Vampyr

Suzanne har fått et noe ublidt møte med London anno 1918, og oppdaget hvor vanskelig det er å være godhjerta i en verden fylt av vampyrer og pest.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Det er ikke sikkert dere vet dette, men jeg er en ihuga fan av alt som har med vampyrer å gjøre ...med noen unntak. Ja, jeg har sett alle Twilight-filmene på kino, og var på førpremiere med castet til den siste filmen, men det var fordi lillesøstra mi hadde å himla lyst til å se den første, og så ble det bare en tradisjon. Førpremieren fikk jeg gratisbilletter til, så den forklarer seg selv. Jeg har lest Dracula ørtenhundre ganger, et par bøker av Anne Rice (ga opp etter en stund fordi den dama er sprø), American Vampire, 30 Days of Night, Night Watch, you name it. Finnes det en film med vampyrer i har jeg garantert sett den (har en forkjærlighet for Underworld, Blade og Daybreakers). Samme med spill.

Jeg er også en rimelig stor fan av Dontnod, kanskje redaksjonens største fan til og med. Remember Me var ikke feilfritt, men fy fader så fascinerende tema den hadde og soundtracket var helt absurd bra. Life is Strange blåste nok ganske mange av banen, og ble fort en favoritt hos meg. Begge spillene var enorme emosjonelle berg- og dalbaner. Så da jeg fikk muligheten til å anmelde Vampyr var jeg ikke vond å be.

Like spent som en unge i en lekebutikk tok jeg på meg rollen som Dr. Jonathan Reid, lege og nyskapt vampyr, og dro ut i London anno 1918 for å redde byen og dens innbyggere fra pest og kolera, nærmere bestemt Spanskesyken. Lite visste jeg at influensaepidemien skjulte noe mye verre, og det å redde byen og dens innbyggere skulle vise seg å være mye vanskeligere enn jeg trodde. Ikke bare måtte jeg hanskes med mine egne untaurlige lyster og spørsmål om frelse og hva det vil si å være mennesklig, jeg måtte også ta stilling til hvor mye, eller hvor mange, man må ofre for «the greater good» og om man egentlig har reddet byen hvis alle innbyggerne er døde.

VampyrVampyr

Premisset er helt klart himla kult, og åpner opp for en del interessante moralske og etiske spørsmål, ikke bare på et personlig nivå, men også på samfunnsnivå. Settingen er også stilig, med Spanskesyken og første verdenskrig som bakteppe, lett krydret av kvinnekamp (kvinner fikk ikke full stemmerett i Storbritannia før i 1928), homofobi, rasisme og den store höjdaren; klassekampen mellom rik og fattig. Dontnod greier å balansere dette uten å være belærende, ved å ha gode og dårlig mennesker på begge sider. De fattige har gjengmedlemmer, tyver og sjarlataner, mens de rike kan skilte med hovmodige rikfanter uten empati for andre mennesker, som gjerne ofrer de fattige bydelene for å beskytte seg selv mot epidemien.

VampyrVampyr

I tillegg til et spennede premiss og en kul setting får man også et spennede fiendegalleri bestående av animalistiske Skals, sofistikerte Ekons, beistaktige Vulkods og vampyrjegerne Guard of Priwen, en haug med utfordrende bosser, et hendig mekkesystem, hvor man kan oppgradere våpen med en rekke kule funksjoner og stats, og mekke nyttige serumer og medisiner, flere kule angrep og ferdigheter man kan oppgradere etter hvert som man tjener seg opp XP og et interessant økosystem bestående av bydeler og innbyggere.

Så ja, Dontnod har lagt et veldig bra grunnlag i Vampyr, men hvordan står det egentlig til med gjennomførelsen? Vel, som med utviklerens tidligere spill er det en del feil og mangler, som man gjerne har kunnet se litt gjennom fingrene med grunnet sjarmen til spillet, de gode figurene eller hvor spennende historien er. Dessverre kan jeg ikke si det samme om Vampyr.

Foruten en rekke tekniske problemer, som at spillet fryser mens det laster inn, dropp i bildefrekvens, rar kameraføring i filmsekvenser hvor det kun fokuseres på en figur av gangen og så bruker kameratet undøvendig lang tid på å forflytte seg over til neste figur i en dialog, irriterende dårlig kameraføring i kamp, treg knapperespons, at du angriper i en helt annen retning enn den du kikker og at sideoppdrag ikke blir trigget/oppdatert ordentlig, sliter Vampyr også med flere andre, mer alvorlige problemer.

Stilistisk sett har spillet en del gående for seg - mørke, dystre omgivelser med kontraster i rødt og oransje, som regel blod og ild, er som seg hør og bør i et spill om blodtørstige nattgjengere. Men visuelt sett er det ikke mye å skrive hjem om, og det er vanskelig å se for seg at Vampyr hører hjemme i denne generasjonen med spill. Personlig synes jeg Remember Me var mye penere og mer imponerende å se på, og det kom ut til Xbox 360! Kanskje det var mer imponerende fordi det kom ut til Xbox 360? Uansett, Vampyr har et stykke å gå når det kommer til teksturer, kroppsbevegelser og ansiktsanimasjoner. Ansiktene til figurene er rimelig stive, og det er ikke helt ideelt når så mye av spillet blir brukt på samtaler.

VampyrVampyr
Vampyr
Vampyr