Det er panikk i Activisions Tony Hawk-avdeling for tiden. Jeg ser det helt klart for meg: To løper etter hverandre i en sirkel, en henger fra en lampe i taket og skriker, en sitter og klemmer på en gummiand som piper, mens resten bare har gitt opp. Noen har blitt hodebankere, andre sitter mumlende i kontorkrokene og bare gynger frem og tilbake, mens de venter på at kreative ideer skal komme dalende ned i hodene deres.
Det er sikkert ikke sånn, men det føles sånn. I alle fall etter å ha spilt Tony Hawk's Motion til Nintendo DS.
Greia er at det følger med en bevegelsessensor i boksen. Denne putter du i GBA-porten, og dermed reagerer DSen på vipping og tilting. Som om det ikke er nok mislykkede vipp-og-tilt-prosjekt til Wii allerede...
Uansett, denne bevegelsesfølsomheten bruker du til å svinge til høyre og venstre når du står på snowboard og skateboard. Og, jo da, den er følsom og presis og ganske vellykket egentlig, men det er også det eneste positive man kan si om dette prosjektet. For Tony Hawk's Motion føles ikke som et spill. Det føles som en demo. En demo på et veldig kjedelig spill.
Det tok meg maks en halv time å gjøre alt jeg kunne gjøre her. Kjøre de to snowboardbanene og de to skateboardbanene fem-seks ganger hver, teste alle modusene på hver bane, og samle inn nesten alle medaljene. Og nå? Nå kan jeg gjøre det en gang til, hvis jeg vil. Det vil jeg ikke.
Sammen med Tony Hawk's Motion kommer det også et lite spill som heter Hue Pixel Hunter. Dette er et enkelt lite spill som ikke har noen logisk link til Tony Hawk og hans nyeste spill for øvrig. Her skal du sitte å vippe og tilte DSen for å styre rundt på en liten malingsklump. Link sammen tre eller flere malingsfontener for å gi farge til alt det grå landskapet mellom dem. Enkelt og - etter fem minutter - kjedelig. Også har det så dårlig design at jeg må klype meg i armen med jevne mellomrom for å kjenne at jeg lever.
Er det ingen kvalitetskontroll i Activision? Er det ingen som sitter og sørger for at spillene de gir ut holder et visst nivå? At det liksom ikke bare er vilkårlige linjer kildekode som blir slengt sammen, og solgt over disk med en gammel skateboarder på coveret? Ingen? Vel, ikke i dag i alle fall.
Hvordan dette kan komme utenfor studioets forsknings- og utviklingsavdeling, står for meg som et mysterium. For dette er - og jeg skal prøve å si dette så pent jeg kan - kanskje det verste søppelproduktet jeg har vært borti i år. Nei. Stryk det. I dette årtusen. Det er vanskelig å begripe hvordan det er mulig å finne frem til så mange klønete løsninger på en gang. Problemene er helt opplagte og innlysende: Å vippe og tilte på en DS funker ikke. Da må du vippe og tilte på hele deg for å se hva som skjer på skjermene. Dessuten er den oppgraderte Nintendo DSi lansert i Japan, og er på vei hit. Den har ingen GBA-slot, og dermed er dette spillet ubrukelig på den nye maskinen.
Jeg vil ikke kalle Tony Hawk's Motion et spill. Det er en smakebit på et spill. Det er en liten demo. Det finnes gratisspill på internett som er uendelig mer gjennomtenkt og underholdende enn dette.
Det er kreativ panikk i Tony Hawk-avdelingen, og Tony Hawk's Motion er resultatet. Det er et mislykket forskningsprosjekt som aldri burde blitt utgitt. Skal du ha et skateboardspill til Nintendo DS, kjøp EAs Skate It.