Tony Hawk's Pro Skater HD

Tony Hawk's Pro Skater HD

Skateboardlegenden begynner å dra på årene, og tar oss derfor med på en reise tilbake til glansdagene. Kim har skatet på seg både ankelbrudd og neseblod i forsøket på å gjenskape gammel prakt...

Skip

Rundt milleniumsskiftet var ekstremssportsspill på konsoll synonymt med navnet Tony Hawk. Skateboardlegenden bak det sagnomsuste trikset "900" var ansiktet bak Neversofts gjentatte suksesser på rullebrettfronten. Tony Hawk's Pro Skater revolusjonerte sjangeren i 1999, og i løpet av den neste 11 årene skulle det komme hele 14 unike spill i serien.

De første fire spillene foreløp på relativt likt vis. En mengde kreative og fengende baner til fri forlystelse for adrenalinsøkende sjeler. Et bestemt antall oppgaver måtte gjennomføres på hver bane før en kunne ta fatt på neste utfordring. Dette kunne være alt fra å oppnå en viss poengsum til å sette et bestemt triks på et sted på banen. Enkelt, genialt og avhengighetsskapende. Fra og med Tony Hawk's Underground ble spillmoduset endret til å inneha et større element av historiefortelling og figurutvikling, der hovedfokuset var å kjempe seg fra å være en fattig skateboms til toppen av verdensrankingen. Utviklerne følte presset for å ta spillserien et steg videre, men det stadige fokuset på større områder og overdreven luftakrobatikk medførte at de mistet kontakten med brettkjørernes grunnidé. De små detaljene, som å sette en perfekt kickflip til nosebluntslide på fortauskanten, ble ofret til fordel for enorme svev og umulige kombinasjoner. I 2007 kom så EAs Skate opp fra intet og feide beina under hele spillserien med sitt nye, intuitive kontrollsystem.

Tony Hawk's Pro Skater HD
Advarsel! Skoleklokka ringer ekstra høyt i HD-utgaven!

Tony Hawk's Pro Skater HD er et enten et kynisk forsøk på å dra inn enkle penger i spillkassa, eller et frieri til nostalgiske sjeler i voksen alder, som brukte enhver ungdomsskveld til å jakte det siste gap'et i New York City eller School II. Undertegnede havner i sistnevnte kategori, og det var derfor med stor iver og entusiasme jeg freste inn på Xbox Live Arcade og lastet ned mitt eksemplar.

Det tok ikke mange sekundene før nostalgien slo inn for fullt. Spillet er basert på de første spillene i serien, og inneholder sju baner. Warehouse, School II, The Mall, Hangar, Marseille, Downhill Jam og Venice Beach er de utvalgte herlighetene. Et variert og godt utvalg, selv om jeg gjerne skulle sett så mye, mye mer. Etter et par sene netter er det nemlig det som er inntrykket man sitter igjen med. Var dette alt? Spillet føles ribbet til bena, og selv om du umiddelbart gjenkjenner den gode følelsen, varer den ikke for alltid. De herlige videosnuttene er borte, det er kun et fåtall av de klassiske låtene og jeg savner et par essensielle baner. Når det i tillegg ikke er lagt ned noen ekstra ressurser i å gi oss noe spennende nytt, blir det dessverre noe tynt i lengden.

Akkurat som i gode, gamle dager må du kjempe en innbitt kamp mot klokka. Hvert område inneholder ti utfordringer som må fullføres. Alle banene inkluderer tre forskjellige poengsummer som kan slås, bokstavene S-K-A-T-E som skal samles, samt en gjemt DVD som skal finnes. Denne erstatter videokasetten vi lette etter på 90-tallet. Ellers er det oppdrag basert på de ulike mulighetene omgivelsene gir deg. De fleste av utfordringene kjenner vi igjen fra originalene, men det er også lagt til noen nykommere.

Tony Hawk's Pro Skater HD
Venice Beach ser enda mer innbydende ut i HD, ingen tvil om det.

Litt skuffende er det at det ikke er innlemmet noen konkurranser i denne utgaven. I originalutgavene var dette punktet hvor man virkelig fikk vist at man behersket den edle kunsten av trikskombinasjon. Det å skulle spille Marseille kun for å gjøre oppdrag, og ikke for å skulle skate fletta av Bob Burnquist føltes ikke bare merkelig. Det føltes direkte feil. Hvis man likevel skal lage en HD-remix av en gammel klassiker, hvorfor ta bort et så viktig element som det konkurransene faktisk var?

Tony Hawk's Pro Skater HD
Tony Hawk's Pro Skater HD
Tony Hawk's Pro Skater HD