Tony Hawk's Pro Skater 4

Tony Hawk's Pro Skater 4

Tony Hawk serien har med de siste tre spillene, bemerket seg som noe av det ypperste innenfor konsoll spill. Holder fortsettelsen mål?

Tony Hawk's Pro Skater 4 slippes til PS2, Xbox, PSOne, Game Boy Advance og GameCube fra 22. november

Tony Hawk serien har med de siste tre spillene, bemerket seg som noe av det ypperste innenfor konsoll spill, her hos GameReactor. Nå er det nye og fjerde i rekken på trappene. Som enhver dedikert Tony Hawk fanatiker kastet vi oss forventningsfullt over spillet da vi fikk det - og vi ble overrasket i både positiv og negativ retning.

Hvor er forskjellen?
Umiddelbart er THPS4 veldig likt det forrige spillet i serien, men når man kikker litt nærmere er det allikevel store forskjeller. Bl.a. er tidsgrensen på to minutter per runde, som eksisterte i tidligere spill, blitt fjernet. I stedet for å skulle klare et sett oppgaver på tid, har utvikleren nå laget banene slik at man kan rulle rundt på måfå, uten noen form for press. Dessuten er de nye banene også overlesset med mer eller mindre underlige personligheter. Hvis man snakker med dem, gir de deg oppgaver som man kan løse og dermed tjene penger og Pro Skater poeng. Begge deler bruges til å åpne nye baner, nye skatere, nye videoer og andre godterier - altså den vanlige smørja.

Oppgaverne varierer mye og går fra å gjøre et komplisert triks, til å vedde med en hallik om hvem av horene hans som ville vinne i et slagsmål. Det er ganske gøy og frem for alt anderledes, men det er på bekostning av det gameplayet som gjorde de siste tre spillene i serien så underholdende. Essensen av THPS i de tre første spillene var nemlig å presse seg selv til hele tiden å score flere poeng i løpet av de to minuttene. Som i en ekte sportsgren kunne man hele tiden bli bedre og det gjorde vondt å miste en 300.000 points combo tre sekunder før tiden var ute.

Ganske artige features
THPS4s fornyelser er allikevel ikke kjipe opplevelser. Utvikleren har fått flettet inn diverse mini-games i spillet og dette gir meget underholdene variasjon. Her kan man kan bl.a. spille tennis mot en kjent svenske ved navn Bjørn, spille Human Dart med Bam Margera, eller kjøre en handlevogn ned bratte bakker i ekte Jackass stil, og prøve å unngå å dø underveis. Spillene har alltid handlet om skate-lines (den linjen man kjører gjennom banen, for å oppnå flest poeng) og dem har THPS4 mange av, skikkelig mange. Faktisk er det så mange at det i forhold til de tidligere spillene er blitt alt for lett å få høye poengsummer. Man kan, grovt sagt, spille uten å ha den minste snøring om hva man gjør, og fortsatt få rundt 60.000 poeng på ett triks. Det plager mildt sagt GameReactor at et spill som i tidligere versjoner krevde nesten guddommelig motorikk og hurtighed, nå er redusert til en runde tom knappe-trykking.

Er du virkelig Tony?
Visuelt kan det ikke klages på THPS4. Baner og skatere er utført med uhyggelig stor finesse og nøyaktighet. Grafikken flyter med 60fps uansett hvor mye som skjer på skjermen og huller i grafikken er en by i Russland. Tekstur arbeidet er spesielt bra. Likeledes har lyden på banene (mennesker, biler, fugler osv.) ganske høy kvalitet. Spesielt den dialogen man har med de forskjellige NPCene på banerne er i en klasse for seg.

Serien har også alltid hatt fete soundtracks med en god blanding av rock-metal-hiphop og punk, og her THPS4 er intet unntak. Det soniske teppet er stappfullt av gromme låter - noen helt nye og noen så old school at man får tårer i øynene av glede. Utover å være et av de feteste lydspora til ett spill noen gang, tror jeg også at det er det største. Fra ende til annen er det over halvannen times musikk, fordelt på 35 kutt.

THPS4 et veldig bra spill, det er grafisk flott, det er super-underholdende og det har utviklet gameplayet til å omfavne mye nytt. Det er altså veldig fint på mange måter, men er man fan av det gameplayet som de tre tidligere spillene var basert på, vil man nok ha problemer med å se fornyelsene i siste kapittel som en positiv dreining.

8 / 10
+
Fortsatt en meget flott og underholdende serie.