Trials Rising

Trials Rising

Daniel har satt seg på motorsykkelen, og falt av motorsykkelen gang på gang i det nyeste Trialsspillet.

Da Trials Fusion kom til PlayStation 4 for fem år siden var jeg henrykt. Endelig kunne jeg spille Trials hjemme hos meg selv uten å kjøpe en egen konsoll kun for dette spillet. På det tidspunktet hadde jeg kun prøvd det hos en kamerat, og dette gjorde det vanskelig å få spilt så mye som jeg ønsket. Fem år senere stiller jeg flere krav til spillet enn at det bare skal være tilgjengelig på flere plattformer.

Trials Rising
Man kan alltid bli bedre, selv om man tror man kan alt. Det gjelder bare å trene på det.

Det første som møter meg ved oppstart av Trials Rising er en liten treningsøvelse som lærer meg å akselerere og lene rytteren frem og tilbake på sykkelen. Veldig basiskunnskaper med andre ord, men samtidig en veldig essensiell del av Trials-serien. Dette er mest for de som aldri har spilt Trials før, og varer heldigvis ikke mer enn et halvt minutts tid. En grundigere treningsmodus blir tilgjengelig jo lenger ut i spillet jeg kommer, og dette skal jeg komme tilbake til.

For de som ikke har spilt Trials før er det enkelt forklart kjøring av motorsykler over ulike hinder. Noen er enkle og gjør at jeg kan gi full gass over dem, mens noen er såpass vanskelige at jeg gjerne må bruke hundre forsøk på å komme meg forbi. Heldigvis er læringskurven såpass rolig og behagelig at jeg sakte men sikkert husker mine gamle triks som fungerer i gitte situasjoner, og som også gjør det lettere for nybegynnere å komme inn i spillet.

Trials Rising
Motorsykkelen kan personaliseres i små detaljer, og opptil 200 klistremerker kan plasseres på både utstyr og sykkel.

I Trials Fusion var karrieredelen (eller det vi kan kalle karrieredel) noe enkel. Dette har RedLynx sett nærmere på i denne utgaven, og det hele virker litt mer gjennomført enn tidligere. Ferden starter i USA med varierte løp som må vinnes før turen går videre til andre kontinenter med nye typer løp. Jo lenger jeg kommer jo vanskeligere blir det å få gullmedalje på de forskjellige banene som seg hør og bør, men det tar ganske lang tid før bronsetiden som trengs for å komme videre til neste bane blir vanskelig å gjennomføre. Underveis låses det også opp nye elementer i treningsmodusen som gjør at jeg lærer meg de nye teknikkene som lar meg komme gjennom de etter hvert så krevende banene. Denne nye karrieremodusen er hjertelig velkommen til undertegnede ettersom den gir mer mening enn før. Jeg føler jeg får en liten historie sammen med kjøringen selv om det ikke nødvendigvis er basert på det.

På veien gjennom karrieren får jeg tilbud fra sponsorer med utfordringer som kan gi meg ekstra poeng og ekstrautstyr som klistremerker og klær ved fullførelse. Mengden med utstyr til å personalisere karakteren er enorm rett fra utgivelse, og det aller meste låses opp ved å spille spillet. Noen antrekk er riktignok låst til såkalte Acorns, som er spillets valuta for mikrotransaksjoner, og dette er litt frustrerende. Hvilket nivå spillet har lagt seg på med tanke på kostnaden av Acorns er i skrivende stund vanskelig å si da det ikke er åpnet for kjøp i anmelderperioden.

Trials Rising
Spillet er fullt av små morsomheter. Blant annet ender mål inn i en utedo på en av de første banene.

Selv om det finnes noe utstyr og plagg som kun kan låses opp med Acorns er det allikevel mengder av innhold som kan låses opp bare ved å spille spillet. Hver gang jeg når et nytt nivå med karakteren min får jeg en lootboks som jeg kjenner godt til fra andre spill som Fortnite og Apex Legends. Dette er også i likhet med disse kun kosmetiske endringer, og har ingen innvirkning på hvor fort jeg kjører eller hvor bevegelig karakteren min er.

Trials RisingTrials RisingTrials Rising
Trials RisingTrials Rising