Ultimate Spider-Man DS

Ultimate Spider-Man DS

Vi har sparket, hoppet, slynget oss fra skyskraper til skyskraper, kjempet mot supersterke fiender. vi har spilt Ultimate Spider-Man for DS!

Hvem kjenner ikke den alltid pliktoppfyllende Spider-Man? Nå er en av Marvels mange helter tilbake i trikoten og skal bekjempe både små og store fiender. De er lure, råe, mange og sterke. Alle med ett mål i øynene; ta rotta på vår lille smidige edderkopp med det store hjertet.
Dette er det tredje spillet utvikleren Treyarch serverer oss. Spider-Man 2 som ble lansert i fjor fikk heller dårlige kritikker og ble karakterisert som en hastejobb. Denne versjonen er noe helt annet, nesten som natt og dag. Ultimate Spider-Man er et spill som absolutt skummer fløten av store spill og med en sjarmerende tegnet grafikk og et gameplay som virkelig bærer preg av god planlegging under utviklingen, gjør denne opplevelsen til noe utenom det vanlige.

Jeg for min del har alltid likt Spider-Man eller Edderkoppen som han blir kalt på norsk. Helt siden mine yngre dager, hvor blad etter blad fra Marvels suksessrike serie ble slukt rått med alt av hva det kunne tilby, var Spider-Man "min store" helt. Så for et tre år siden kom den første Spider-Man-filmen og jeg levde i skyene, endelig kunne jeg få se "min" helt på film. Den ble sett mange ganger og i fjor kom Spider-Man 2 som også har blitt sett like mange ganger. Så nå sitter jeg med spillet som gir meg muligheten til å styre den spreke krabaten med klisterfingre og spindelnett som fanger fiendene etter hvert som de dukker opp. Spider-Man har alltid vært "good guy" og det er han også i dette spillet, men nytt er det at vi kan spille Venom, en rar skapning som er blitt til etter at Eddie, tidligere bardomsvenn til Spider-Man (Peter Parker) har inntatt et serum. Venom er et monster som tar alt med sine lange klebrige armer og suger kraften rått og brutalt ut av de forbipasserende. For uten deres safter lever han ikke lenge.

Spider-Man og Venom er ikke akkurat perlevenner, og gjennom spillet oppdager vi at vennskapet ikke er som det egentlig burde være. Spillet er brettaktig oppbygd og på de første brettene lærer du hvordan de forskjellige karakterene beveger seg. Men etter hvert som du kommer ut i spillet, oppdager du fort at det blir ganske så hektisk. Alt fra å redde stakkarslige innbyggere i byen til å slå knock-out på dine mange små og store fiender. De store fiendene krever en god del øving på å ta og med de rette slagkombinasjonene klarer du fort å gjøre livet surt for disse. Alt styres med D-paden og A,B, X og Y tastene. Vi skal heller ikke glemme den andre skjermen. Denne brukes til blant annet å fjerne objekter som befinner seg på brettet eller å styre Venom. Her kan du enkelt tappe på den trykkfølsomme skjermen og Venom slår vilt i rundt seg, mens Spider-Man flytter ting. Det er herlig å se hvordan disse to skjermene fungerer sammen og jeg er mektig imponert over hvordan Treyarch har utviklet styresystemet i spillet.

Grafikken er top notch og med en cel-shadet type kan vi fort dra sammenligninger til den virkelige tegneserien. Detaljene står i kø og gir oss hele tiden en god følelse av mangfoldighet. Animasjonene er nøye satt sammen og bevegelsene smidige som hovedpersonen selv. Til og med skyene beveger seg, og det er noe som ikke skjer så ofte i slike spill. Det sier litt om detaljgraden. Kameraet fungerer perfekt og flytter seg godt etter om du så sitter klistret til taket eller løper inn og ut av bygninger.

Lyden er også på lik linje med spillet av god kvalitet med et godt stemmeskuespill. Masse fete toner siver ut av de to små høytalerne og variasjonen er stor både av musikkstykker og lyder.

Utvikleren har også lagt til en multiplayer-del. Denne består ganske enkelt av at man kan slåss mot hverandre og dette er moro for en liten stund, men man går fort lei i og med at det ikke er så altfor store variasjoner i kampene.
I starten var jeg ikke særlig imponert over spillet, men etter hvert som jeg har kommet et stykke ut i det, digger jeg det mer og mer, og nå sitter jeg slavisk og spiller om jeg så får meg bare fem minutters pause fra hverdagens sjas og mas. Spillet er varierende like mye som fengende og med litt øving er det utrolig hva denne spreke lille krabaten kan foreta seg av akrobatiske bevegelser. Jeg kan ikke annet enn å si ... godt jobba Treyarch og nå gleder jeg meg til neste Spider-Man spill som jeg regner med kanskje kommer en gang til neste år.

Ultimate Spider-Man DSUltimate Spider-Man DSUltimate Spider-Man DSUltimate Spider-Man DS
8 / 10
+