ussel skurk eller mestertyv? Theif-serien har hatt en turbulent utvikling. Serien har stadig fått ros for snikemekanikkene sine elementer, samtidig... 6/10

      Relaterte tekster

      ThiefScore

      Thief

      ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

      Kan mestertyven Garrett igjen stjele rampelyset, eller burde kjeltringen holdt seg i skyggene? Sjefredaktøren har sneket inn en anmeldelse...

      0
      Vertigo lager film av Thief

      Vertigo lager film av Thief

      NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

      Straight Up Films har kjøpt filmrettigheten til Thief av Square Enix. Serien gjorde som kjent comeback for to år siden i Eidos Montreals Thief hvor vi fulgte historien...

      3
      Thief-serien blir Hollywood-film

      Thief-serien blir Hollywood-film

      NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

      Produksjonsselskapet Prime Universe, som blant annet stod bak Hitman-filmen med den beintøffe Timothy Olyphant i hovedrollen, har sikret seg rettighetene til til Eidos...

      2
      Thief-studioet sparker 27 ansatte

      Thief-studioet sparker 27 ansatte

      NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

      Eidos Montreal, studioet bak Deus Ex: Human Revolution og Thief, kunne i går fortelle at de har sagt opp 27 personer etter at de har ferdigstilt Thief. Slik lyder...



      Loading next content