Det er åpenbart at Digital Extremes og Epic Games har jobbet paralellt med Unreal Tournament 2003 (UT2003) og Unreal Championship (UC). Begge spillene har det beryktede sportstemaet og føles mer som en storebror og lillebror, enn to forskjellige spill. Ikke fordi UC er mindre velgjort eller dårligere på noen måte, men fordi de er tvunget til å tilpasse spillet til den begrensede plattformen. Blant annet er kontrollen litt enklere for å utnytte Xbox’en best mulig. På Microsofts begjæring har utviklerne laget kontrollen veldig lik den i Halo. Noe som selvsagt er et smart trekk som skal få spillerne til å føle seg kjent med kontrollen og ikke klage for mye over mangelen på tastatur og mus. Er du ikke vant til kontrollen fra før, bør det ikke ta mange timene før du mestrer den. Det er også mulig å konfigurere den selv.
Uansett om du er vant til å spille FPS på Xbox eller ikke, kan det være smart å gjennomgå treningsdelen. Her lærer du deg det grunnleggende i UC og forbereder deg på en karriære som hardhudet dødsmatch-atlet i spillets singelplayermoment. Til forskjell fra andre spill i genren er det nå snakk om en lagsport snarere enn ett enmannsshow. Velg et lag på seks karakterer og bestem om disse datastyrte medhjelperne skal spille defensivt eller offensivt. Laget utvikles etter fremskritt og alle finner sine plasser i laget og drafter spillere, som om det var NHL 2003. Deretter viser detaljerte rankinglister og statistikk hvordan det har gått for deg og laget ditt. På samme måte som i UT2003 undres jeg over hvorfor dette enkle opplegget ikke er utnyttet før. Det er jo så utrolig gøy og får spillet til å bli avhengighetsskapende, til tross for at det ikke inneholder en egentlig handling.
For å passe til formatet sitt er UC noe langsommere enn UT2003. Det betyr ikke at spillet er stillestående eller kjedelig. Tvert i mot. Dødsmatchen er fortsatt sinnsykere og mer fartsfyllt enn både Golden Eye og Halos multiplayardeler, og tilbyr mer dødsmatch action enn jeg er vant til å se i ett konsollspill. Våpnene er selvfølgelig en bidragende årsak til dette, og føles akkurat like velbalanserte som i UT2003 til PC. Det blir alltid umiddelbar action, siden man får starte hver kamp med sitt favorittvåpen. Utover gunnere som blant annet Link Gun og Shock Rifle, inneholder UC den utrolig kraftige Ion Painteren. Denne finnes bare på visse baner og kan bare aktiveres på ett spesielt sted der spilleren står ytterst ubeskyttet. Gjennom å trykke på et panel kan spilleren sikte og aktivere en satelitt som slår ned et sinnsykt lyn på det stedet spilleren har bestemt.
Med unntaket Death Match, er teamwork nøkkelen til fremgang i samtlige spillmoment. Fremfor alt i Bombing Run der to lag konkurrerer om en ball som skal inn i motstanderens målbur. Lett som en plett, og utrolig gøy. Utover dette er UC utrustet med tradisjonelle multiplayergrener som Capture the Flag, Team Death Match, Double Domination og Survival. Den sistnevnte er unik for detta Xbox spillet og plasserer hele laget ditt som levende målskiver foran uante horder med motstandere. Det handler helt enkelt om å holde seg i live så lenge som mulig. Enda en gang lykkes Infogrames å slippe en tittel som gir mye spill for pengene. Ingen av spillmomentene føles overflødige og Unreal Championship har vanvittig mye underholdning å tilby, tross at Xbox Live enda ikke har åpnet portene.
Mange av spillets baner er like de i UT2003, men er utstyrt med heiser og har gjennomgått mindre forvandlinger, for å være enklere. Det finnes mye variasjon da arenaene er hele 40 i tallet og blander alt fra lavagrotter til fremtidskomplekset og faraograver. De er glimrende laget og finurlig bygget opp. Av naturlige årsaker er de ikke like pene som i storebor til PC, men til å være et Xbox spill ser det utrolig imponerende ut. Digital Extrems som er vant til å lage spill for PC, med skikkelig minnesprestasjon, utnytter maskinens 64MB store RAM-minne på en smart måte der man har prioritert visse ting fremfor andre. Blant annet komprimeres teksturer uten større tap. Spesielt imponert blir jeg selvfølgelig under singelplayer-delen, når jeg har hele skjermen for meg selv. Spillet ser fullstendig strålende ut og byr på visuelle høydepunkter som lekker karaktersmodellering, høyoppløste texturer, sprakende lyseffekter og jevn framerate. Når skjermen deles på to og ikke minst fire, synker allikevel frameraten. Det er ikke noe som påvirkar spillbarheten i større grad, men etter at man er skjemt bort med flyten i singleplayer, merker man en viss forskjell.
Å sammenligne Unreal Championship med konkurrerende spill på PC er urettferdig. Som konsollspill er det ikke bare trendsettende og viktigt for lanseringen av Xbox Live, fremfor alt er det utrolig gøy. Personlig har jeg ikke hatt det så gøy med et multiplayerspill på TV siden Golden Eye. UC kombinerer enkelheten og sjarmen fra ett TV-spill, med all den spilleglede og utfordring som tidligere bare har kunnet oppleves på en PC.