Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
anmeldelser
Total War: Three Kingdoms - Eight Princes

Total War: Three Kingdoms - Eight Princes

Like før sommeren anmeldte Anders det nye Total War: Three Kingdoms og likte det ganske godt. Nå har det kommet en ny DLC, men er den verdt å spille?

Creative Assembly's siste tilskudd i serien Total War dukket opp for ikke alt så altfor langt tilbake i tid, med relativt god mottakelse, fra undertegnede inkludert. På tross av at grunnspillet var relativt stappet med innhold, har utvikleren fortsatt å fylle på med såkalte "chapter packs" som tar utgangspunkt i kildematerialet: "Beretningen om de tre kongedømmer". Og siste tilskudd går under navnet "Eight Princes".

Eight Princes finner sted 100 år etter hendelsene i korstoget til Three Kingdoms. Som navnet tilsier, baserer denne utvidelsen seg på den historiske begivenheten "War of the Eight Princes", eller "De åtte prinser/kongers opprør". Dette var en rekke med borgerkriger blant fyrstene i Sima-slekten, som fant sted i det kinesiske Jin-dynastiet mellom år 291 til 306 etter Kristus. Denne maktkrigen lar deg spille helt nye kampanjer i Three Kingdoms, hvor du (overraskende nok) kan velge mellom disse 8 fyrstene.

I likhet med originalspillet har disse lederne ulike særtrekk og utgangspunkt. De skilles fra hverandre ved at noen f.eks. starter omringet fra alle kanter, noe som vil gjøre spillet vanskeligere. En kan være en mester på å forsvare seg selv og sine styrker, mens en annen har sin spesialitet innen taktikk eller diplomati. Det som derimot er ganske fremtredende er at disse nye fyrstene ikke skiller seg veldig ut fra generalene i hovedkampanjen til spillet. Derfor føles denne utvidelsen veldig som å starte på nytt igjen i originalspillet, i hvert fall til å begynne med.

Total War: Three Kingdoms - Eight PrincesTotal War: Three Kingdoms - Eight Princes

Nå er det nemlig slik at Eight Princes ikke har så voldsomt mye nytt å fare med. Det visuelle ser likt ut og det er ingen nye enheter som kan tas i bruk når striden først bryter ut. I oppstarten føles derfor kampanjene i Eight Princes som alle de eksisterende fra hovedspillet.
Det er først gjennom det såkalte "alignment-systemet" at Eight Princes bringer med seg noe nytt.

Utover i kampanjen vil det dukke opp gitte hendelser eller dilemmaer du må forsøke å løse. Du kan velge å løse disse ved hjelp av 4 "alignments": Mind, Might, Spirit og Wealth.
Om du f.eks. velger å ta i bruk Wealth-alignmenten, vil inntektene dine øke og du vil motta flere ressurser. Spirit vil øke produksjon av mat og diplomatiske relasjoner med andre ledere, mens Might kan øke din makt på selve slagmarken. Dette systemet gjør at du kan skreddersy kampanjen enda mer etter eget ønske og kan f.eks. være ypperlig for helt nye spillere som kanskje sliter med å holde inntjeningen av ressurser oppe.

En annen viktig side ved kampanjene i Eight Princes, er ditt forhold til keiserinnen. Dette kan enten forbedres eller forverres gjennom dine valg av "alignments." For i denne utvidelsen er nødvendigvis ikke det eneste målet å overstyre det eksisterende kongedømmet. Du kan nemlig velge å støtte den nåværende herskeren, fremfor å kapre tronen selv. En artig liten vri for pasifisten bak tastaturet.

Total War: Three Kingdoms - Eight PrincesTotal War: Three Kingdoms - Eight PrincesTotal War: Three Kingdoms - Eight Princes

Til syvende og sist bringer Eight Princes for lite nytt til å være en selvstendig utvidelse, selv om Alignment-systemet og enda mer diplomati bidrar noe. Dog opptrer det mer som en forlengelse av hovedspillet, naturligvis med det solide taktiske systemet og mengden av valgmuligheter som er å finne der. De som ønsker mer av det samme får det, da også til en pris under 100-lappen. Men føler du deg ferdig med Total War: Three Kingdoms, er Eight Princes et nokså svakt trekkplaster for å få deg tilbake igjen.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Alignment-systemet, enda flere diplomatiske tilnærminger, mer innhold til et allerede solid strategispill.
-
For lite nytt til å skape nok varisjon fra hovedspillet, fortsatt like "teknisk "krevende."
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Loading next content